Tack! Får väl sätta en JFB på allt utom trefashandsken.
 
Det finns garanterat en del läckströmmar i ditt hus redan. Alla reaktiva laster avger en viss läckström. Diskmaskin, kyl, TT, TM, panna mm.
En 30mA JFB löser ju oftast vid ung. halva märkströmmen. De flesta jag testat löser vid kring 20mA.
Om du redan har en "normal" läckström på låt säga 10mA i huset så är det 10mA till godo innan JFB löser.
Detta är så klart ett antagande. Men jag vill påstå att du redan har ett väldigt bra skydd mot jordfel.
 
Tycker det låter vettigt med 10mA felström just på personskyddsautomater då man ofta sätter dessa kopplade mot kanske bara ett eller 2 uttag och då inte har någon "normal" felström alls. Finns dessa som 16A oxå? Vore smidigt att ha i garage eller mot bubbelkaret.
 
jordfel.jpg

Bifaogar tabell från Guiden.
Det är inget fel, men man kan få problem med att JFB löser fast den inte borde.
 
Ifö skrev:
Tack! Får väl sätta en JFB på allt utom trefashandsken.
Varför inte på trefasuttaget, är det mindre farlig ström där??

Naturligtvis så ska du ha JFB på det uttaget också det är väl bara på 16A.

Här körs det rikthyvlar, justersågar, kompressoren, vattenpumpar, högtryckstvätter, vedmaskiner och svarvar på trefas MED JFB, och det har inte tjuvlöst en enda gång. (efter det vi hittade en nolla skyddsjord överkoppling)

Protte
 
Jag menade att jag sätter en separat till trefasen, men jag var inte tydlig nog.

Förtydligande: 1 JFB till HC, separat matning till UC och 2 JFB 30mA där (en till bel/VU och en till trefasen), samt en PSA 10A 10mA nedströms för badrummet.
 
Redigerat:
Har du så dåliga trefasprylar att de måste ha egen JFB tycker jag du ska shoppa nya prylar.
 
prototypen skrev:
Har du så dåliga trefasprylar att de måste ha egen JFB tycker jag du ska shoppa nya prylar.
Tycker du det?
 
jag har en 10mA till hela badrummet, samt ett uttag bredvid diskbänken i köket som jag drog från samma matning, tycker det är säkrare så.
köpte den av en elektriker som brukar göra eljobb på min arbetsplats, han ville ha 1000kr för den, och det var en AEG
ang den där listan ovanför... motorvärmare 1mA????? då har de nog glömt en nolla, just M-värmaruttag ska man alltid ha en egen 30mA till, för det är svårt att klara ens det... så mycket saltslask som tränger in i intaget och speciellt med de moderna små intagen med korta krypavstånd är det nästan omöjligt att få bort läckströmmar..
 
Har du golvvärme på gruppen som löser för 10mA?
 
Ifö skrev:
Har du golvvärme på gruppen som löser för 10mA?
ja, T2 blå. det har aldrig hänt att det har löst ut en enda gång,
inte ens då jag sätter en fuktig varmvattenber. i det där uttaget i köket samt golvvärmen klickar till i badrummet.
 
Låter bra. Då har du ungefär en sån lösning som jag vill ha.
 
Utrustning i nyskick står det ju.
 
Det är samma sak som i all verklighetshantering: det är terrängen som gäller, inte kartan...;)
 
Fast den där listan är en salig blandning av "typiska" och max tillåtna värden. Klass II värdena tex. Så man får nog ta den med en nypa salt... ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.