Det finns ful-aquastopp att köpa för några hundringar till Bosch/Siemens, köpte nämligen själv en sådan av någon vitvaru reparatör för ett par år sedan. Den har funkat bra sen dess.

Om mikrobrytaren står med vinkel som i bilden 5 så fungerade inte översvämningsskyddet för mig, dvs frigolitflottören på botten som lyfter den röda stången och aktiverar brytaren till dräneringspumpen.
Lätt att sätta brytaren fel.
Det kan ni lätt pröva genom att ta bort den främre lilla plåten ock lyfta den röda pinnen framifrån.
Startar pumpen då så är det ok.

G_Henrik skrev:
Hej! Och tack för en mycket bra tråd, har hjälp mig mycket.
Min diskmaskin har efter en stunds fyllning av vatten börjat fladdra magnetventilen. (mot slutet)
Har rengjort och nu ikväll och efter 5st försök har den funkat perfekt.

Men jag ser att microbrytarens montering för flotören skiljer sig på min och MagnusJonsson bilder.
Däremot pernons bild stämmer mot hur min var placerad.
Har markerat med gult på min och MagnusJonssons bild.
Microbrytaren blir mer känslig som den är placerad på min och pernon. Men vad jag kunde se så skulle det fungera även som på MagnusJonnsons bild fast den skulle klippa magnetventilen senare. (bild från min diskmaskin längst ned innan jag lossat microbrytaren)

Vad är rätt?[bild][bild]

Hej
Försöka blåsa liv i denna tråd igen. Har en boschmaskin som har felsymptomen att det stannar i slutfasen av programmet med 1 min kvar på tidsindikatorn och den står och omväxlande väser och brummar lite. Jag har gjort rent slangen bakom frontplåten, haft isär och spolar ut flotörpaketet (dock inte tagit ur den svara plastgrejen i det som omtalas ovan). Den är lite nervös vid flotörbryte men det är nog ok.

När den fastnar i sitt felläge finns en halvliter vatten kvar i utloppssilen. Disken är inte helt ren utan har lite rester kvar.

Någon som har en ide?

Jag fick veta av reparatören (som jag tillslut tvingades tillkalla för att jag inte hade tagit isär och rengjort flotörpaketet ordentligt) att maskinen i den sista delen av programmet tar in (kallt) vatten i påfyllnadsbäljen vilket ska göra att den vänstra delen av maskinen blir kall och därmed ska ska ångan i maskinen kondensera på den innerväggen och rinna ner i bottentråget.
Tyvärr tror jag inte denna information löser ditt problem, men det skadar kanske inte att du kikar på om den funktionen verkar lira.

johan_ben skrev:
En fråga till: Jag pratade med diskmaskinreparatören. Han pratade om att det kunde vara nivåregulatorn som var paj/igensatt eller aquastopen. Är det någon som vet hur man kan kolla om aquastopen är sönder?
Ta bort elkopplingen och mät om den har brunnit.
Så gjorde jag under överinseende av diskmaskinsraparatören som under tiden lagade tvättmaskinen. Ja, allt pajjade samtidigt. Fast det kan vara så att man måste vara elkunnig/behörig för att få göra denna operation.......

Elkopplingen... kan du specificera lite? Microbrytarna eller?
mvh
(ej behörig men inte heller helt okunnig)

ps. en olycka kommer sällan ensam. ffa när det gäller vitvaror...

Förresten tror jag det är igenskitnings-orienterad. Samma fel uppstod för något år sedan. Avhjälptes med isärplockning och rengjöring av div slangar, flotörspaket mm. Det avhjälptes oxå för någon månad sedan med ett gäng rengöringstabletter. Men nu hjälpte inte den metoden så jag trodde att storstädning var melodin men efter gårdagens byggsatsövning så... icke. :((

Har nu plockat isär allt i sina beståndsdelar och tandborstat hela klabbet. Så får smäcka ihop det och se om jag har mer tur denna gång. Synd att man inte vet vad man gör?!

Hmmmm, detta var 18 år sen, så jag har för mig att jag kopplade bort aquastoppet och mätte direkt på kablarna. Vad jag mätte minns jag inte....
Men om man inte får fram något värde alls så är den väl trasig, får man full kontakt har den väl brunnit (tror det var så på min) och får man ett värde får man gissa att den är hel...
Köpte maskinen för 21 år sen och den har bytt ett aquastopp, käkat upp alla vagnshjul och alldeles nyligen tapat proppellerstänkaren i övre korgen, vilken jag lagade med en rostfri svetstråd ;-)

21 år gammal SIMENS, har den bara igång när jag är hemma........ vågar inget annat.

För andras kännedom så hjälpte isärplockning av hela "flotörspaketet" (som visas av trekko på bilder ovan). Inkl flotör och pilla bort locket med snäppfäste och den svarta plastmojen som sitter mitt i. Därefter minutiös rengöring av allt med tandborste. :-|

Nu funkar den igen. (y)

• Gilla
AvsAnnelie och 1 till
  • Laddar…
Laxekongen skrev:
För andras kännedom så hjälpte isärplockning av hela "flotörspaketet" (som visas av trekko på bilder ovan). Inkl flotör och pilla bort locket med snäppfäste och den svarta plastmojen som sitter mitt i. Därefter minutiös rengöring av allt med tandborste. :-|
Den där svarta plastmojen verkar vara bland de viktigare detaljerna på hela maskinen.... :)

• Gilla
AnnelieT
  • Laddar…
Har köpt en begagnad 45 cm maskin! Som från början av denna tråd får den inge vatten! Aquastopen vibrerar och nu skruvade vi bort sidan, men den ser inte ut som era tidigare bilder! Undrar nu om någon kan hjälpa oss vidare utifrån denna bild :
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Mvh ullis

Är detta verkligen en Bosch?
Den torde vara en bit över 20 kanske 25 år i så fall. Aldrig sett denna konstruktion

• Gilla
Ullis Eriksson
  • Laddar…
Jo då det är en Bosch 45 cm, äldre modell! Kan det vara så att just 45:surprised:rna har denna konstruktion för att vara smala? Denna åkte på tippen i går å vi har köpt en 2 år gammal Bosch, har inte behövt skruva i sär den än.... :)

Maskinen får dåligt med vatten. Har plockat isär den.
Några funderingar.
1. Ska det vara vatten i vattenpaketet när maskinen gått klart?
2. Körde sköljprogrammet, och då ser det ut den röd/oranga brytaren i bild två "bryter" ofta, kan det betyda det för att det är stopp i slangen längst ner till höger som går in i maskinen?
3. Mycket skit uppe till vänster i vattenpaket? Är det normalt? Verkar svårt att få ut det.

• IMG_20150411_110813.jpg
    Skapa konto
  • IMG_20150411_111119.jpg
    Skapa konto
Tog ner vattenpaketet, behövde lossa en svart skruv i bakkanten i hörnet och de två skenorna. Tog även loss alla slangar till vattenpaketet förutom inkommande vatten, men tror inte detta var nödvändigt.
Tog därefter bort paketet på bilden och gjorde rent det rejält, nu verkar det funka perfekt. För att få isär delarna så är det 4 "snäppen" man trycker in med en platt mejsel, sen får man försöka lirka isär det.
IMG_20150411_132620.jpg
Skapa konto

Tack för all bra hjälp i tråden.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.