Hur fick den andra spekulanten tag i ert namn och telefonnummer? Av mäklaren?
Jag hade inte blivit så nöjd om mäklaren lämnade ut mitt namn och nummer till andra spekulanter, men det kanske funkar så? Öppen budgivning, betyder det att namn och allt lämnas ut?
 
Du har pratat med mäklaren, som är säljaren ombud. Om det är en seriös mäklare så ska denna vidarebefordra detta till säljaren så att denna kan ta ställning till detta själv. Och skulle jag vara säljare så skulle jag inte välja denna person, kör man med fult spel från början så kommer man antagligen göra det efter försäljning också.
 
Om inte mäklaren tar detta på allvar så finns ju mäklarsamfundet.
 
Mäklaren kan väl inte neka att ge ut namn på andra budgivare efter ett köp va? Men innan får han väl inte göra det?
Är det öppen budgivning?
 
Nej det är ingen öppen budgivning.
Den andra köparen kände igen min fru och snokade redan på hennes namn och nummer för att kontakta oss andra.
Budgivningen är nog strax över och det ser ut som om han kommer att få huset.
Vi har lagt ett sista bud och han kommer säkert att bjuda över.
Men det kommer säkert fler hus, om man bara hade lust att vänta på dom.
 
Redigerat:
Budgivningar är ju inte bindande så det är ju bara o trissa på priset upp till hans högsta nivå bara för att jävlas...
F*n va sne jag hade blivit för såna "mutor"...
 
gadu^ skrev:
Budgivningar är ju inte bindande så det är ju bara o trissa på priset upp till hans högsta nivå bara för att jävlas...
F*n va sne jag hade blivit för såna "mutor"...

Vad menar du med "inte" bindande? menar du att "mb7726" ska hänga på och driva upp priset, och kanske vinna och få huset. Ska han sedan backa och säga att han "bara skojade" ? Visst han slipper köpa ett för dyrt hus och den andre intressenten får erbjudande om att köpa för sitt högsta bud. Det är han säkert inte intresserad av och det blir en andra omgång med budgivning. Jag tror att det finns få saker som ger ett så dåligt rykte i husköpar/mäklar/säljar världen som ett liknande agerande. Det är troligt att mb7726 kommer att anses som pestsmittad iI dessa kretsar. Kan bli jobbigt att hitta ett bra hus till ett bra pris framöver för någon som agerar på detta sätt. Hade jag som säljare valt, hade jag inte sålt till en sådan köpare med ett så omoraliskt samvete, vem vet vad som väntas runt hörnrt när jag sålt?:eek:
 
Man behöver faktiskt inte säga att man skojade. Man kan ju ändra sig. Det är som sagt inget bestämt förrän man skrivit kontrakt.

Att få kalla fötter och dra sig ur är nog inte alltför ovanligt.
 
Jo men moralen då.... Vem förlorar mest på det hela, jo säljaren, för risken är jue att den andra också drar sig ur,blir oftast en dominoeffekt på sånt. Nä kör på rent spel, möjligheten finns faktiskt att när budgivningen är klar så väljer säljaren er i stället :)
 
Lite intressant, det här.

Man skulle ju kunna tänka sig att alla spekulater på ett antal objekt i ett område gick samman i en köparförening för att hålla ner priserna genom att inte bjuda över varandra. Kan inte vara olagligt, det finns gott om olika inköpsföreningar.

Antikhandlare jobbar så på auktioner, om en handlare bjuder så sitter de andra tysta. Efter den ordinarie auktionen delar handlarna upp bytet internt.
 
Det blev inget husköp.
Vi höjde priset till vår högsta nivå och det tog ett par timmar innan vi blev överbjudna.

Tack för alla svar och synpunkter.
 
Synd att du inte gick med på mutan då. Nu har du varken hus eller pengar;)
Hur mycket var det han erbjöd?
 
Slutpriset blev (740.000kr) 90.000kr över utgångspriset. Vi ville inte bjuda mer pga renoveringsbehovet på huset. Vi räknade med ca 550.000kr i renoverings behov.
 
evasch skrev:
Jo men moralen då.... Vem förlorar mest på det hela, jo säljaren, för risken är jue att den andra också drar sig ur,blir oftast en dominoeffekt på sånt. Nä kör på rent spel, möjligheten finns faktiskt att när budgivningen är klar så väljer säljaren er i stället :)
Ta inte det som ett personligt påhopp, men moral hit o dit... med hela den löjliga budgivnings processen som finns idag med korrupta "opartiska" mäklare och giriga säljare så är det alla medel som gäller om man vill ha sitt drömhus. Tyvärr... nothing is sugar coated, it's just business, no pain no gain, cash is king...
Köpare 1 vill få köpare 2 att avstå köpa drömhuset, varför skall då köpare 1 ge med sig? Bara o sätta grus i kugghjulen hos köpare 1 och hoppas på en ny budgivning en tid framöver.

Just my 2 cents... ;-)
 
Jag håller med gadu^, förutom på en punkt. Det är inget fel på budgivning, tycker jag. Men det kräver sin man/kvinna att inte hålla på och följa med upp hela tiden bara för att de andra gör det..

Man skall inte bli förvånad över vad folk kan ta sig till i affärer. Det handlar om mycket pengar, alla medel är tillåtna (utom de otillåtna).:)

Ärligt talat, hur vet ni att inte tre av intressenterna är säljarens kompisar?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.