Jag antar att det är mig du syftar på - och faktum är att vi HAR anlitat en advokat och rådfrågat samt använt innan kontraktsskrivningen. Jag skrev väl aldrig att vi inte skulle göra det?!

Däremot kände jag mig oerhört besviken på att ett hus som vi uppfattar som mycket gediget och rejält, faktiskt skulle kunna ha såna brister. När jag först läste Tonys inlägg kändes det förjäkligt, för vi hade just ratat så många andra husföretag och det verkar banne mig vara något fel på varenda en av dem!

Det är svårt att bygga hus när man inte är alltför insatt själv! Då behövs alla möjliga infallsvinklar härifrån (både negativa och positiva - samt konstruktiva råd som ditt) förutom att man måste ha en vettig KA och försöka läsa på mycket själv.

Får se hur det hela slutar för vår del. Får väl återkomma om det när vi hunnit längre!
 
... Tänkte bara nämna juridisk konsultation som ett allmänt råd då kanske vissa inte ens tänker tanken den dagen ett kontrakt skall undertecknas.

Jag hoppas verkligen att det löser sig för er och man får ju vara glad för att vi konsumenter trots allt har en skyddad ställning. Jag kan lova dig att det finns tusentals rättsfall i Sverige mellan hustillverkare och konsumenter och oftast är domstolarna på konsumenterna sida.

En tröst är ju iaf. att en sådan här tråd är den sämsta uppmärksamhet ett företag kan få. Varje gång man googlar detta företagsnamn kommer ju denna sida att finnas länkad på diverse sökmotorer. Detta kommer tveklöst att innebära förlorade intäkter.

Lycka till!!! :)
 
Tack OlleBolle! Jag har nämnt denna tråden för vår säljare som inte såg alltför glad ut men som avfärdade den med att "det är ju de griniga som skriver". Mycket möjligt, men för oss är det värdefullt att läsa det som Havsutsikt, Kungkokos och Tony med flera skrivit eftersom de är Götenehus-kunder som blivit nöjda med en hel del och missnöjda med annat. Kanonbra att ha detta forum!

Jag håller tummarna för att Götenehus är så bra som vi hoppas på. Om inte så har vi vår advokat! Som du säger, så har vi konsumenter ett starkt skydd i Sverige - men det verkar som om många husbyggare (med prefabhus) har råkat illa ut, och då menar jag hos ALLA olika leverantörer. Det är otroligt stressande, när man står kanske mittemellan två boenden och har skyhöga kostnader redan som det är...

Jag känner i alla fall att jag måste våga hoppas att det går bra.
 
Självklart skall du hoppas att allt går bra - men det är bra att vara förberedd och påläst om "olyckan" skulle vara framme.
Jag blir bara lite orolig för attidtyden som din säljare uppvisar. Istället för att säga något i stil med att "Ja, vi bygger ju så många hus och ibland blir inte allt perfekt." så avfärdar han problemet och lägger felet på oss och påstår att vi är "griniga". Hur blir det om det blir problem i ert bygge - är ni också griniga då? Fråga din säljare och se vad han svarar. Jag blir upprigtigt förbannad!
Vore intressant att se om han kan försvara en felaktigt utförd grund, eller avsteg från PER's branschregler i badrum, eller felaktiga elrtningar, eller ett hus utan värme? Undrar på att man blir grinig som kund när man möts av den attityden.....suck..Nu hetsar jag upp igen för sjuttiotolvte gången tack vara Götenehus :)
 
Huset ska kunna stå i åratal med bara pappen som skydd. Hur ska det annars klara yrsnön som blåser in under tegelpannorna. Slagregnet och stormbyarna som gör att vattnet pressar sig in baklänges mellan takpannorna. Kondensen som droppar ner på undersidan av pannorna vid väderomslag.
 
Vi valde att bygga med Götenehus och det gick superbra ända fram till arbetet började. Mycket bra säljare och trevligt bemötande.

MEN:

Götenehus har fullständigt brisfällig projektledning av sina husbyggen. De har absolut noll koll och väldigt lite engagemang i hur bygget fortlöper. Det är helt centralt att man har turen att få ett bygglag som är ansvarstagande och organiserande. Vi hade fått en firma (Snickab) rekommenderade och insisterade på att få dem, vilket vi också fick. Och det var nog vårt husbygges räddning faktiskt. Jätteduktiga killar som såg till att att funkade och att de olika hantverkarna (elektriker, röris mfl) kom i rätt tid och gjorde sitt.

Men Götenehus lyste med sin frånvaro. Och det var nog därför ett antal saker gick fel. Till exempel så förväxlades placering av handfat och toalett när plattan göts, och när detta uppdagades blev det ju lite svårt att börja fixa till det i efterhand.

Det allra sämsta med Götenehus är nog ändå deras ansvarstagande för brister som uppstår.

Vi har bott i vårt hus i ett år, och fortfarande är det en lång lista saker som Götenehus bara ignorerar. Vi mailar och ringer med jämna mellanrum. "Bästa" ursäkten hittils var nog att "Vi har sålt väldigt många hus tidigare under året och därför så hinner vi inte med riktigt, och det drabbar tyvärr er som kund. Men nu säljer vi dåligt så i början av 2009 kommer jag nog har mer tid mer er"...

Trots påtryckningar, upprättande av listor över utestående saker att åtgärda med prioritering från vår sida, idogt ringande och mailande så bara struntar de i oss. Trots att vi involverat högsta ledningen på leveranssidan. Och de bestrider inte ens våra synpunkter utan bara helt enkelt skiter i oss.

Så, räkna inte med någon hög servicegrad efter det att ni skrivit på kontraktet med Götenehus. Jo, förresten, där väldigt angelägna när det ska till att betalas för någonting. Då ringer de gärna.

Såhär i efterhand får man lov att säga att vårt hus i stort blev fint, och detta är mycket tack vare duktiga snickare och bra hantverkare över lag. Det känns dock som att vi skulle kunnat undvika en del tandagnisslan om vi haft en annan leverantör av huset. Eller rent av kört lösvirke.

Tänk en extra gång innan ni anlitar Götenehus.:mad:
 
Desillusionerad; Först måste jag beklaga att ni fått problem med ert husbygge, det låter verkligen inte kul... Hoppas att det löser sig så att ni kan njuta av ert hus på alla plan.

Sen till min fråga till dig; vilken typ av entreprenad hade ni?
 
Desillutionerad - jag känner verkligen igen din berättelse.
 
Desillusionerad! Jag kan bara bekräfta att vi oxå har haft samma erfarenhet! De fel vi hade efter slutbesiktningen och det vi upptäckte efter inflyttning började genast ta tid/ skjutas på framtiden...Vi fick besked efter 2 års besiktningen (som de personligen inte deltog i!!) att de inte kunde ge ett exakt datum på när våra felaktigheter skulle åtgärdas..... Man kan väl säga att det löste sig till slut, dock krävdes det att man fick höja rösten REJÄLT...
 
Hej!

Alla götenehus ägare! Har ni kährs golv med deras folie? Ni har inte fått sammma problem som oss ? dvs att det låter från foamen när man går på golvet. Hörs speciellt mycket när man går på natten för att göra vällingen. Detta togs upp på tvåårsbesiktningen och de kommer nu ta upp hela golvet! Men de sade att ingen hade haft det här problemet tidigare. Därför skickar jag ut frågan till er!

Läckande tak hade vi också! När taket var monterat och det öste ner så såg man i råsopnten var det läckte. Detta åtgärdades på plats av snickare efter jag hade påpekat detta. Kan nämna att det regnade en hel del under sommaren 2006!

Vårt slutbesktnignsprotokoll var rent men 2årsbesiktnignen som vi hade i början av december innehöll ganska många fler och alla dessa fel är inte åtgärdade ännu än fast de hade slutdatum 2 februari!
Dessa fel hade vi som ni andra också kan ha pga av matrial!
- Trekanstspottar från vedum glappar i infästning 4 av 7 skall bytas! Undvik dessa
- Innerörrarna får kvistutslag (leverantören schelakerar inte dörrarna)
- Lås fel på ytterdörranra, bortafunktionen fungerar ej !
- Fel på golv!

/Peter
 
glönmde skriva att vår snickare hade en lärling som spikade fast läkt till tegeltaket på vår altantak och de spikarna gick rakt igenom råsponten! Vi har dock itne en tillstymmelse av läckage när det regnar som mest.
 
Tjena Peter,

har efter ditt inlägg om golvet gått runt i huset och lyssnat..... har dock inte lyckats höra ngt missljud liknande det du beskriver (vi har alltså också kähr golv).

De problemen vi fortfarande har är följande.
Spricka i ytterdörr i anslutning till låshus....... nytt dörrblad beställt
Kraftigt drag från vinsdlucka(luckan mellan vind och sovrum alltså...... ej yttertaklucka).... enligt GH defekt från ny leverntör som de bytte till för 9 månader sen....... utredning pågår då ett stort antal luckor visat sig vara defekta........
En transformator defekt vilket gör att man inte kan dimma ner den aktuella spoten till noll och sen upp igen......... kommer att bytas ut.

När de gäller trekantsspotarna så låter det inte bra att de skulle vara bristfälliga..... än så länge fungerar de som de ska hos oss...... hoppas att det håller i sig...

När det gäller tak och läckage så har jag varit uppe på vinden flera ggr under pågående regn och blåst...... har inte kunat se några brister ännu men kommer att hålla uppsikt med tanke på andra upplevt problem där.....
 
Theoharis, problemet med spottarna kom inte förrän 1.5 år efter inflytt! Började med en spott sedan två.. nu 4 av 7
Vedum skickade nya utan att ifrågasätta om de var trasiga så frågan är om det är ett kännt problem! Frågade vid reklamationen om det var ett problem men hon kunde inte svara på detta! De kostar ju ändå en ganska bra slant att köpa!

Roligt att höra över kända problem som man aldrig får veta innan det händer!

Husqvarnas frys har även ett känt fel dvs, fläkten i den är felkonstruerad. När vår frys gick sönder inom 2 år så kom de och byttte fläkten och då sade de att det var fel på alla fläktar i frysarna men att de nu hade en ny modell. Anledningen till att de inte bytte ut den tidigare var att den alltid gick sönder inom garantitiden. dockk var vi utan frys i 5 dagar och vi var tvungen att slänga mat!
 
tack då vet jag kanske vad som väntar när det gäller köksspotarna.....
frysen fick vi en annan än den vi tänkte beställa då de hade modellbyte under tiden vi höll på ......kan bara hoppas att det innebär att man korrigerat felet med fläkten och att det inte tillkommit nya barnsjukdomar........ fast ngt säger mig att så är inte fallet.....

När det gäller kylen däremot hade vi problem med att stänga dörren.... hade ett glapp på över en cm på mer än halva dörrlisten....... skruvade till förbannlse men fick inte rätt på det...
En tekniker fick komma...... det tog honom över 1 timme innan han lyckades få rätt på det.......nu är den ok....
 
Hej!

Vi köpte ett nybyggt Götenehus förra året nere i Skåne. Efter att ha fått ett tips från en kollega klickade jag in mig här på forumet och började läsa lite. Vi valde mellan två likvärdiga hus men tog i slutändan Götenehus eftersom vi bara hört bra saker om dem. Efter att ha läst de första posterna i denna tråd beslöt jag mig genast för att kräla upp på vinden igen...tanken på läckage eller andra takproblem fick mig att bli alldeles vimelkantig, och igår spöregnade det. Jag kan dock efter en noggrann inspektion konstatera att det enda jag hittade där uppe var ett litet getingbo...och isloering som kliar som fasen just nu :)

Det är väldigt intressant att höra om andras erfarenheter, jag passar på att dela med mig lite av mina också:
Vi har också några problem, dock inget som alls kan jämföras med vissa saker man läst här... Generellt sätt är vi väldigt nöjda med vårt hus, så än sålänge har jag bara gott att säga om GH. Vi har lämnat in en liten lista på några fel som GH har lovat att åtgärda:
- Problem med låset till ena ytterdörren, bortafunktionen fungerar inte för oss heller. Låskistan har man dock bytt åt oss nu.
- Köksluckor med ett flertal märken. Väntar på ersättningsluckor. Inget ovanligt tror jag?
- Sned/skavad frysdörr, väntar på ny dörr från Siemens
- Lukt från avloppsrör från ovanvån. Detta har oss något förbryllade kan jag säga...trodde först det var brunnen till värmepumpen alt golvbrunnen och spolade dessa varje dag under ett par veckor, dock försvann inte problemet.
- Trasig altandörr. "Armen" till dörren är felmonterad.

Vi har fått extremt bra hjälp av GH's representant här nere när det varit något, han är lättillänglig, trevlig och hjälpsam. En tekniker ska komma hit nästa månad och jag hoppas de kan lösa resten av våra små problem, för vi trivs väldigt bra här.

/K
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.