Jag har ett hobbyrum där jag skulle vilja ha liggande panel på väggarna.
Det är denna look jag är ute efter: http://www.ballingslov.se/se/KOK/MALAT/Studio/Vit
Fungerar det med vanlig råspont? Om man målar den först när den sitter uppe borde man väl få de där omålade springorna som gör att det ser mörkare ut emellan brädorna?
Eller är det smartare att köpa färdig panel? Vilken sort, i så fall? Någon som kan tipsa om en märke?
 
  • Studio-vit.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Studio-vitD1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Råspont funkar, om du gör som du har tänkt. Iofs kan storleken på springorna kanske variera p.g.a. virkets torkning.
 
Suveränt!
 
Måste vara lite meckigt o få till springorna till en början.. Att det ser mörkt ut är väl enbart skuggning? Jag hade nog velat ha allt målat så man kan pilla in en trasa o rengöra springorna.
 
Hej,

Tyvärr har jag inte några bilder på det just nu men vi satte sådana innerväggar och ryggåstak när vi renoverade sommarstugan i lite marin/New England-stil.

Liggande råspont sattes med 30mm dyckertpistol. Det kräver lite fler spik per fästpunkt, gärna i vinkel mot varandra, i.o.m. den klena dimensionen men ger nästan osynliga spikskallar. Denna målades med en vit utetäcklasyr som fick torka över vintern och som gav ett lagom sidenmatt och väldigt slitstarkt resultat med synliga glipor mellan brädorna. Det är viktigt att syna råsponten bräda för bräda när man handlar den då den ofta har stora skador.

Lycka till!
 
Vi rustar vårat hus som brann första advent och vi vill också ha den där looken, funderar på byggmax furugolv 14x117 att sätta på väggen istället! Kan det funka??
 
Vi har råspont på väggen i vår tvättstuga. den målades med matt färg innan den sattes upp och oxå valde vi virke som legat inne ett tag så springorna inte skulle bli alt för stora med tiden.

/FlitigaLisa
 
  • untitled31.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
FlitigaLisa! Snygg vägg! Vilken sida satte du utåt, den sågade el den hyvlade? Hur många ggr målade du o med vilken sorts färg? Målade du alla sidor eller bara den bredsida som syns utåt? Målades alla lager innan montering? Spikade eller skruvade du sen upp råsponten? Syns ev spikhuvuden om man använder spikpistol tror du? Många frågor från en som tänker inreda större delen av sin planerade tillbyggnad med råspont :)
 
Här kommer svar på dina frågor!
Det är den ohyvlade sidan utåt.
Det är målat en gång om jag minns rätt med vit grundfärg för det var den mattaste färg jag kunde hitta.
Hela framsidan är målad, dvs även den delen som ska in i "spåret".
Allt målades innan uppsättning.
De är spikade i mellanrummet, väldigt snyggt gjort så att spikarna inte syns alls. Så spikpistol skullle nog funka. Du kanske kan testa på några småbitar?

Lycka till!
 
Hej!
Vi har satt upp liggande panel i hela vårt sovrum och målat i en vitgrå varm ton. Blev jättebra! (skryt)! Vi köpte råspont och monterade med den "släta" ytan utåt; alltså egentligen baksidan ut. Detta för att jag vill kunna torka av väggarna med trasa ibland. Det blir svårt med "skrovliga" väggar. Jag målade på plats och det funkade.
 
Alternativt kan ni ju sätta ospontade hyvlade brädor, så blir springan mellan brädorna djupare. Visuellt borde springorna bli mörkare då. Köp ett par meter av varje och limma upp på en bit masonit eller annan skiva du har hemma, så får ju provexemplar att hålla upp mot väggen så ser du ju precis hur det blir. Måla brädorna innan bara. Lycka till!
 
hej, det var rätt snyggt, men jag skulle måla innan jag sätter upp, annars är ju risk att färg lägger sig i springan, är nog bäst att ha råspont tror jag trots beroende på vad man har inne i väggen men isoleringen vill man ju inte ska titta ut. men du kan ju fixa lite bredare glipa genom att lägga i nån plåt på några ställen som mellanlägg, så du inte får ojämna glipor det kan se dåligt ut.
har du bara fräsch råspont & lägger 1,5mm plåt på några ställen så bör du få väldigt fina linjer.
risken är att du får träfärgat i springan på själva sponten, du kanske skulle försöka måla just dom svarta isf, blir mycket jobb men allting går bara man har viljan :)
edit: jag skulle försöka använda den hyvlade sidan utåt, den brukar vara tillräckligt rå, hur du ska lösa det med färg vet jag dock inte, kanske vitbets?
 
Redigerat:
Hur bred råspont kör ni med som satt spont? Tycker alla bilder är bredare plank på än den vanliga 95-sponten..
 
Marcus J skrev:
Alternativt kan ni ju sätta ospontade hyvlade brädor, så blir springan mellan brädorna djupare. Visuellt borde springorna bli mörkare då. Köp ett par meter av varje och limma upp på en bit masonit eller annan skiva du har hemma, så får ju provexemplar att hålla upp mot väggen så ser du ju precis hur det blir. Måla brädorna innan bara. Lycka till!
Jag tror på ospontat med valfri springa.
Sätt svart vindpapp bakom, då borde de bli mörkt så de räcker.
 
Vi har rivit ut gamla mögliga tapeter, masonitskivor, paneler och annat i vårt sovrum. Funderar nu på samma typ av inredning som Ni.
Skall man spika sponten på läkt som distans eller direkt på plankväggen (gammalt hus) med tanke på att vi inte vill ha mögel igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.