Man får inte glömma att förutsägbarhet är en viktig faktor. Om en standard föreskriver hur en installation ska se ut, så har man större möjlighet att förutsäga fel eller lösa problem. Oortodoxa hempulerikopplingar är helt enkelt svårare att genomskåda.
 
Ifö skrev:
Man får inte glömma att förutsägbarhet är en viktig faktor. Om en standard föreskriver hur en installation ska se ut, så har man större möjlighet att förutsäga fel eller lösa problem. Oortodoxa hempulerikopplingar är helt enkelt svårare att genomskåda.
Just det, precis vad jag tänkte på när jag skrev om
Mats skrev:
tydliga krav på hur en sak görs (typ våtrum).
Fokus på standarder istället för på vem som gör det.

Det förefaller ju som om den typ av beskrvining redan kan göras tillräcklig då åtminstone en del andra europeiska länder verkar ha mer hempuleri och vi inte har sett att de har fler olyckor orsakade av el i hemmen.

--- Mats ---
 
M
"Lagar är till för idioter. Vi andra går på sunt förnuft." Oscar Wilde. 1854-1900.

magentis
 
magentis skrev:
"Lagar är till för idioter. Vi andra går på sunt förnuft." Oscar Wilde. 1854-1900.

magentis
Oscar Wilde motsvarar ungefär August Strindberg vad gäller aforismer och civil olydnad. Skulle du vilja att herr A. Strindberg installerade ditt bubbelbadkar?
 
M
Ifö skrev:
Oscar Wilde motsvarar ungefär August Strindberg vad gäller aforismer och civil olydnad. Skulle du vilja att herr A. Strindberg installerade ditt bubbelbadkar?
Jag använder mitt sunda förnuft ;):D

magentis
 
Så då säger du... Nej, jag vill inte att herr akut psykotiske akademipiskare installerar mitt badkar.:D
 
M
Ifö skrev:
Så då säger du... Nej, jag vill inte att herr akut psykotiske akademipiskare installerar mitt badkar.:D
Jag är så egoistisk, att jag t.o.m vill göra misstagen sjäv :D

magentis
 
Ifö skrev:
Oscar Wilde motsvarar ungefär August Strindberg vad gäller aforismer och civil olydnad. Skulle du vilja att herr A. Strindberg installerade ditt bubbelbadkar?
Woww, du både definierar sammanhanget, associationen regelverket och miljön för vilken slutsatsen gäller.

Skall jag nu svara ja eller nej på frågan om Strindberg, eller skall jag ifrågasätta hur likvärdiga de två personerna är, eller skall jag ifrågasätta om det finns en koppling mellan likvärdigheten mellan dessa två personer inom det område du valde att ange den till, eller om det finns en koppling mellan den frågan och frågeställningen du ger, eller mellan dessa två personer och frågeställningen som gällde innan du definierade frågan till att bestå av ett tvåpunktsval baserat på de associationer du satte upp mellan båda dessa personer och en frågeställning du skapade från en annan fråga?

Kanske vi skall börja med den enklaste frågan av dessa alla: Borde inte ett bubbelbadkar installeras av en VVSare? Är det placerat inomhus så att våtrumsreglerna gäller, eller är det utomhus? Ångbad fanns på romarnas tid, fanns bubbelbadkar på Oscar Wildes tid?

--- Mats ---
 
Sunt förnuft är bra att ha, men sunt förnuft omfattar även sådan saker som singelledare-jordåterledare, brittisk ringledning, polsk inputsning av installationskabel, amerikanska stickproppar med exponerade bleck, etc.
Jag tror att nog att vi även behöver någon form av standard; låt den vara svensk eller europeisk, kanske även världsöverspännande.
 
Mats Bengtsson skrev:
Kanske vi skall börja med den enklaste frågan av dessa alla: Borde inte ett bubbelbadkar installeras av en VVSare? Är det placerat inomhus så att våtrumsreglerna gäller, eller är det utomhus? Ångbad fanns på romarnas tid, fanns bubbelbadkar på Oscar Wildes tid?

--- Mats ---
He, he!:D
VVS-arna vill nog ha en del att säga till om vad gäller badkaren.
Min ståndpunkt är - förvånande nog - att om man vet vad man gör, varför man gör det och om man har förstånd nog att pula så att andra känner igen vad man gjort, då är man hemma "safe".
 
M
Standard är jäkligt bra! Synd att det aldrig går att komma överens en sån...
Ta en kåk från -50-60-talet, i den finns minste ett par tre standarder vad gäller el, å minst lika många för vvs, köksinredningar å takhöjd. För att inte tala om alla dessa gängor, där talar vi standard på elitnivå :)

magentis
 
Jag har ett hus från trettiotalet. Efter att ha sanerat ut gamla lindade kablar och bytt central, så har jag fortfarande FK i regnbågens färger i hela kåken, dessutom lite spridd kuhlo som känns hemtrevlig... Det är kanske så att det är detta är ett reellt problem vad gäller elsäkerhet. Om man ska hempula säkert i ett gammalt hus så måste man nog känna till elstandardens växlingar genom decennierna.
Om gemene Hempulare flyttar in i ett LB-hus med brun fas, blå neutralledare och gulgrön jord, vad gör det om h*n drar lite extra flexislang med färdigdragna ledare?
 
Dock så tror jag att jag föredrar 3 -4 -5-6 eller 7 olika standarder än nått tusental sundaförnuftare med egna ideer. Det räcker tyvärr inte med att tro att man är smart och har sunda ideer. Man måste även besitta lite kunnande och inte minst förståelse av verkan och orsak.
 
M
Ifö skrev:
Jag har ett hus från trettiotalet. Efter att ha sanerat ut gamla lindade kablar och bytt central, så har jag fortfarande FK i regnbågens färger i hela kåken, dessutom lite spridd kuhlo som känns hemtrevlig... Det är kanske så att det är detta är ett reellt problem vad gäller elsäkerhet. Om man ska hempula säkert i ett gammalt hus så måste man nog känna till elstandardens växlingar genom decennierna.
Om gemene Hempulare flyttar in i ett LB-hus med brun fas, blå neutralledare och gulgrön jord, vad gör det om h*n drar lite extra flexislang med färdigdragna ledare?
Ha ha ha, jag har likadant + en del som jag säkert inte upptäckt åxå, men förhoppningvis inte är i bruk :D Kåken hade som första el, 110V likström, å var en av de allra första som ö.h.t hade el där jag bor, så då förstår du..

magentis
 
magentis skrev:
Ha ha ha, jag har likadant + en del som jag säkert inte upptäckt åxå, men förhoppningvis inte är i bruk :D Kåken hade som första el, 110V likström, å var en av de allra första som ö.h.t hade el där jag bor, så då förstår du..

magentis
110v lik, då talar vi sent 10-tal? stickproppar med flata stift, lite snedställda, som australiens fast utan jord.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.