Hej,
Har precis börjat processen med att få tag i snickare för att fixa husets helt oinredda övervåning. Tror att en snickare behöver ca 250 - 300 timmar för detta, där jag har tänkt att ha snickaren på löpande räkning.

Min fråga till er vad en snickare tar betalt nu förtiden (huset är beläget i Uddevalla).

Har bara träffat en snickare och han ville ha 440 SEK per timme + 210 SEK per dag för verktyg och bil (dvs kostnaden för bilen är ingen reseersättning, då han sa kostnaden var för att han tillhandahåller bil).

Tack på förhand.

MVH,
Anders
 
440 med moms?
 
Glömde att skriva men det är inklusive moms.
MVH,
Anders
 
Kostnaden 440:-/tim inkl moms verkar skäligt. Det är nog vad dom kostar idag. De
210:-/dag för verktyg och bil, förmodar jag är dels för verktyg, dels att åka med bilen till och från arbetsplatsen, morgon och kväll. Det verkar också ok.
 
Man skulle kanske sadla om och bli snickare... skämt å sido, man kan ju vara hantlangare åt snickaren så kommer man ner lite i timmar (och pris...)
 
425kr/h ink moms, bil, verktyg och glatthumör i habo.
 
P
MIn snickare är bra och enkel. 350:- + moms om det är han själv som gör jobbet (äldre och riktigt kunnig och bra) han har två anställda yngre killar och dom tar han 300:- + moms. Bil och verktyg tar han inget extra för. Det ingår liksom i själva snickar arvodet. Dock tar han 100:- + moms per resa han gör.

Just detta att ta extra betalt för verktyg och bil låter klart skumt.
Tänk om bilmekanikern skulle säga samma sak. Eller en läkare/tandläkare eller ta vad som helst annat än hantverkare. Varför skulle dom vara special?
 
Kanske för att en bilmekaniker inte behöver åka iväg nånstans? Och vad jag vet så har väl inte tandläkarna börjat åka ut till folk? Isåfall, tror du inte dom vill ha pröjs för detta?
 
Banders skrev:
Hej,
Har precis börjat processen med att få tag i snickare för att fixa husets helt oinredda övervåning. Tror att en snickare behöver ca 250 - 300 timmar för detta, där jag har tänkt att ha snickaren på löpande räkning.

Min fråga till er vad en snickare tar betalt nu förtiden (huset är beläget i Uddevalla).

Har bara träffat en snickare och han ville ha 440 SEK per timme + 210 SEK per dag för verktyg och bil (dvs kostnaden för bilen är ingen reseersättning, då han sa kostnaden var för att han tillhandahåller bil).

Tack på förhand.

MVH,
Anders
Säg till honom att lämna bilen hemma för att du har egen bil och inte behöver någon chaufför utan en snickare. Tar han inte med sig sina verktyg han behöver så säger du att du skiter i att bjuda på kaffe.

Jävla snickare som ska ha så mycket betalt och ändå oftast bara gå runt och dra benen efter sig.
 
P
5.2 racing skrev:
Kanske för att en bilmekaniker inte behöver åka iväg nånstans? Och vad jag vet så har väl inte tandläkarna börjat åka ut till folk? Isåfall, tror du inte dom vill ha pröjs för detta?
Okej då tar vi en som gör flyttstädningar då. Tar dom extra betalt för att dom måste åka till dig och städa? Nej det ingår liksom i själva uppgiften. Fråga snickaren vad det skulle kosta om han tog bussen istället? Eller använder dina verktyg.. Nej ett himla ofog är det att ta en massa "dolda" avgifter som borde ingå i den vanliga arvodet.
Vi skulle även kunna jämföra detta med denna sårskog av avgfter/skatter/kostnader som elbolagen gömmer sig bakom och aldrig kan presentera en rak enkel kostnad.
 
IT-konsult som tar extra betalt för att han använder egen dator? 440 kr per timme blir väl drygt 800 000 per år. Räcker inte detta till alla OH-kostnader som t.ex. maskinslitage. Om inte, varför inte öka timtaxan med t.ex. 10 kr så blir det 18 000 till slitaget. Räcker inte detta så öka mer.

Avgiften för bil kan jag förstå och det är ganska vanligt att på något sätt debitera bil/körkostnader. Tar snickaren inte betalt för körtiden till dig så är det billigt att ta ut 40 kr/mil.
 
M
Å så undrar folk varför man anlitar svenska företag, med utländsk arbetskraft för 150 sek/tim, när resultatet, garantierna, å dom använda produkterna är exakt samma....

magentis
 
Förklara gärna hur någon klarar att bedriva ett företag seriöst med att debitera 150 sek/tim med ansvarsförsäkringar, garantier , verktyd, bil osv. Slavlön kallar jag det och rent utnyttjande.

Man får vad man betalar för, det är min erfarenhet.
 
TheStills skrev:
Okej då tar vi en som gör flyttstädningar då. Tar dom extra betalt för att dom måste åka till dig och städa? Nej ett himla ofog är det att ta en massa "dolda" avgifter som borde ingå i den vanliga arvodet.
Yep ofog är vad det är och kommer så förbli så länge kunden fortsätter stirra på det billiga timpriset.
Sätt krav på era hantverkare vad gäller material, bilar och andra påslag och kräv "rätt" timpris, men jämför då inte heller med dom som inte har "rätt" timpris.


Vad gäller datakonsulten så tror f-n att inte han behöver debitera för egen dator, bil etc. med tanke på att han tar ca 800 per timme PLUS moms.........
 
Går knappast att jämföra datakonsulten på detta sätt eftersom han kanappast kan debitera 100% av sin tid.

Polackernas slavlön? Jag vet inte vad de i dessa företag får ut men lönererna i polen kan fortfarande inte ens jämföras med de svenska. I de flesta länder i världen tjänar man 1000-3000 kr i månaden och ändå har man minst sagt kvalificerad arbetskraft. Annars hade vi t.ex. inte kunnat köpa våra fantastiska maskiner till vrakpris.

Hittills kan jag i alla fall såga utfifrån erfarenhet att Polackerna har i 10 fall av 10 varit snabba, effektiva, skickliga, trevliga och enormt mycket billigare. De svenska hantverkare jag varit i kontakt med har oftast varit en ren katastrof fast då har någon annan fått betala. jag har inte upplevt att svensak hantverkare på någon punkt skulle kunna konkurrera med en polack. Balter mm har jag nästan ingen erfarenhet av. Hur man kan uppnå samma resulat fört 150 kr. Jag lovar dig att hade sverige legat närmare sydösteuropa så hade det varit 50 kr i timmen istället. Jag har själv varit kritisk och misstänksam mot polsk arbetskraft men det är jag verkilige inte nu längre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.