Lycke: Hehe, jag tapetserar med böcker jag också! (jag jobbar som kulturjournalist i allmänhet och litteraturkritiker i synnerhet). Jag såg faktiskt en artikel i senaste Lantliv, tror jag att det var, där de hade hängt skynken för bokhyllorna. Det var mannens i huset, frun i huset tyckte att det var så fult med bokryggarna och han hade visst vägrat att ställa dem med ryggen inåt...

Går det inte lite väl långt då? :)
 
Men låt folk ha vad de gillar hemma, vi har mycket vitt och jag kan inte tänka mig en massa böcker igen.(har 10 lådor ouppackade). Vi gillar lite marint eftersom vi bor nära havet. Men för den skull dissar jag ju de som gillar storblommigt eller svart och krom. Var och en har ju sin stil och gillar detta. Att totaldissa vita hemmiljöer känns lite fel, det finns de som gillar detta också.
 
Smak är subjektivt och egentligen sällan tidsbeständigt. Låt folk få göra som de vill - jag tror vi i Sverige fortfarande är lite... omyndiga.. i stil- och arkitekturfrågor efter ett par generationers indoktrinering i HSB-funktionalism, byggnadsstyrelsereglementen och folkhemskonformism. Därav den stora och snabba uppslutningen bakom ett fåtal dominerande trender och stilar, som sedan överges lika mangrant. Jag skulle nog sätta en slant på att shabbychic (är det ett ord eller två förresten?) kommer att vara ett skällsord ungefär som "gillestuga" är idag.

Vem vet, om 10 år är kanske inredningstidningarna fulla av reportage över familjer som hyllar miljonprogrammets genomplanerade, rejäla och friskt färgsatta hem med sluten planlösning??

Vad som dock verkar förena så väl shabbychic-abbedissorna som Gysingetalibanerna i heminredningsporren är den uppenbara fäblessen för opraktisk och orationell space planning och stuff planning. Är det inte stilleben, zinkbaljor och tekoppar av bygglovspliktig storlek så är det linolja, vitmossa och en alllmänt tuberkulosgynnande inomhusmiljö. Samt evangeliet att lägga manår och mindre afrikanska staters BNP på att hussvampssanera häbbrän som, om man verkligen skall leva som man gjorde förr, skulle ha brännts ner till grunden utan att blinka.

:D:D:D
 
frjo7205 skrev:
Smak är subjektivt och egentligen sällan tidsbeständigt. Låt folk få göra som de vill - jag tror vi i Sverige fortfarande är lite... omyndiga.. i stil- och arkitekturfrågor efter ett par generationers indoktrinering i HSB-funktionalism, byggnadsstyrelsereglementen och folkhemskonformism. Därav den stora och snabba uppslutningen bakom ett fåtal dominerande trender och stilar, som sedan överges lika mangrant. Jag skulle nog sätta en slant på att shabbychic (är det ett ord eller två förresten?) kommer att vara ett skällsord ungefär som "gillestuga" är idag.

Vem vet, om 10 år är kanske inredningstidningarna fulla av reportage över familjer som hyllar miljonprogrammets genomplanerade, rejäla och friskt färgsatta hem med sluten planlösning??

Vad som dock verkar förena så väl shabbychic-abbedissorna som Gysingetalibanerna i heminredningsporren är den uppenbara fäblessen för opraktisk och orationell space planning och stuff planning. Är det inte stilleben, zinkbaljor och tekoppar av bygglovspliktig storlek så är det linolja, vitmossa och en alllmänt tuberkulosgynnande inomhusmiljö. Samt evangeliet att lägga manår och mindre afrikanska staters BNP på att hussvampssanera häbbrän som, om man verkligen skall leva som man gjorde förr, skulle ha brännts ner till grunden utan att blinka.

:D:D:D

Instämmer till fullo, även jag förundras över antikrundanromantiker. Allt gammalt är inte värt att spara, elda upp en trasig stol, även om den har tre ben och kan eventuellt bli värd några tior framöver. Det är ju därför vi har muséer i Sverige, för att spara på gamla ting och för att kunna visa upp detta för eftervärlden.:)
 
Havsutsikt skrev:
Men låt folk ha vad de gillar hemma, vi har mycket vitt och jag kan inte tänka mig en massa böcker igen.(har 10 lådor ouppackade). Vi gillar lite marint eftersom vi bor nära havet. Men för den skull dissar jag ju de som gillar storblommigt eller svart och krom. Var och en har ju sin stil och gillar detta. Att totaldissa vita hemmiljöer känns lite fel, det finns de som gillar detta också.
Jag har gett en anledning till varför jag dissar det helvita. Det är inte att det är helvitt, utan att det kallas "gammaldags och lantligt". Det är inte gammaldags och lantligt, och den som tror det lurar sig själv.

Jag tycker också att det är väldigt opersonligt att inreda sina hem efter en viss trend. Och givetvis får väl folk göra som de vill i sina hem. Men det är väl precis som de böcker jag recenserar - författare får skriva precis som de vill. Kritisera kan man väl göra i alla fall?

frjo: Nej, där har du fel. Shabby chic-abedissorna säger sig "bevara den gamla stilen" men vad de i själva verket gör är att brutalrenovera i en viss stil som de tror är gammal. Någon gammal planlösning vurmas det heller inte för, utan en "ljus och öppen" sådan.
 
Redigerat:
konichiwa girl skrev:
Jag har gett en anledning till varför jag dissar det helvita. Det är inte att det är helvitt, utan att det kallas "gammaldags och lantligt". Det är inte gammaldags och lantligt, och den som tror det lurar sig själv.
Du kan väl inte hänga upp dej på vad man kallar en vis stil, eller brist på den samma?!

The thing is not the word, and the word is not the thing som Samuel Ichiye Hayakawa skrev i sin bok Language in Thought and Action.

För mindre än tvåhundra år sedan förlorade familjen på vår gård sju barn under en kort period. DET var LANTLIGT.
 
mycke_nu: Det är väl klart att man kritisera det? Den största senaste kulturdebatten rör att en författare utgett sig för att ha skrivit "en sann historia" som i själva verket visade sig vara till stor del fiktion.

I min värld kallar vi sådant diskurskritik.
 
I rest my case. ;) :D
 
konichiwa girl skrev:
mycke_nu: Det är väl klart att man kritisera det? Den största senaste kulturdebatten rör att en författare utgett sig för att ha skrivit "en sann historia" som i själva verket visade sig vara till stor del fiktion.

I min värld kallar vi sådant diskurskritik.
Förutom att hela den diskussionen (angående vår tills nyligen så folkkäre författarinna) är helt uppåt väggarna uppblåst och överdriven så är det väl knappast samma sak. Där handlar det om att hon på ett bedrägligt sätt har sålt en bok under falska premisser, dvs tjänat pengar genom att luras, medan här handlar det om att man har skapat ett begrepp för en inredningsstil, vilket knappast påverkar någon negativt, förutom möjligtvis någon enstaka språkpolis. Stilen i sig påverkas inte av ordet man väljer. Om jag väljer att kalla min bil en Volvo så förändrar det inte faktumet att det är en BMW.
 
Får jag drista mig till att påminna om att tråden handlade om furu(trärent) vs vitmålat, även om jag själv klafsade iväg lite i temat! Eller också frossar vi i detta tills moderator får spader på oss!? :D
 
Gillade ordet diskurskritik. Säg det fort sju gånger.
 
Jag tänker då helt säkert måla den lackade furutrappen vit och furuspaljen vid trappen i hallen. Och även byta ut de bruna golvlisterna och måla den bruna ytterdörren med sidoljus vita när det blir dags att tapetsera och göra om hallen i vår.
 
:)
Kan bara konstatera att jag är helt fel ute:
Allt innertak i vackert gulnad pärlspont("Norsk allmoge") anno 1976. De prelackade dörrarna målas just nu om från S0502-Y till S0500-N. Men å andra sidan är jag så motvalls att jag knappt köpte en ny skjorta under den ljusblå/ljusrosa perioden för några år sedan...
 
När jag såg köket i artiklen så tänkte jag att:
Det är ju bara att åka till k-rauta och köpa ett bastuaggregat, sedan är saken biff! :)
 
Redigerat:
Hobbe1979 skrev:
När jag såg köket i artiklen så tänkte jag att:
Det är ju bara att åka till k-rauta och köpa ett bastuaggregat, sedan är saken biff! :)
Asgarv, ja verkligen! :D


Jag tycker fortfarande att vitt är snyggt och praktiskt därför att man kan kombinera med olika färgklickar utan att det skär sig. Små inslag av furu i kombiantion av vitt behöver heller inte vara fel.

Men visst påverkas man av trender, men för min del så har jag levt med furtrenden alldeles för läng pga av mina föräldrars sommarstuga som fortfarande idag domineras av furu, så jag känner att jag måset revoltera mot detta. :p
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.