Som jag skrev i ett tidigare inlägg; statistik visar trender och är svårt att överföra på enskilda objekt. Det är möjligt att jag missförstod ditt inlägg, men nog torde väl sekelskiftsvillan ha ett betydligt större taxeringsvärde än 80-talsvillan intill redan innan försäljningen?
 
Jag undrar lite över den där fingertoppskänslan hos mäklare "i verkligheten"?

På måndag kommer SCB:S rapport, för alla de som inte litar på mäklare...
 
-MH- skrev:
Jag undrar lite över den där fingertoppskänslan hos mäklare "i verkligheten"?
Du slår in öppna dörrar (fortfarande, en månad senare). Läs inlägg 889 igen, det inom parentes.
 
Nyfniken skrev:
Du slår in öppna dörrar (fortfarande, en månad senare). Läs inlägg 889 igen, det inom parentes.
Om du vill ha något sagt, så gör det inte i gåtor. Det är trist att man skall behöva gissa sig fram.

"Läs Moseboken kap 4-5 och kom tillbaka sedan", typ... :rolleyes:
 
-MH- skrev:
Jag undrar lite över den där fingertoppskänslan hos mäklare "i verkligheten"?
Vad menar du själv?
 
-MH- skrev:
SCB kommer den 16:e fortfarande ange nedåtgående trend eller sidledes. Nästa mätning som SCB presenterar (medio mars) kommer att vara uppåt.
Det var den ju inte alls! Ned 1%... Min fingertoppskänsla från verkligheten var tydligen inte så kraftig. Men jag tror stenhårt på¨upp i nästa mätning (mitten april). :)
 
Kul med uppföljning!

...annars har ju de flesta (mig själv inräknad) en förmåga att bara minnas de spådomar som slagit in... :rolleyes:
 
Återigen är det dags att bumpa denna härliga tråd. Jag tänkter inte låpa den falla i glömska.

Mäklarstatistik: +1%
SCB : 0%

Inte uppåt, men i alla fall inte neråt. Domedagsprofeterna med Stellan i spetsen tycks inte få rätt än på ett tag. Hur många år måste det dröja innan något "slår igenom"? :)
 
-MH- skrev:
Det var den ju inte alls! Ned 1%... Min fingertoppskänsla från verkligheten var tydligen inte så kraftig. Men jag tror stenhårt på upp i nästa mätning (mitten april). :)
Kom igen -MH-, hur blir det i maj? Jag gissar att svaret blir "upp"? :)
 
Javisst, sätter du emot? Eller tänker du hålla det för sig själv, så du slipper riskera något :)
 
-MH- skrev:
Javisst, sätter du emot? Eller tänker du hålla det för sig själv, så du slipper riskera något :)
Nej, jag tror på noll eller någon enstaka procent upp.
 
Okej, vi hade båda rätt. +1% i maj.

Totalt på 1 år är husen fortfarande ner 3% sett över hela landet. Så vi naiva optimister var inte så fel ute ändå. :)

Det är alltid roligt att se att många tror att falen kommer bli störst i glesbygderna medan Sthlm och andra storsäder kommer stå emot,eftersom så många vill bo där. Statistiken visar att det är tvärt om, storstäderna har fallit mest, i fasta värden men även i procent.

I Blekinge, Dalarna och Norrbotten har husåpriserna sett på 12 månader gått upp med 6, 6 och 5 procent.

Likadant har man trott att Gbg skulle drabbas hårdare pga biltillverkarnas dåliga tider, men det tycks inte stämma det heller. Smma nedgång (-5%) i bda Sthlm och Gbg.
 
Ett stickspår:
Om man vill se sin investering på riktigt lång sikt så tror jag priserna kommer gå upp på grund av den globala uppvärmningen (dock beror inte detta på hur mycket koldioxid vi kommer släppa ut utan nästan enbart pga naturliga förändringar, alla vet väl att det var mycket mer snö när man var liten, att det var varmt på medeltiden och kallt när den där kungen gick över till Danmark, men det är en annan tråd i ett annat forum..).

Summa summarum så kommer det bli för varmt att bo i många ställen av världen. Sverige kommer bli perfekt och fler kommer vilja bo här -> priserna går upp.
Men då får man ju se på lång sikt. Kort sikt är ju alltid knivigt och beror till stor del på hur det går för olika företag lokalt. tex kommer Volvos framtid vara intressant för bopriserna i gbg-traken på kort sikt.

//Bogge
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.