Tack för peppandet, och jag vill inte ge upp eldande, men då krävs det att någon eldar också.... man kan liksom inte låta ett hus kyla ut vintertid bara för att man jobbar och min stackars gamla pappa(75 år) vågar knappt köra bil längre.

Så jag blir illa tvungen att se mig om efter alternativ.
Funderade först på pellets med stort veckoförråd, men det kräver också passning, och det går åt mycket pellets till detta mastodonthus!

nej nu blir det gonatt för idag, tack för alla svar..
 
Synd att du är utanför vårt område annars hade vi gjort så här:

Ställt ut några värmefläktar så att huset hållit sig varmt.

Tappat ur vatten och i värsta fall svetsat både panna och tank, även om jag är tveksam till att det skulle behövas. Det kan se väldigt illa ut innan man slipat bort rosten.

Tar nog en dag, i värsta fall två dar. 5.000 - 10.000:-

Kolla gula sidorna efter en verkstad som kan svetsa
 
Imorse ringde rörmokarn och sa att dom kom med en annan ack-tank som en tillfällig lösning, så det tog dom hela dagen att baxa in den andra tanken, montera, dra om rör och sånt....
Så nu håller jag på o eldar, luftar element och har koll på att det funkar (hoppas hoppas)
Och som sagt, den gamla tanken ser rent av för jävlig ut.... definitivt inte bara ytrost..

Matss: Tack för erbjudandet, har dock ej problem med att hålla värmen i huset då jag satte in en vedspis häromåret,
det enda jag oroar mig för är att vattnet skulle frysa om det blir för kallt ute....

Jag säger bara: vedspis!! Vilken guldgrej.... Satte in en "viking30" som värmer gott !
 
pling3 skrev:
Imorse ringde rörmokarn och sa att dom kom med en annan ack-tank som en tillfällig lösning, så det tog dom hela dagen att baxa in den andra tanken, montera, dra om rör och sånt....
Så nu håller jag på o eldar, luftar element och har koll på att det funkar (hoppas hoppas)
Och som sagt, den gamla tanken ser rent av för jävlig ut.... definitivt inte bara ytrost..

Matss: Tack för erbjudandet, har dock ej problem med att hålla värmen i huset då jag satte in en vedspis häromåret,
det enda jag oroar mig för är att vattnet skulle frysa om det blir för kallt ute....

Jag säger bara: vedspis!! Vilken guldgrej.... Satte in en "viking30" som värmer gott !
Vad bra att det verkar ordna sig!
Vedspis is the shit!
Jag har också en viking 30 i köket.
Den köpte jag bara för att jag ibland känner mig som en riktig viking. :)
 
Tog lite bilder med mobilen på hur det ser ut.... därav den dåliga kvaliten...
Men det syns att det läckt , eller hur..?
 
  • acktank 1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • 20090224(004).jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vad är det vi ser?
En manlucka på en sjunken ubåt som legat på havsbotten sedan ww2 ?
 
?? har du någon försäkring som täcker?, det ser ut som om det läckt i flera årtionden.
 
Ja, man skulle kunna tro att det är en ubåt med tanke på så mycket vatten som runnit av :(
Men det vi ser är alltså den inbyggda varmvattenberedaren där det läckt runt packningen....
Var det inte nån som sa att lite ytrost ser värre ut än man tror....

Förhoppningsvis så hjälper försäkringsbolaget till med några ören, men dom har 15-års gräns på sånt.... fast detta måste ha läckt länge enligt min syn på saken...

Det är en Baxi-tank, eller en HS Perifal-tank, som det ännu hette på den tiden, och jag ringde Baxi och ville skicka några bilder för att visa.
Döm om min förvåning när han undrar vad han ska se dom bilderna för?
- det är ju ändå en 15 år gammal tank, sa han....

Well, i min värld så tycker jag dom borde vara jäkligt intresserade av att se vad som kan hända för att undvika detta i framtiden för nån annan stackare, eller har jag fel?
 
Jag tycker att du har helt rätt.
Klart som fan att det skall ligga i deras intresse att veta vad som orsakat detta läckage spelar ingen roll om anläggningen är gammal eller ny.
Man kan ju gissa att det är oftast äldre tankar/pannor mm som rostar sönder skulle inte tro att det finns så många nya pannor/tankar som har rostat upp för då blir dom nog en aning svår sålda.
Så för att få fram ett vettigt underlag till hur man kan undvika att liknande saker händer i framtiden så måste man nog undersöka äldre anläggningar.
 
15 år för en acktank, Den ska hålla iaf 40 år/2 pannors livslängd o har då Baxi så dåliga packningar/lösningar som inte gör att det håller så bör dom va intresserade av att se/veta men dom är nog inte bättre än andra företag trots allt..
Dom verkar ha samma typ av packning/problem på både pannor o tankar..

Tänk vilken besvikelse om man har en Innova 50 för strax under 50000:- o en 7,5 m3 tank för 65000:_ o dessa bara klarar 15 år, Då blir vedeldningen en dyr historia..
 
I morse gav pannan upp.
När jag kom ut i pannrummet så flöt hela golvet.
troligen blev det för mycket när det blev tryck på systemet så den orkade inte längre.

All heder år rörfirman som kom ögonaböj och som just nu jobbar för fullt med att sätta in en nödpanna... en liten oljepanna som dom hade hemma på firman+ att dom hade 400 liter olja hemma i en liten tank.

Pratade med försäkringsbolaget idag, det är 72 % åldersavdrag + självrisk när pannan är 15 år gammal, så kanske kan få ut några tusen..
Det kostade dock över hundratusen när vi satte in allt 1993..

Men, vadå? JAG är inte bitter! (obs, ironi)
Solen lyser, det är 4 plusgrader ute och snön töar....
 
Synd att du inte hittade nån som kan svetsa, jag kan inte tro att det ska vara några problem att lägga en lapp på pannan där manluckan setat. Tanken är lite mer jobb men det är fullt görligt. Som sagt ser det värre ut än vad det är.

Sätt ut panna och tank på blocket till högstbjudande, en tät solo plus får man runt 15.000:- för. Synd att köra dom på skroten
 
Konstigt det här med försäkring ,man tecknar en betalar premien när man sedan behöver utnyttja F. så är avdraget så stort efter några år att det hade varit lönsammare att sätta samma summa på ett räntekonto att ta till den dagen något går sönder.
Kanske man bör se över sina försäkringar gällande VVS, håller med om att en tank bör hålla två pannor bara systemet är tätt och syrefritt.
I ditt fall borde ju avdraget vara 3/8 av systemets livslängd stå STÅ PÅ DIG !
 
Matss: Jag hade en svetsfirma ute i somras och dom sa att det kunde bli en kostnad på 10-15000, och dom garanterade bara det dom svetsat, ej ifall det började läcka på nåt annat håll på pannan.

Synd nog så har jag ingen kamera just nu, annars kunde jag visa finfina bilder inifrån pannan.

pr95: Hmm, tål att tänkas på, nu pratade jag med en handläggare som ej var insatt i ämnet och fick förklara vad en ack-tank var och hur ett värmesystem är uppbyggt.
Men dom verkar vara enkelspåriga med sina åldersbegränsningar..
 
Sätt ut panna och tank på blocket till högstbjudande, en tät solo plus får man runt 15.000:- för. Synd att köra dom på skroten[/quote] Ja gör det! Försök sälj märket för 15000:- . O sen slänger du in en ny gjutjärnspanna för 15000:- eller mer, så kan du sälja svetsen oxå....:):)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.