M
electrocuted skrev:
110v lik, då talar vi sent 10-tal? stickproppar med flata stift, lite snedställda, som australiens fast utan jord.
Inte säker, men tror faktiskt det var i början av 20-talet..., men det kan mycket väl vara sent 10-tal åxå.. Nån klurig gubbe snodde ihop ett litet kraftverk i en närbelägen å, som sen fick försörja byn med el. En stor händelse på den tiden, i en by långt ute på landet..

Har faktiskt kvar en gammal 15W koltråds glödlampa från okänt årtal, som satt i "lagårn"..

magentis
 
magentis skrev:
Inte säker, men tror faktiskt det var i början av 20-talet..., men det kan mycket väl vara sent 10-tal åxå.. Nån klurig gubbe snodde ihop ett litet kraftverk i en närbelägen å, som sen fick försörja byn med el. En stor händelse på den tiden, i en by långt ute på landet..

Har faktiskt kvar en gammal 15W koltråds glödlampa från okänt årtal, som satt i "lagårn"..

magentis
nu hamnar vi långt från tråden när vi pratar koltråd;)
men var rädd om den lampan! den kan bli en dyrgrip på antikrundan år 2030..
finns nån amerikansk lampa som har lyst i 100 år eller vad det nu var, kommer inte ihåg men det finns nån länk nånstans här på forumet..
 
Ifö skrev:
Jag har ett hus från trettiotalet. Efter att ha sanerat ut gamla lindade kablar och bytt central, så har jag fortfarande FK i regnbågens färger i hela kåken, dessutom lite spridd kuhlo som känns hemtrevlig... Det är kanske så att det är detta är ett reellt problem vad gäller elsäkerhet. Om man ska hempula säkert i ett gammalt hus så måste man nog känna till elstandardens växlingar genom decennierna.
Om gemene Hempulare flyttar in i ett LB-hus med brun fas, blå neutralledare och gulgrön jord, vad gör det om h*n drar lite extra flexislang med färdigdragna ledare?
Ja många standarder verkar det finnas.
I min 60-talskåk är det förstås röd (jord), svart och vit (har för mig att svart är nolla) som gäller - förutom de nyare delarna där brun,blå,gul/grön är dragen, med svart och vit som tändtråd :D

Och i svågerns radhus från 70 talet (kan vara tidigt 80 också) är det blå,svart och gul/grön - där svart är fas - och det är så i pricip hela huset - blir småklurigt när de nya är brun,blå,gul&grön med svart tändtråd - då går svart in i kontaktdosan och svart kommer ut !?
Mao måste man köra vit tändtråd om man skall ha en rimlig chans till enkel felsökning där :)

/K
 
klaskarlsson skrev:
Och i svågerns radhus från 70 talet (kan vara tidigt 80 också) är det blå,svart och gul/grön - där svart är fas - och det är så i pricip hela huset - blir småklurigt när de nya är brun,blå,gul&grön med svart tändtråd - då går svart in i kontaktdosan och svart kommer ut !?
Mao måste man köra vit tändtråd om man skall ha en rimlig chans till enkel felsökning där :)

/K
...eller så fortsätter man med samma standard. :)

//Patrik
 
Patrik_Hed skrev:
...eller så fortsätter man med samma standard. :)

//Patrik
Ja man kan ju göra så frågan är om det är rätt ? :)

- När det gäller den senare standarden alltså: Röd jord tänker jag definitivt inte fortsätta på ! :)

/K
 
eller som hos en hempulare jag var till, brun BÅDE som fas och tändtråd;)
 
det finns fler som törs!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

adde_camilla skrev:
MickeM: Är det så? Så jag skulle kunna koppla ur kabeln ur mätaren (visserligen med pulver på) och flytta mätaren?
 
klaskarlsson skrev:
J
- När det gäller den senare standarden alltså: Röd jord tänker jag definitivt inte fortsätta på ! :)
/K
Nä, röd jord är svår att skilja från orange tändtråd om man har halvdålig belysning. Det ser mycket mer komponerat ut när gammal röd tråd avlöses av ny gulgrön i en dosa.;)
 
Ifö skrev:
Nä, röd jord är svår att skilja från orange tändtråd om man har halvdålig belysning. Det ser mycket mer komponerat ut när gammal röd tråd avlöses av ny gulgrön i en dosa.;)
Nu vet jag inte om du var ironisk faktiskt.
Men jag tycker nog att det är bättre att i alla nyinstallationer övergå till modern standard istället för att fortsätta den gamla - är det inte t.o.m så att man SKA göra det ?

Om inte annat så är det ju redan blandat så skall man sätt i ngn ny sak så blir det ju gradvis mer och mer modernt. Och om jag tex beställer en nyinstallation av ngt så torde ju materialet var enl. den nya standarden (tex i fördragna flexirör osv)...

Och just röd jord har jag svårt för - det är många som inte vet att det är jord, gul/grön är mer "välkänt" - även om jag hoppas att iaf de flesta riktiga elektriker vet om att båda standarderna finns !

/K
 
Mikael_L
klaskarlsson skrev:
... det är många som inte vet att det är jord, gul/grön är mer "välkänt" -
Och just dessa är väl dom som inte ska vara där och rota, eller hur! ;)


Sånt jäkla fokus på färgerna !!
Man kan ändå aldrig lita på färgerna, utan måste alltid kolla, och de okunniga tror att bara man väljer rätt färg så är allt bra. :eek:

Gul/grön är väl alltid bra att använda, även vid komplettering av gammal inst där röd råkar vara PE. Gul/grön kan ju aldrig sammanblandas med någon annan färg.
Blå som nolla är ju självklart vid nyinst, kan väl kanske diskuteras vid komplettering av gammal där svart eller vit är nolla.
Alla andra ledares färg kan väl vara precis vad som helst, dvs det som just den elektrikern tycker känns bäst att jobba med!
Sen är det väl en finess att följa gängse standard (brun-fas, blå-nolla, g/g - PE andra färger - tändtrådar), men absolut inget avgörande eller något att lita på.

ps, jag saknar violett.
 
Mikael_L skrev:
Och just dessa är väl dom som inte ska vara där och rota, eller hur! ;)


Sånt jäkla fokus på färgerna !!
Man kan ändå aldrig lita på färgerna, utan måste alltid kolla, och de okunniga tror att bara man väljer rätt färg så är allt bra. :eek:

Gul/grön är väl alltid bra att använda, även vid komplettering av gammal inst där röd råkar vara PE. Gul/grön kan ju aldrig sammanblandas med någon annan färg.
Blå som nolla är ju självklart vid nyinst, kan väl kanske diskuteras vid komplettering av gammal där svart eller vit är nolla.
Alla andra ledares färg kan väl vara precis vad som helst, dvs det som just den elektrikern tycker känns bäst att jobba med!
Sen är det väl en finess att följa gängse standard (brun-fas, blå-nolla, g/g - PE andra färger - tändtrådar), men absolut inget avgörande eller något att lita på.

ps, jag saknar violett.
Nej, men det var precis min poäng. :)
Ett skäl till att standardisera färger ÄVEN om man inte skall lita på dom är ju att det är lättare att felsöka, och lätatre att följa/komplettera/nyinstallera- plus att man minskar risken för felinkoppling.

Så när nästa husägare eventuellt hempular så är det bättre med gul&grön - men även om en elektriker kommer hem till mig så tror jag det är mer regel än undantag att man litar på färgerna, iaf om man inte har anledning att misstänka sammanblandning eller inte alls kan se vart tex ledarna tar vägen/är inkopplade...

/K
 
klaskarlsson skrev:
Så när nästa husägare eventuellt hempular så är det bättre med gul&grön - men även om en elektriker kommer hem till mig så tror jag det är mer regel än undantag att man litar på färgerna, iaf om man inte har anledning att misstänka sammanblandning eller inte alls kan se vart tex ledarna tar vägen/är inkopplade...

/K
Jag skulle säga tvärt om. Har inte träffat en elektriker som är van från småhus som litar på färgerna.
 
Jag känner INGEN elektriker som litar på färger inte ens gul/grön.
 
Mikael_L
När phasen-pennan kom på marknaden köpte "alla" elektriker den direkt.

Ett helrätt verktyg för att snabbt konstatera att det inte är fasspänning på svarta, bruna, vita, blåa eller gulgröna tåtar ... :)

Bättre än att senare konstatera det med hjälp av fingrarna ... :D
 
Mikael_L skrev:
Bättre än att senare konstatera det med hjälp av fingrarna ... :D
Jag blev lärd av de gamle att aldrig "ta" i en ledare första gången utan känna efter med utsidan av pek/långfingret på högerhanden lite snabbt (och hålla koll på var vänsterhanden var just då, inte så att den behövde vara i fickan, men inte hålla om något räcke eller så) så fungerar reflexerna åt rätt håll så att säga. Nu brukar jag börja med i alla fall en testpenna, men sanningen att säga om det är i min egen anläggning och jag vet att jag skruvat ur säkringen så slarvar jag ibland med det. Att röra med utsidan av fingrarna först slarvar jag dock aldrig med.

Ja, dvs, en gång har jag slarvat med det. Jag var stressad och skulle i ett privat sammahang skruva på honkontakten på en skarvsladd vi dragit genom ett lämpligt hål vi hittat vi väggen (helt temporärt) när killen (vanligtvis begåvad) som matat ut densamma genom väggen satte i kontakten på insidan. :) Egentligen :(, för jag tog ett redigt tag med fingrarna för att vrida kardelerna och fick mig en sketen så att halva armen domnade bort.

Det värsta med den historien är att de gamle redan hade lärt mig hur man hanterar det också. "Lita aldrig på någon eller något, och tro ingenting, mät!" Lätt att säga, inte alltid lätt att leva efter.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.