Flera alternativ är möjliga, men viktigast är nog att fundera över VARFÖR en invändig tapet har möglat. Om brädväggen är schysst och ska vara kvar som underlag att spika/skruva i, hade nog jag övervägt att gipsa, spackla och måla invändigt för att styva upp det hela och dessutom få en slät och enhetlig yta att utgå ifrån. Dessutom mer brandsäkert att ha gips med i väggkonstruktionen. Rolla en gång med billigast möjliga svarta färg (matt takfärg) för snygga linjer och bra kontrast till det vita. Skjut sedan upp de vitmålade ospontade brädorna direkt mot gipset. Hyr dyckertpicka eller köp billig kompressor och pistol eller handspika med dyckert som sedan försänks. Jag tror inte att luftspalt är nödvändigt, men om lust finns och ev. fönster-/dörrkarmar inte utgör något problem kan man ju sätta en tunn läkt t ex stående 12x50 mm c/c60. http://www.beijerbygg.se/templates/BB_Produkt.aspx?id=28539 Måla även läkten svart eller måla allt efter att läkten satts upp.
 
Redigerat:
Hej, "på temat"

Håller på och bygger kombinerat garage/kontor.

I kontorsdelen har vi valt bred liggande panel på väggarna och pärlspont i tak, allt målas vitt.

Hittade denna breda (18x193mm) fina väggpanel på GS byggvaror i Gullbranna (nära halmstad) för endast 69:-/m2.

Lägger in några bilder (länkade miniatyrer), inte helt snyggt ännu (mitt i bygget), men återkommer med nya bilder om några veckor när foder/lister också är på plats.






 
1. Vindpapp
2. Måla brädorna
3. Montera brädorna med enkronor som distans, ja du kan återanvända enkronorna till plankan ovanför :)
 
laserad panel?
Är det ingen som har några bilder på vitlaserad panel? Gärna liggande
 
Jag har vitvaxade brädor i hela vårat hus. Det brann i november och då visste vi inte hur vi skulle göra, bestämde oss för samma panel i hela huset och det blir nog bra när det är klart. Titta på www.pixbox.se sök på Harriet Johansson Jönköping så finns album där panelen syns, albumet heter huset och hoppning.
 
hej , nu har jag liggande halvblank vit spontad panel på alla sovrumsväggar utom på en fondvägg , funderar vilka lister jag ska använda ? , en stor hörnlist täcker ju springan mellan bräderna fint men ansluter dåligt mot golvlisten .. ? tänkte bryta färgen till listerna men den kulören är väll en ren smaksak ?

tacksam för tips !
 
Steve skrev:
hej , nu har jag liggande halvblank vit spontad panel på alla sovrumsväggar utom på en fondvägg , funderar vilka lister jag ska använda ? , en stor hörnlist täcker ju springan mellan bräderna fint men ansluter dåligt mot golvlisten .. ? tänkte bryta färgen till listerna men den kulören är väll en ren smaksak ?

tacksam för tips !
Är man noga när man kapar så kan man sätta utan list i hörnen vilket jag tycker är snyggare. I hörn som byter material från trä till gips/målarfärg har vi använt mjukfog innan målningen.
 
Jag ska sätta en panel som heter Newport på en vägg i sovrummet. Jag har två eluttag och ett teleuttag på väggen och jag undrar om någon kan tipsa mig om hur jag gör med dessa när panelen ska på. Det ser inte proffsigt ut om jag sågar ut panelen för dessa, utan jag vill ha dem utanpåliggande, men hur gör man för att flytta ut innanmätet de millimetrar som motsvarar panelens tjocklek (16 mm)?

Även jag tacksam för tips!
 
Om du skruvar dän vägguttagen och teleuttaget som jag antar är utanpåliggande redan innan, så borde du ha apparatdosor innanför? då är det väll bara att du sätter den nya panelen utanför så bör det gå att montera fast vägguttag och dyligt igen, är svårt att förstå exakt hur det ser ut, sedan vet jag inte vilka regler som gäller för elen.
Jag har satt pärlspontpanel över apparatdosor men då sticker ju dosan ut lika mycket som panelen, och sen kommer uttagen och täcker men man skruvar ju fast dom med små byglar och det borde gå lika bra att fästa i panelen tycker jag om man har en dosa innanför?
 
Tack för svaret Patrik. Jag tror dock att jag på något sätt måste få ut apparatdosan i nivå med den tillkommande panelen för att kunna fästa det utanpåliggande uttaget. Jag ska höra mig för på någon byggbutik då det inte borde vara ett aldrig tidigare uppkommet problem. Återkommer när jag fått ett svar som kanske kan hjälpa fler som vill sätta panel inomhus.
 
Det finns vissa apparatdosor med gängade ringar man kan skruva in eller ut till önskat djup, men det sitter antagligen inte sådana i väggen sen innan.
Förresten är det väll infällda vägguttag du ska sätta och inte utanpåliggande?
Det bästa är väll såklart att byta ut dosan men då måste du ju riva ner hela väggen så du kommer åt att byta?
Borde finnas någon distans man kan trycka i istället för att få djupare mått, hör med någon elektriker?
Annars borde det gå att använda den gamla apparatdosan som jag skrev, om det bara är tillåtet att man fäster vägguttagen i panelenen istället för i dosan, om de nuvarande dosorna går kant i kant med väggen sen innan och du sätter panel utanför och borrar runda hål i panelen med samma diameter som dosan så fäster ju byglarna på vägguttagen i panelen och det blir ju ingen luft någonstans eftersom panelens insida går emot dosans ytterkant?
Men jag vet som sagt inte vad som gäller rent regelmässigt för att fästa uttag men i vissa fall finns det ju ingen dosa som passar för väggens tjocklek, man använder ju normalt sett grön eller gul dosa och tar den som passar bäst även om det skiljer några mm. men om det bara handlar om att få uttagen på plats så är det ju inga problem att fästa upp vägguttagen i panelen lika gärna som i dosan, det blir ju ändå tätt rakt in i dosan så det borde vara godkänt tycker jag.
 
Kollade med en elektriker som sade att antingen använder han bara längre skruvar till apparatdosan (M3) eller så köper man till distansringar. Har själv hittat 15 mm ringar på JULA för 39 kr st. Inte svårare än så alltså.
 
Hej Jon,

Det funkar utmärkt att göra precis som du tänkt med att förlänga skruven till dosorna.
Tänk på att det är olika skruv beroende på om det är nya eller äldre dosor. Vissa är M3 och vissa är spetsgängade.
 
Hej på er,

Jon, du råkade inte ta några bilder på före / efter får jag kika hur man gör? Tänkte själv göra precis detta och har samma "problem" som du ställdes inför.
 
Jon W skrev:
Jag ska sätta en panel som heter Newport på en vägg i sovrummet. Jag har två eluttag och ett teleuttag på väggen och jag undrar om någon kan tipsa mig om hur jag gör med dessa när panelen ska på. Det ser inte proffsigt ut om jag sågar ut panelen för dessa, utan jag vill ha dem utanpåliggande, men hur gör man för att flytta ut innanmätet de millimetrar som motsvarar panelens tjocklek (16 mm)?

Även jag tacksam för tips!
Hej Jon!

Jag är lite undrande till varför du inte tycker det ser proffsigt ut att såga ut för uttagen? Går det inte att ha infällt? Själv tycker jag det ser proffsigare ut om man sågar ut och sätter infällda uttag..

För övrigt kommer jag sätta min panel nu till helgen (Moelven Rough), det är snyggt som attans att bryta av med!
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.