Ja, du kommer att klara av att hantera den. Man behöver lite träning men sen flyter det på bra och du får jobbet snabbt och effektivt gjort.

Ett tips kan ju vara att träna på någonting innan man ger sig på ett tak. Se hur sprutan uppför sig osv..
 
Är det fortfarande Wagnern W860E som gäller?
 
Jag hade ju sagt ja på den frågan. Vet inte om någon annan har andra uppfattningar. Men som fler sagt träna först innan du ger dig på panelen. Olika luftmängd och matning för att inte få "gardiner" (rinningar). Det är precis som att måla med en sprayburk bara att du här har ytterliggare en funktion - mängdinställning. Jämna drag från vänster till höger. Passa på i överlappningarna för där blir det mer färg och där kan det börja rinna. Försök inte att måla "färdigt" i första vändan utan vänta och ta flera drag. Har du lösningsmedelsbaserad färg så torkar den ganska fort jämfört med vattenbaserad - men detta är som sagt min egen subjektiva bedömning. Det kan ju också hända att du måste använda en pensel för att efterstryka. Detta ser du ju enkelt om du tränar innan.
Fördelen med 860E jämfört Paint crew är att det bara är en knappt 1,5 liters behållare att rengöra. Nackdelen är att pistolen med färg i byttan kanske väger runt 1,5 -2 kilo.
Med Paint Crew får du rengöra en 10 liter behållare + slangen. Då går det åt mycket lösningsmedel. Fördelen är att den väger lite mindre att hålla i munstycket.
Man måste var bra "knäpp" om man inte klarar av en Wagner. Det är som en barnlek och man blir så djäkla nöjd efteråt.:D
 
Skulle söka på prisjakt efter Wagner 860E men hittade inget. Ska det vara 850E istället?
 
Redigerat:
Vart har du hittat dem? Har sökt på nätet utan resultat.
Personligen kommer jag att köpa den som rekommenderas.
Men vad kostar dem?
 
660 kostar runt 80 pund och 860 runt 230 Euro. Boscharana har jag ingen klar prisbild på ännu
 
En färgspruta som kostar 80 pund säger nog rätt mkt om kvalitén. Jag kommer att köpa den dyrare modellen. Just för att den har fått varma rekommendationer. Den billigare har med alls säkerhet sämre färgdimma eller vad det heter, dvs sprutar lite överallt. Ingen direkt kontrollerad sprutning.
Vi har mkt som kommer att sprutas. Dessutom köper jag rätt mkt begagnade möbler som jag brukar slipa och måla. Därför tror jag att jag kommer ha mycket användning för en kvalitésspruta.

Frågan är vart man köper dem?
 
Linisen_01 skrev:
En färgspruta som kostar 80 pund säger nog rätt mkt om kvalitén. Jag kommer att köpa den dyrare modellen. Just för att den har fått varma rekommendationer. Den billigare har med alls säkerhet sämre färgdimma eller vad det heter, dvs sprutar lite överallt. Ingen direkt kontrollerad sprutning.
Vi har mkt som kommer att sprutas. Dessutom köper jag rätt mkt begagnade möbler som jag brukar slipa och måla. Därför tror jag att jag kommer ha mycket användning för en kvalitésspruta.
Du kan inte jämföra priserna rätt av. 660 är ett UK pris (860 har jag inte hittat i UK ännu) och prisnivån för färgsprutor ligger åt US hållet.
I tyskland där jag tog 860 priset kostar en 660 runt 150€.
660:an är nog inte sämre kvalitetsmässigt och har bla fått pris av "Tysklands GDS" som bästa verktyg 2008.
Tyvärr har jag aldrig sett tester på 860 och inte helle Boscharna.
 
Bauhaus säljer Wagner i Sverige. För W850 får man betala mellan 2000-3000 för.
Ofta kampanjer på sprutorna så passa på.
W860E var förra årets nyhet och kostade någonstans mellan 2500 och 3500. Mycket pengar kanske men man får också mycket för pengarna. Den ser kanske plastig ut vid första anblick men när man provat den är man ohjälpligt förälskad, jag lovar. Lätta att handskas med och lätt att göra ren.

Har sett att man pratar om andra sprutor också men tänk på en sak det är inte alla sprutor som klarar av att spruta färg utan att den förtunnas hårt.
Dom större Wagner modellerna klarar sig utmärkt.

Om inte jag minns fel så är 660 en pistol med Pietzo drivning vilket ger en något vibrerande dimma vilket inte är att rekommendera om det är stora ytor eller t.ex högglansfärg man jobbar med. Detta är i alla fall min åsikt.
 
beställde en 860 från Conrad idag då dom har tom 1 Apr 20% rabatt på allt. hemkört vart det runt 2500 sek. (OBS man måste specialbeställa via mail då maskinen inte finns upplagd på conrad.se.

Notera att det även finns en ny modell 665 som släpps i Maj.
 
Jag kan ge lite input här. Jag köpte en "Wagner Project 115" i december och har provkört den nu. Jag har bara målat paneltaken ännu och det funkar rätt så bra. Jag har haft lite problem med att få till ytan bra. Det är inga problem med strukturen, blir kanon slätt och fint men problemet jag har är att i utkanterna på 'sprutkäglan' så blir ytan något blank. Varför vet jag inte riktigt men det är säkert handhavande eller att jag inte blandat ut färgen till rätt viskocitet.
Men på det hela taget funkar det bra. Kvistlackade gjorde jag med en lite mindre spruta (wagner 660). Båda inköpta nya på Ebay till bra priser :), tror jag fick den stora för 2500 ink frakt och den lilla för 1700 eller dyligt.

mvh Hasse

Edit: Jag har sprutat Sigma Renova Isotop + Scotte takfärg.
 
Redigerat:
Vad använde du dej av för spädförhållande på de respektive färgerna? :confused:
Det börjar ju bli temperatur så att jag kan få sätta fart på min "project 115" oxå :D
 
Har med intresse följt denna tråd och skulle vilja be om råd. Ska om några veckor tillbringa knappa två veckor i sommarstugan för att vitmåla innertaket (paneltak), måla väggpanel (dels liggande fasad väggpanel på hela vägghöjden i "storstugan" - "fejkade timmerstockar" om ni fattar vad jag menar, dels bröstpanel i pärlspont i kök och hall). Allt trä är antingen tunt mattlackat eller obehandlat som vi kunnat bedöma. Det rör sig om 90 kvm tak, säkert 60 eller mer kvm liggande panel och kanske 20 kvm bröstpanel. Ska också måla om 6 st dörrar (klarlackade, ska vitmålas) och helst också få tid att tapetsera om ett par rum samt åtminstone börja på att bygga en brygga... Så ni kan nog förstå att jag är ute efter arbets- och tidsbesparande råd och tips ;) Så nu över till frågorna:

  1. Färgval: Sigma Renova Trä verkar vara färgen att använda sig av enligt ett flertal inlägg på detta forum. Så jag tänkte ta den till taket och även till grund på väggar. Låter det OK? Fäster den fint oavsett tidigare målning? (Jag kommer så klart att målartvätta först.) Är Sigman också bra till att grunda snickerier och dörrar?
  2. Verktyg: Jag hade tänkt mig att rolla med viss efterstrykning med pensel efter behov men börjar bli sugen på en Wagner 860 för att sprutmåla istället. Det låter som att den skulle bespara mig flera dagars jobb, kanske speciellt med tanke på dörrarna och panelerna som ska målas, håller Wagnerfolket här med? Om jag sprutmålar, vad tros om maskningen jämfört med om jag rollar? Vill känna mig hyfsat säker på att inte slänga 2695 SEK i sjön...
  3. Kulör: Vi har nog tänkt att taket ska vara "kritvitt", dvs så som det kommer i Sigmaburken. Väggarna tänkte vi nog ha i en bruten vit, t ex "Stockholmsvit" (S-0502Y). Några andra tips på vad som är snyggt i en stuga av "sportstugekaraktär", dvs med mycket träpanelsvägg och c:a 220 cm takhöjd? Antar att Sigman kan fås blandad till önskad kulör i butik?
  4. Glanstal: Tak och liggande panel vill vi ha matta, men ett lager något glansigare på bröstpanel och snickerier, låter detta vettigt? Vilken färg med högre glanstal (20 - 40 skulle jag tro) kan rekommenderas om det är grundat med Sigma Renova Trä?
  5. Duschrum: Taket i duschrummet tänkte jag också måla, även det har paneltak. Funkar Sigman även där eller ska jag ta en liten burk våtrumsfärg till det rummet? (Vi är som sagt mestadels där sommartid, kanske blir det någon vintervecka också.)

Tack på förhand!
 
Redigerat:
Mixar´n skrev:
Vad använde du dej av för spädförhållande på de respektive färgerna? :confused:
Det börjar ju bli temperatur så att jag kan få sätta fart på min "project 115" oxå :D
Ja du, jag spädde 'lagomt'. Kanske 0,5l vatten i scotten och 0,7 i renova'n (10liters byttor). Renovan satte igen mitt gula filter väldigt hårt... Kanske skulle jag spätt dem lite mer för när jag börjar respektive slutar spruta så 'spottar' sprutan lite droppar, jag gick över till att inte släppa avtryckaren för att slippa droppar på taket/väggen.

mvh Hasse
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.