Hej, ska byta ett läckande tegeltak på en lada. Undertaken är spån som delvis ruttnat.
Skulle helst lägga nytt tegel men nästan 500m2 gör att jag befarar att det blir dyrt. Avser inte att återanvända teglet.
Idag är det glespanel med spån, sen läkt och tegel.
I framtiden vill jag kunna isolera ladan vilket ev komplicerar det hela.
Eftersom det är ett stort jobb att ta bort glespanel och spån är min tanke att läkta vertikalt (utvändigt) på takstolarna och lägga oljehärdad board. Planerar att ta bort spån & gles där läkten spikas för att få bra fäste.
Sen läkta horisontellt och lägga plåt eller tegel. Framtida isolering skulle ske genom att regla på takstolarnas insida (mot spånet) och spika board på dessa. Detta för att skapa en luftspalt mellan isolering (board) och spån. Det blir alltså två luftspalter eller egentligen en luftspalt som råkar ha spån i mitten - spånet har alltså ingen funktion. Takfotsventilation som mynnar vid nock från "båda" luftspalterna.
Sen (ett annat år) slår jag på reglar på takstolarnas undersida och islolerar "nedåt". Troligen ingen diffusionsspärr eftersom utrymmet eventuellt ska hållas kallt (finns det risk om det sedan hålls uppvärmt?)
Tänker jag rätt? Kommer taket att vara av "huskvalitet"? Kommer gles & spån att ramla ner när jag ska "hugga fram" takbjälken (dvs jag får ta bort undertaket i alla fall).
Om ni anser att kag måste ta bort spåntaket: kan jag då slå boarden direkt ovanpå takbjälkarna?
Tacksam för svar och problematiseringar.

Redigerat:
nytt tegel på 500 m2?:eek: , omkring 100000kr bara för taket, nä lägg på plåt...

Vilket fiasko - inga svar. Är jag helt obegriplig?

Jag la om tacket på vår lada 2002. Jag hade inga planer på isolera den.
Jag gjorde det enkelt för mig av med teglet, spikade på 45x95 ovanpå spånen.
La under där spånet hade ramlat ner/ruttnat. Fick även laga en takstol eftersom mitt tak var otroligt dåligt. Sedan la jag plåt på.
Jag hade nog försökt röra så lite som möjligt i det gamla spåntaket. Sparar otroligt mycket arbete. Bygg ett nytt yttertak genom att spika på t.ex en 45x95 längs med varje takstol och se denna som yttersidan på en takstol. Sedan kan du välja hur du vill bygga ditt nya yttertak. Om du sedan i framtiden vill isolera så är det bara att göra detta från insidan

Tack, det är ungefär så jag tänkt. Jag tror att mina spån bör brytas bort just över takstolarna och sen lägger jag de längsgående reglarna på glespanelen över takstolarna.

Bifigar en skiss (Google Sketchup)
lada-tak-640.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jag vet ju inte riktigt hur din spåntakskonstruktion ser ut. Kan du göra så utan att det övriga spåntaket trillar ner? Jag hade inte kunnat göra så. Eftersom tegelläkten var en del av spåntakskonstruktionen.

På rafterna ligger glespanelen och på glespanelen ligger spånet ungefär som tegelpannor. Nu tänkter jag alltså lämna spånet kvar. Glespanelen på skissen är den befintliga men den används egentligen inte utan fungerar bara som klossar för reglerna (längs takstolarna) och för att spånet inte ska ramla ner. I skissen är alltså spånet inte utritat, det ligger på glespanelen.

Ok, lycka till med ladataket. Kommer du välja plåt eller tegel? Ett billigare alternativ är att köpa begagnat tegel. Jag gjorde det som kompletering till vår gäststuga som vi fått via annons på blocket. Vi flyttade den 5 mil och det gick sönder en hel del taktegel när vi plockat ner det och transporterat det. Jag betalade 3kr styck vilket blir ett lågt kvm pris. Dessutom blev det snyggt.

Vill helst ha tegel, men de flesta takläggare avråder från gammalt tegel. Medan andra säger att det är jättebra. Teglet är ganska ojämt i formen ("krigskvalitet").
Om jag ska ta plåt funderar jag på lite renare profiler än vanlig trp. Kanske "modern" eller "pannplåt med rilla" från Plannja.
Tycker också att klick-plåten från falsat.se ser väldigt bra ut. Har dock inte hittat inlägg från någon som lagt den. Kan läggas på läkt (cc 400 mm).

Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.