J
Vet någon av er vilket som är bästa putsbäraren? LECA eller lättbetong?
 
Enligt Aeroc kan man från och med 2009 välja Eco Term 375 i densitet 375 samt 300. Hittar den dock inte på deras hemsida. Densitet 300 ger ett U-värde på ca 0,22? Skulle det fungera som en homogen vägg?
 
Jo, det är den med densitet 375, den med 300 verkar dock inte finnas?
 
LB klass 350 har tryckhållfasthet 1,5 MPa. Konstruktörer säger sig inte rekommendera bygga tvåplanshus med den, utan hänvisar till klass 400 (2,0 MPa). Utan att veta vad Aeroc specar för sina klass 300 block, känns det som att det är en ganska meningslös produkt då tryckhållfastheten hamnar lägre än 1,5 MPa.

LB är ett bärande och isolerande material, men optimerar man det för att isolera blir naturligtvis dess bärighet lidande.

Som kuriosa, det finns en lättbetongprodukt som heter Xella Multipor (lambda = 0,042 W/mK) och är tänkt att användas istället för minerallull eller cellplast. Multipors densitet är 115 kg/m3, men tryckhållfastheten endast 0,35 MPa. Ungefär som för EPS 300.
 
Så om man skulle använda sig av exempelvis Xellas flatblock med klass 400 (365 mm) tillsammans med Xellas Multipor av godtycklig tjocklek får man en välisolerad vägg? Dock kanske det blir mycket dyrare än att isolera med stenull eller cellplast?

Enligt mina amatörmässiga beräkningar (bör dubbelkollas) skulle en vägg med 365 mm klass 400 block och olika tjocklekar på multipor ge följande U-värden:

Multipor U-Värde
50 mm 0.210
60 mm 0.201
80 mm 0.184
100 mm 0.170
120 mm 0.158
140 mm 0.148
160 mm 0.139
180 mm 0.131
200 mm 0.124


Formeln jag använt är: 1/(t1/l1 + t2/l2) där

l= lambda
t= tjocklek
 
Alldeles riktigt uppställd formel.
Multipor verkar vara skyhögt prissatt. Enligt polska prislistan (sk. ordinarie pris) kostar en pall med 10cm tjocka Multipor-block 1728 PLN exkl. moms, och inehållet täcker 16,85 m2. Det ger ett kvadratmeterpris på 102,55 PLN = 246 SEK/m2, exkl moms.

Jag har ännu inte fått känna på Multipor, men misstänker att det är ömtåligt och sprött. Gisningsvis blir det aldrig populärt med tanke på det höga priset. EPS 100 kostar runt 65 kr/m2 inkl. moms om man pressar sin lokala bygghandel. För dubbla kostnaden kan man få falsad XPS. Idéen med Multipor är god, men de flesta har en budget att ta hänsyn till.
 
Redigerat:
Babe skrev:
Nu undrar jag om någon putsat med kalkbruk och hur det gick?
Jodå, på LB (H+H) med vitcement (lågalkaliskt), vatten, kalk och sand. Funkar fin-fint. Skall själv göra så på vårat bygge, har hjälpt till på en kåk och känner två bekanta därutöver som redan har så.

Om det nu var det du tänkte på?
 
Intressant att läsa alla inläggen här. Valet mellan Leca och lättbetong kan man diskutera hur länge som helst. Beroende på vem man frågar, får man olika svar.

Vi stod själva i valet och kvalet när vi skulle välja, och valde lättbetong där vi fick ett material rakt igenom, och då jämförde vi med Finjas med cellplast i mitten. Vi är mycket nöjda och ångrar inte att vi valde lättbetong.

Vårt hus är fortfarande inte klart och eftersom vi själva gör mycket har vi ingen brådska, det får ta sin tid. Alla ytterväggar murades med 360 mm och bärande mellanväggar med 150 mm. Övriga mellanväggar 100 mm.

Vi valde tunnputs från Maxit och det ångrar jag inte. Jag hänger inte med de som säger att man inte vill ha plast på väggarna, utan det ska vara gammal hederlig tjockputs. Tunnputsen är ju mycket smidigare att få upp, och risken för sprickbildningar är minimal eftersom den är fiberförstärkt. Vad är nackdelarna?

Vi valde sedan att måla på putsen och det blev Maxits egen färg. Ett kort ögonblick tänkte jag på silikatfärg, men det skippade jag snabbt. Ser inga fördelar med det.

Nu håller vi på att putsa inneväggar, och ja, det är också med tunnputs.

Att vi valde att bygga ett "stenhus" ångrar jag inte för en sekund. Sen hade vi tur att vi fick allt under tak utan en enda regndroppe. Bra timing va.... Jag kan väl också nämna att jag har ritat huset själv. Nästan lika roligt som att bygga.....

När alla innerväggar och tak är klara ser jag fram emot ett helt nytt projekt. Jag ska rita och bygga en trappa till ovanvåningen. Det ska bli kul!

Erwe
 
Hej!
Mitt första inlägg här på detta excellenta forum!
Har en fråga angående Ytong/siporex block.
Vad menas med värmeledningsförmåga [W/mK] 0,0886?
Är detta U-värdet? och i så fall är det bra?
Vi sak bygga ny entré och vår byggare vill bygga med siporex och endast putsa in och utsida. Ingen isolering, räcker det med siporexen endast?
 
Hej ERWE
Jag tycker som du, att det är intressant att läsa alla inlägg om lättbetong eller leca eller annat material.

Jag har precis som du, ritat ett hus och sedan byggt det. Började med schakt för bottenplattan i mars 2008. Inflyttning sista veckan i okt 2008. 2 veckors försening i förhållande till den tidplanen som jag upprättade före byggstart.

Huset är ett 1-planshus med en byggyta på ca 240 m2. Butan är 172 m2 + garage på 35 m2

Mina ytterväggar består av Aerocks Eco-Therm 375 mm. Gargeväggarna är av Eco-Therm 300 mm. Innerväggar har jag använt Aerocks element 150 mm till både bärande och icke bärande. Anledningen till det är bland annat bara en sorts material i st för 2. Samma smygdjup vid samtliga dörröppningar.

Putsen utvändgt har jag använt en tunnputs från WEBER (ett företag i Saint-Gobaingruppen)
Jag har använt 2 mm kornstorlek på strukturen, som sedan är målad med en silikatharts-
baserad färg. Också från Weber.

Invändigt är samtliga väggar bredspacklade, och därefter målade eller tapetserade.
Jag hade precis som du, inte in regndroppe under murningstiden. Dock regn en dag innan
taket var helt tätt.

Jag är mycket nöjd med resultatet som det har blivit. Nu är det trädgårdsarbete som väntar till våren.

bengan6
 
torstain skrev:
Hej!
Mitt första inlägg här på detta excellenta forum!
Har en fråga angående Ytong/siporex block.
Vad menas med värmeledningsförmåga [W/mK] 0,0886?
Är detta U-värdet? och i så fall är det bra?
Vi sak bygga ny entré och vår byggare vill bygga med siporex och endast putsa in och utsida. Ingen isolering, räcker det med siporexen endast?
Nej det är inte U-värdet utan lambda-värdet.
För att få U-värdet ska du dividera med mtrl-tjockleken.
Dvs för en 1 m tjock vägg blir U= 0,0886 W/m2K
för en 0,5 m tjock vägg det dubbla, 0,1772 W/m2K
OSV
 
Hej Bengan6 och Erwe,

Jag har era två mycket intressanta inlägg och jag vill gärna höra mer. Hoppas att ni vill dela med er av era erfarenheter.
jag står i stargroparna för att bygga ett hus i mellan Sverige och jag har ritata också ett eget hus som jag skulle vilja börja bygga snart. Jag har dock inte sökt något bygglov än eftersom jag inte har bestämt vilket sätt jag vill bygga på.

Jag har funderat mycket på betongelement (färdiga väggar) och just lättbetong eller Leca block. Det som är intressant med betongelement är att det går mycket fort att resa huset och få på taket. hela bygget blir ju klart snabbt.

LECA respektive lättbetong verkar ta längre tid att bygga och lite mer komplicerat med konsruktion osv. Jag har många frågor kring att bygga med LECA eller lättbetong, som t ex vem skall konstruktionen? kan man mura själv? är det svårt om man inte har gört det tidigare? Skall det extra isoleras? vad skall man ha för slags bjälklag om man bygger i två våningar? vad skall man ha för slags puts på utsidan? kan man putsa själv? är det svårt eller lätt? är det dyrare om man bygger i lättbetong eller LECA jämfört med trä?

Kan ni hjälpa mig att få svar på mina frågor så jag kommer till skott någongån med mitt bygglov? All hjälp vore extremt uppskattat.

Hälsningar
Walle
 
Tack anaitis för klargörandet!
Blocken är 365mm det gör 0,0886 / 0,365 = 0,2427 W/m2K
Vad betyder det? Är jag knäpp som inte isolerar utan bara putsar?
Eller ligger det inom rimliga värden.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.