Har fått endel arbeten gjort på tomten samt andra köpta tjänster som går under tveksamma eller icke giltiga ROT-avdrag.

Tänkte ändå skicka in ansökan om att få avdrag. Jag menar, får man igenom ansökan så är den ju godkänd av skatteverket som rimligtvis granskar alla ärenden. I så fall borde man i efterhand inte kunna stå till svars för något man inte varit berättigad till ifall skatteverket betalat ut pengar och godkänt ansökan? Vad har man egentligen att förlora på?
 
Nu kan man ju inte ansöka om ROT-avdrag än, därför att lagen inte är antagen och Skatteverket därför inte har något lagrum att godkänna en ansökan emot. (De kan egentligen bara avslå ännu så länge). Men när den väl är spikad och klar är det en bra idé att öppet redovisa vad man vill ha avdrag för, och sedan låta Skatteverket godkänna eller avslå det hela. Går det, så går det.
 
Jo, jag vet att beslutet inte är spikat än, men när det väl är det skall skatteverket få sig en omgång fakturor. På så sätt redovisar jag öppet exakt vad jag gör anspråk på så får de själva avgöra vilket som är giltigt. Dom kan ju inte annat än att ge avslag och får jag igenom något är det ren bonus.
 
Jag ägnade mig åt att prata 1 timme med skatteverket idag. Fick reda på att nybyggnation av garage inte kommer att ingå enligt den senaste propositionen. Detta går alltså stick istäv mot artikeln i DI som det länkats till tidigare i forumet.

Fick dock reda på att inredningen av en vind, om man köpt ett hus med oinredd vind, och huset färdigställts under 2008 (fått värdeår 2008 i taxeringen) kommer troligtvis att omfattas av ROT. Eftersom man bygger om vind till boyta räknas det som ombyggnad/tillbyggnad vilket då kan komma att omfattas av ROT-avdraget.
 
Hur funkar det om vi nu vid nybygge sätter in flv-pump och sedan om något eller några år lägger till bergvärme/jordvärme, kan man få avdrag för det då? (under förutsättningatt inte ROT-avdraget försvinner igen då..)

Det är en ju ganska stor extrakostnad att komplettera med jord/berg just nu, men det kanske kostar mer än det smakar att vänta också?
 
kungkokos skrev:
Jag ägnade mig åt att prata 1 timme med skatteverket idag. Fick reda på att nybyggnation av garage inte kommer att ingå enligt den senaste propositionen. Detta går alltså stick istäv mot artikeln i DI som det länkats till tidigare i forumet.

Fick dock reda på att inredningen av en vind, om man köpt ett hus med oinredd vind, och huset färdigställts under 2008 (fått värdeår 2008 i taxeringen) kommer troligtvis att omfattas av ROT. Eftersom man bygger om vind till boyta räknas det som ombyggnad/tillbyggnad vilket då kan komma att omfattas av ROT-avdraget.
Detta lät ju riktigt bra för mig som precis blev klar under dec 2008 och precis fick värdeår 2008 :)

Men det där med att garage inte skall ingå, om garaget fysiskt är kopplat till huset då? Då är det väl tillbyggnad och inte nybyggnation?
 
Det hela har åter varit ute en vända i media, och Skatteverket konstaterar att saker som värmepumpsinstallationer för dem är i en gråzon, och garage är också en sådan här fråga som man vill ha besked ifrån politikerna hur man skall tolka.

Propositionen lär dock vara på gång inom några veckor, så vi får väl ge oss till tåls.
 
joaher skrev:
Detta lät ju riktigt bra för mig som precis blev klar under dec 2008 och precis fick värdeår 2008 :)

Men det där med att garage inte skall ingå, om garaget fysiskt är kopplat till huset då? Då är det väl tillbyggnad och inte nybyggnation?
Ja, sdet tyckte jag också så igår hade jag en hantverkare här som skall ge pris på att inreda badrummet där uppe :)
Hoppas bara att detta "förslag" går igenom när det slutligen skall beslutas.
 
Vet inte om det diskuterats men vissa typer av "arbete" förstår jag att det ligger i gråzonen.
Jag menar, ta tex en grävare som tar kanske 6-700 i timmen. Detta är ju egentligen ren arbetstid utan maskinen + chaufför per timme.
Sättet att ta betalt lär ju bli en gråzon när ansökningarna börjar dimpa ner hos skatteverket...
 
Snailman
mockfjärd fönster verkar ju vara ganska innovativa, de annonserar ju om rotavdraget, du får tillbaka 50% av arbetskostnaden och resterande 50% efterskänker mockfjärd:D undrar vad skattemyndigheten tycker om det?

(är säkert så att de tar igen det på fönstren på nåt sätt, säkert dubbelt upp..)

såg annonsen i senaste vi i villa...
 
Vågat att ge sig på såna trix innan reglerna är helt klara.
 
Jag är ny här, så jag börjar med att säga Hej!

Vi planerar en tillbyggnad under våren/sommaren.
Det gäller en vinterträdgård där befintlig villa utgör ena långsidan, och befintligt garage utgör ena kortsidan. Samtidigt skall taket bytas på garaget, och i samma veva förlängas ut framför garaget till en carport. (dubbel)

Som jag ser det bör det inte vara några som helst problem med bytet av garagetaket, men vad tror ni om resten. Vi måste tyvärr planera bygget lite efter ROT-avdraget pga kärv ekonomi...
 
kungkokos skrev:
VARNING! Nytt förslag som gör att man inte får dra ROT-avdrag på hus yngre än 5 år.

[länk]

[länk]
Från den klistrade tråden om rot-avdraget:

På sidan 34 i promemorian sista meningen står det.

"Regeringen anser att begränsningen av skattereduktionens omfattning vad gäller nybyggda småhus endast bör gälla arbeten som utförs från och med den 1 juli 2009."


Vilket borde innebära att vi med nybyggda hus under perioden 8 dec-juni 2009 får göra rot-avdrag.
 
Jag tolkar det som att du med nyare hus än 5 år inte kan söka rot-avdrag för arbeten som utförts efter den 1 juli 2009.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.