Hej, finns det någon diskmaskinreparatör här?
Kyl & Elektroservice här i Eskilstuna kostar minst 2000:- + eventuella reservdelar.
Problemet:
Diskmaskinen slutade plötsligt att ta in vatten. Vi har inte märkt någon gradvis försämring, plötsligt var det bara stopp. Armarna snurrar inte och det är alltså torrt.
Jag tog en vattenkanna och spillde i 1-2 liter vatten direkt i maskinen och då snurrar och spolar armarna en stund tills pumpen tömt maskinen.
Jag prövade att lossa vattenslangen där den går in i diskmaskinen men det kom inget vatten även om jag slog på maskinen. Aquastop verkar ha slagit ifrån vattentillförseln. Den kostar ca 1000:- och jag vill inte byta i onödan.
Någon som har ett tips?

Maskinen är en 5år gammal Siemens
PS. Kranen är på :)
 
Kan det vara att silen framför Aquastoppen är igentäppt?
 
Hej Immobil,

Nej den har jag tagit isär och den är som ny. Vi borde rimligen ha märkt en gradvis försämring av diskeffekten om det vbarit problemet.
 
Aquastoppen skall lösa ut om det kommer vatten på bottenplattan i maskinen, dvs. om något läcker.

På många maskiner fungerar det då så att tillförslen av vatten stoppas (det är det du ser). Och avloppspumpen sätter igång och tömmer maskinen (det som händer när du häller in vatten i den). På vissa maskiner har avloppspumpen dessutom en sugslang som går ned till bottenplattan och "länspumpar".

Det som troligen hänt är att vatten antingen bara stänkt ut någonstans eller att du faktiskt har en läcka i maskinen.

Då står det vatten på bottenplattan.

På många maskiner räcker det att tömma ut det, torka torrt. På dom finns det antingen en flottör nere i i plattan som löser ut skyddet, eller en elektronisk sensor som bara behöver bli torr för att återställas.

På andra är det en sensor som måste servas varje gång den löst ut (vet ej om den byts,eller kan återställas på något annat sätt).
 
  • Gilla
NybörjarJimmy
  • Laddar…
Hej!
Det har löst sig! När jag nästan gett upp eftersom jag inte kunde hitta något fel jag själv kunde avhjälpa, prövade jag att trycka reset en gång till. Fortfarande fyllde inte maskinen på vatten. då prövade jag de andra diskprogrammen och snabbprogrammet (35grader) hoppade snällt igång. När det kört klart fungerade de andra programmen igen. Nu har vi diskat som vanligt några gånger och allt verkar fungera!? Något hade hängt sig i elektroniken som jag tolkar det.

Tack för alla tips!

/Husowner
 
  • Gilla
AvsAnnelie och 1 till
  • Laddar…
Vi har samma problem. Vilken resetknapp tryckte du på? Finns det en sån på aquastoppen?
 
En fråga till: Jag pratade med diskmaskinreparatören. Han pratade om att det kunde vara nivåregulatorn som var paj/igensatt eller aquastopen. Är det någon som vet hur man kan kolla om aquastopen är sönder?
 
johan ben: även jag har haft trassel med diskmaskin som enkelt löstes med reset-funktion. I mitt fall en Bosch-maskin som man skulle hålla två knappar intryckta samtidigt, läs din instruktionsbok.

Innan dess hade jag kopplat isär ett antal kopplingar och även dragit fram maskinen för första gången på tre år. Pröva att hitta reset-funkionen först. Lycka till.
 
Jag har tyvärr ingen instruktionsbok och ej hittat exakt rättmodell pånätet.

Är det aquastopparen du pratar om som har en resetfunktion? Sitter knappen på själva aquastoppet?
 
auqastoppen är en magnetventil som öppnar för att släppa in vatten..........för koll av den starta ett diskprogram o mät om det är spänning på stoppen........är det det o den inte släpper igenom vatten är den kass alt igensatt av smuts..är det inte spänning på den så är det äntingen nivåklockan eller botten vippan i maskinen som inte släpper ut spänning till den
 
  • Gilla
KlasEr
  • Laddar…
Har samma problem med vår maskin men det var omöjligt att komma åt att mäta på aquastopen, den var hermetiskt tillsluten (gjuten i plast).
Hur komma åt nivåklocka eller bottenvippa? Behöver man skruva isär hela maskinen eller?
Har en 5 år gammal Bosch.
 
  • Gilla
Killix
  • Laddar…
Dr SiC:
Du får dra fram maskinen så att hela står fri.
Öppna luckan helt.
Nu ser du två skruvar (torx 20) som sitter i den vita listen på varje sida, sett framifrån. En uppe och en nertill.
Lossa skruvarna på vänster sida. Bänd loss lite och sedan lossar hela sidoplåten.
Stäng luckan. Ställ dig maskinens vänstra sida.
Nu ser du hela vattenpaketet. Längst i bakkant sitter vattenutloppet, i framkant sitter nivåregulatorn (eller vad den kallas) Där har du en röd flottör som kan gå upp och ner. Du ser även en röd pinne med likadan funktion.
Titta i botten vid denna pinne, där ser du bottenflottören. Går det att lyfta pinnen upp och ner eller stannar den upp? I så fall trycker botten flottören upp den och troligtvis har du vatten i bottentråget. Slanga upp det på lämpligt sätt i så fall.
Kolla även så att slangen längst ner i hörnet är ren. Är det stopp i den (inte helt ovanligt) kommer inget vatten in.

Ser den smutsig ut så behöver du lossa den. Nu behöver du troligen lossa på en plåt som sitter längst ner på maskinens framsida. (Torx 20). Spola rent, använd en rund diskborste eller vad du har till hands. Montera tillbaka. Testkör en gång.

Hjälper inte det: Starta igång ett program, håll handen på aqua-stoppen. Nu skall den vibrera lite om spänning kommer till den.

Har du spänning till den men får ändå inget vatten?
På mitten av vattenpaketet längst ner sitter en eller två ventiler med vita plastkontakter på sig. Lossa kontakten lite och mät resistansen, den skall vara ca 2300 ohm. Är den noll eller något helt annat värde så behöver den bytas.

Där har du lite att prova. Hjälpte det?
 
  • Gilla
Mikael_L och 2 till
  • Laddar…
Tackar tackar. Det hjälpte direkt med att ta loss och blåsa rent utloppsslangen. Det var vatten i bottentråget som jag sög upp med en trasa. Förhoppningsvis var det stoppet som gjorde att det flödade över i maskinen och utlöste aquastoppen. Vi kör sällan på 65 grader utan bara på 50 grader (det blir ju rent...) men jag antar att det kläggar igen efter ett tag då.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Tja,
Fortsätter på denna tråd. Har en äldre Bosh diskmaskin SMU5092 med samma problem. Dock verkar det vara någon tryckgivare i aquastopen som är felaktig(?). För det mesta räcker det med att jag stänger av och sätter på vattentillförseln med vredet på diskbänkskranen alternativt öppnar och smäller igen luckan till maskinen.
Igår funkade dock inget av detta men när jag tog fram en skruvmejsel och smälde till på aquastopen så släppte den på vatten igen.
Får se hur länga man orkar stå ut med detta innan det blir till att ställa denna i övrigt välfungerande maskin på skroten, i vanlig västerländsk anda av överflöd.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.