Jo jag har märkt att rgt° ökar med effekten.
Men när man får upp rätt temp i pannan så blir rökgas flödet mycket lugnare och kW ökar även fast rgt° inte gör det draget är ju fortfarande 25-26PA.
Fråga mig inte hur men när blandningen med sekluft och tempen är den perfekta så sjunker rgt° rätt mycket 20-50°C dock för att märka detta så måste man ha en rgt° termometer som är mycket snabbare än dom "vanliga analoga" det handlar om endast mm hit eller dit på primären för att nå detta stadium.

Det är i detta skede alla mina olika modifieringar kommer in jag vill ju självklart lyckas behålla denna förbränning i så stora delar av eldningscykeln som möjligt.
Det blir iaf en väldigt ren och fin förbränning inget sot eller annat meck inne i pannan.
Dock vet jag inte om detta är ett fenomen som bara gäller överförbränning eller om det uppstår även i andra pannor har av olika experter som jag litar mycket på fått lite tvetydiga svar gällande detta.
 
Redigerat:
Jag byggde förut en extra förbrännings zon och isolerade hela pannan med keramik.
Detta resulterade i en väldigt fin förbränning men pannan fick väldiga problem att ta tillvara på den producerade energin.
Och sen så vart det svårt att fylla på ved pga det minskade utrymme i höjdled.

Dock var förbränningen som sådan fullt iklass med dessa sk premiumpannor helt sot fri endast ett blått hav av eldslågor trots rätt temp i den övre förbrännings zonen (såg ut som en gasol låga).
Dock steg inte pannverkningsgraden nämnvärt låg då likt som nu mellan 80-90%.
 
Redigerat:
Du är inne i den fas av fb där balans mellan kol-luft är det rätta dvs.fullständig fb,
nu drar inte rg med sig extra luft ,gaserna går så att säga ut med rätt fart.
Enda sättet att bibehålla det här förhållandet är någon form av styrning, i det här läget vore det intressant att mäta med lamda för att fastställa om det är en fullständig fb.
 
Kanske skall investera i en lambda zond ändå.. Slutar med att det blir världens första lambda styrda viadrus förhoppningsvis den enda :).

Men det där med att rgt° sjunker har jag svårt att förstå när pannan lämnar samma eller oftast högre kW när allt stämmer.
 
Här kan man räkna ut effekten på panna i drift med hjälp av inkommande temp / utgående temp kan vara roligt att prova ---energy to heat water
mvhPR95



http://www.lenntech.com/calculators.htm
 
Redigerat:
Problemet är ju att veta flödet..
Utan att veta det exakt så blir det väldigt svårt att få det rättvisande.
Blir som tråden om diff på laddomat21 mellan tummen och pekfingret.
 
Jo visst !!men om termoventilen är fullt öppen och du vet pumpen kapacitet L/tim
så ligger man ganska nära vad pannan ger just då ,räknar man konservativt -10%
borde det ligga nära sanningen?
 
Helt klart är det bra att ha något sätt att mäta kW:en på.
Om man brukar ha 15°C i diff och helt plötsligt har 16-17°C så lämnar ju pannan högre kW.
Sedan är det svårt att veta exakt hur mycket kW:en ökat men då vet man att det går åt rätt håll om det är de man vill uppnå.

Detta hänger ju ofta ihop ökad rgt°=ökad kW= ökad förbränningsverkningsgrad iaf på pannor med gammal teknik som min.
 
OK!! har man ett sätt att mäta med och använder samma sätt varje gång får man ett värde X på om förändringen är + eller - på något sätt måste man ju försöka ta reda på om det är bättre eller sämre.
Men om ett nytt sätt att mäta används varje gång så är man nog ute och cyklar!
är man konsekvent och använder samma sätt hela tiden får man ett resultat rätt
eller fel ? men man ser om ändringar som görs är positiva eller negativa viktigast är att inte byter mätmetod under pågående test.
 
Jag brukade alltid väga veden förut innan eldning men den metoden har ju sina nackdelar.
Komforten blir rejält lidande när man skall vänta på att tankarna blir helt tomma och sedan stänga all förbrukning till huset under eldningen.
Sedan vart spiken i kistan när min 3åriga son tog och justerade in vågen med en hammare.
 
Haa ha han ville nog bara juster mätvärdet
ett annat sätt att mäta kwh
pumpkapXtemphöjnig /kcal
ex. 1400l/timX15c/860kcal=24.4 kwh något högre än lenntech, men använder man samma metod varje gång ser jag ingen anledning till att bry sig om skillnaden mellan metoderna.(man ligger inom felmarginalen för lekmanna mätnig)
 
Redigerat:
Hur kan man kontrollera sekundärluften in i förbränningen att den är tillräcklig ?

Ett sätt är att ta lite av det oförbrännda kolet och mala det till ett fint damm, och" blåsa " in det med sekundärluften

nu borde en röd flamma uppstå som forsätter igenom förbränningen så länge det finns koldamm kvar

om flamman fortsätter in i rökgas kanalen har man troligtvis för mycket drag

om den sas. brinner upp före eller i gasförbränningen kan draget vara för lågt

det optimala vore att förbränningen har skett i brännkammaren inte ut i rökgaskanalen.
 
kricken_ skrev:
Jag brukade alltid väga veden förut innan eldning men den metoden har ju sina nackdelar.
Komforten blir rejält lidande när man skall vänta på att tankarna blir helt tomma och sedan stänga all förbrukning till huset under eldningen.
Sedan vart spiken i kistan när min 3åriga son tog och justerade in vågen med en hammare.
Om man inte är allt för noga så kan man ta temperaturen uppe/mitten o. nere dela med 3 få en medeltemperatur i tank.
betydligt komfortablare sparar på husfriden också.(felprocenten torde vara några kw eller samma som mätfel på termometrar/vedens enegi innehåll jf.fukt%.
under min försök / tester har 5% fel marginal varit full acceptabla ,det behövs ganska dyra mätare/givare osv om man ska utföra noggrannare mätningar.
betydligt billigare att elda x antal gånger dokumentera och se på resultatet ta ett genomsnitt om det blev +eller-
 
pr95 skrev:
Jo visst !!men om termoventilen är fullt öppen och du vet pumpen kapacitet L/tim
...
Pumpkapaciteten anges utan några rör som gör motstånd. I verkligheten har man alltid rör runt pannan, så pumpkapaciteten stämmer aldrig. Hur mycket mindre som pumpas beror på rörlängd, diameter, krökar, laminärt/turbulent flöde osv.

Men ska man bara jämföra från en dag till en annan duger det ju alldeles utmärkt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.