konichiwa girl skrev:
Anders_S: Jag är kulturjournalist. Säger inte det allt? :)
Kan vara så. :)

Allvarligt talat, tycker du inte själv att det du skriver blir en aning svårtolkat?
Jag förstår ärligt talat inte vad du försöker säga (eller frågar efter) ??
 
frufridell skrev:
*iiiii* Är fullständigt miljöskadad av mina föräldrars kåk som fullständigt domineras av furu. Känns som att bo i en 7-rumsbastu.
:D :D :D
... det värsta är när man åker till Norge, där ÄR det verkligen 7-rumsbastun som dominerar, huvva!!

Jovisst .. här har ni en till som drar in furu över en död kropp :) Men sen ska man ju inte generalisera för mycket, visst kan det vara trevligt med furu i lagom mängd o på rätt sätt. Högglansiga furugolvet i sommarstugan är riktigt najs. Då väljer jag faktiskt furugolv före billigare ekparketter som är totalt uttjatat. Men furuluckor i kök tror jag inte kommer att sälja bra på måååånga år ...

För egen del blir det ingen furu inköpt på ett bra tag :)
 
imported_Anders_S skrev:
Kan vara så. :)

Allvarligt talat, tycker du inte själv att det du skriver blir en aning svårtolkat?
Jag förstår ärligt talat inte vad du försöker säga (eller frågar efter) ??
Jag kan förstå att det jag skriver blir svårtolkat för någon som inte är insatt i diskursteori. Hade jag haft mer tid och ork hade jag antagligen kunnat ta ner det på jorden lite mer. Det jag menar med en diskurs är de föreställningar vi har kring någonting, och sättet vi pratar om det. Det problem jag har med shabby chic är - förenklat - sättet man talar om det: som gammaldags, lantligt, besjälat, unikt. De möbler som nyproduceras och saluförs som shabby chic är inte mer besjälade eller unika än valfri möbel ur senaste IKEA-katalogen, eller för den delen en rejäl furupjäs från sjuttiotalet, de är bara målade och patinerade.
 
Måste bara få fråga en sak...

När man letar hus så ser man ofta (väldigt ofta) såväl villor, sommarstugor som fritidshus proppfulla med furu. Har all denna inredning (både tak, golv, väggar, trappor och i viss mån möbler) tillkommit enbart för att furu var modernt? Eller var det så att det var prisvärt (billigt). Om det nu beror på att det var billigt, var det modet/trenden som gjorde att man inte målade/laserade?
 
konichiwa girl

Håller fullständigt med dig när det gäller chabby chic. De flesta verkar inte begripa vad begreppet egentligen innebär. Har flera bekanta som har "snöat in" på chabby chic, och för dem är det bara "vitmålade möbler/saker". Sen struntar de högaktningsfullt i om det finns en historik, bara möbeln/saken matchar resten av deras uppdaterade inredning. I mina ögon är det skrämmande.... Men så är jag också lite tokig ;-)
 
konichiwa girl skrev:
Jag kan förstå att det jag skriver blir svårtolkat för någon som inte är insatt i diskursteori. Hade jag haft mer tid och ork hade jag antagligen kunnat ta ner det på jorden lite mer. Det jag menar med en diskurs är de föreställningar vi har kring någonting, och sättet vi pratar om det. Det problem jag har med shabby chic är - förenklat - sättet man talar om det: som gammaldags, lantligt, besjälat, unikt. De möbler som nyproduceras och saluförs som shabby chic är inte mer besjälade eller unika än valfri möbel ur senaste IKEA-katalogen, eller för den delen en rejäl furupjäs från sjuttiotalet, de är bara målade och patinerade.
Nej, och jag misstänker utan att veta, att det inte är så många som är insatta i det.

Jag tror nu att jag förstod vad du menade. Att ingenting blir "äkta" bara för att man gör allt för att få det att låta eller se ut som det. Korrekt?
 
Det är synd att furu inte är så bra att elda med.... men som tur är funkar det som tändved åtminstone
 
imported_Anders_S skrev:
Nej, och jag misstänker utan att veta, att det inte är så många som är insatta i det.

Jag tror nu att jag förstod vad du menade. Att ingenting blir "äkta" bara för att man gör allt för att få det att låta eller se ut som det. Korrekt?
Litegrann så, ja.
 
frufridell skrev:
Måste bara få fråga en sak...

När man letar hus så ser man ofta (väldigt ofta) såväl villor, sommarstugor som fritidshus proppfulla med furu. Har all denna inredning (både tak, golv, väggar, trappor och i viss mån möbler) tillkommit enbart för att furu var modernt? Eller var det så att det var prisvärt (billigt). Om det nu beror på att det var billigt, var det modet/trenden som gjorde att man inte målade/laserade?
Billigheten gjorde väl sitt. Jag tror man måste förstå förkärleken för furu på 70-talet som ett politiskt ställningstagande och en reaktion mot en tidigare borgerlig inredningsstil. Man struntade i konventioner och visade att det enkla kunde duga. Ut med teaken och in med kvistig largerhylla. Ut med stoppade öronlappsfåtöljer och in med rustika trämöbler. Gärna lite grovt tillyxade. Ikea gjorde sitt till för att tillhandahålla dessa möbler, och populariteten bland de yngre för den blonda svenska stilen bidrog nog till att sprida Ikea i världen.

Vad gäller sommarstugor så var det väl också enkelheten som lockade. I mina föräldrars sommarstuga har vi trärent i tak, väggar och golv, och med tanke på vilket schå vi har att hinna med det yttre underhållet, så är det skönt att inte behöva göra något invändigt. Hade det varit målat eller tapetserat hade det blivit solkigt på 50 år, men träet åldras med värdighet..... Så tycker vi i alla fall ......
 
Visst, det var nytt och i kontrast till 50-talets smäckra möbler. Något riktigt eget och överkommligt för 70-talets nybyggare och bobildare. Många byggde hus och fick gillestuga.... där passade dessa mysmöbler fint. Socioekonomiskt satt dom rätt. Man får inte missbedöma mysfaktorn i furu, den sitter djupt rotad. På slutet av åttiotalet jobbade jag med ett känt husvagnsmärke och undrade om det inte gick att lätta upp inredningen med björk och blått? Icke sa nicke, ingen ville ha det. Strax därefter kom bok och rosa och på 90-talet ljusare inredningar. Det finns kraft i furutraditionen!
 
frufridell skrev:
Måste bara få fråga en sak...

När man letar hus så ser man ofta (väldigt ofta) såväl villor, sommarstugor som fritidshus proppfulla med furu. Har all denna inredning (både tak, golv, väggar, trappor och i viss mån möbler) tillkommit enbart för att furu var modernt? Eller var det så att det var prisvärt (billigt). Om det nu beror på att det var billigt, var det modet/trenden som gjorde att man inte målade/laserade?
Utan tvekan är det så att modetrenden FURU skapades för att det var billigt. Fina väggar av kvistfri prima furu.

Sedan kom man på att kvistfritt var dyrt jämfört med kvistigt.

NY TREND: Kvistigt furu. Hurra vad listigt!

Men vänta, det finns ju en massa rötskadad furu som knappt ens duger att elda med:

NY TREND IGEN: Blå Furu!!

Och NU:

Jättelager med furu: NY TREND: Ja gissa vad?!
 
konichiwa girl skrev:
frjo: Nej, där har du fel. Shabby chic-abedissorna säger sig "bevara den gamla stilen" men vad de i själva verket gör är att brutalrenovera i en viss stil som de tror är gammal. Någon gammal planlösning vurmas det heller inte för, utan en "ljus och öppen" sådan.
Nu var det nog främst gysingetalibanerna som jag associerar med fundamentalistiskt bevarande av planlösning baserad på en medellängd på 1,60, agrarsamhälle och kvartalsvisa husförhör i Luthers postilla som dimensionerande brukarkrav. ;)

Är inte den här diskursen principiellt samma som ABBA - Proggen? (Byt ABBA mot Shabby och Progg mot "Föreningen Hidemarks vänner") Då var kanske den förenande faktorn just kvistad furupanel, vilket kanske är en ödets ironi? :)
 
frjo7205 skrev:
Nu var det nog främst gysingetalibanerna som jag associerar med fundamentalistiskt bevarande av planlösning baserad på en medellängd på 1,60, agrarsamhälle och kvartalsvisa husförhör i Luthers postilla som dimensionerande brukarkrav. ;)
Och glöm inte att man inte får isolera. man ska akrapa is från insidan linneskåpet. Täta ett fönster ska du se vad varmt det blir. :D

Skämt åsido. Ursprungsdiskussionen är spännande. Är inte vitmålningstrenden (aka Tipex my house) bara en modern variant av furutrenden? Då hade man furu och lutade av varenda möbel med färg man kom över. Du drar man över alltihopa med slipstrykningsfärg, för det ser ju "så fräscht" ut. Men ursprunget, rädslan att inte träffa rätt med ett kulörval, måste ju vara den samma? För det är ju så eländigt tråkigt och nervöst att man dör.

Underbart underhållande tråd, för övrigt.
 
gysingetalibanerna
Haha. Riktigt roligt!
 
mycke_nu skrev:
Och NU:

Jättelager med furu: NY TREND: Ja gissa vad?!
Tycker de kan pressa ner priserna på pellets istället så man kan elda lite billigare. =)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.