Kanske lite napalm då borde vi uppnå rätt förbränningstemp fort:)
 
toresnekker skrev:
Har eldat i min v10d (mot 3000 liter ack) i 4mnd nu og ångrar på at jag inte köpte en annan panna. Den har en fin pris och den er robust men det väger inte opp nackdelarne för mig. Man måste, pga sot och tjära, elda i från toppen och bara legge i nån klabbar åt gången när man har bra glöd efteråt. Detta gör at det blir många turer til pannrummet för tanken er laddat. Det er mysigt i pannrummet, men man har jo annat å bruke tiden på. Dragregulatoren oppförer seg heller inte sånn den ska alle gånger, så nå eldar jag utan, så på sluten av laddningen går det på känn när man ska sluta at elda. Tycker också det er mycket sotning, ut och inn med turbulatorer etc. Funderade på å modda pannan, men det minskar vedutrymmet och man er inte garanterad nåt bra resultat. Tar nok den tiden och pengarne och monterer ny panna i sommar. Atmos, Orlan, Calmar...

Tore
´
Ja det är nog ingen dum ide.
En Atmos DC 40 från http://kotly.com laddar nog din tank på ett ilägg.
Samma sak med en Calmar V65
 
Nu har jag knackat till lite mer sten på de ställen där det saknades isolering, det ger effekt. Jag har minskat draget från 25Pa till runt 10-15Pa och har kritvita turbulatorer. När man har isolerat till en viss gräns så använder man så lite primärluft att det blir för mycket sekundärluft, det var mest därför jag minskade draget. Sen så har jag stoppat igen springan i taket mellan 1;a och 2;a sektionen med stenull så att alla rökgaserna måste gå hela vägen genom tuberna. Jag har helt vit rök i skorstenen, och det stiger sakta och fint. Efter första ilägget eldar jag med kanske 5mm glipa på primären. Nu börjar det nog vara dags att väga lite ved så man vet vad som gäller.
 
toresnekker skrev:
Har eldat i min v10d (mot 3000 liter ack) i 4mnd nu og ångrar på at jag inte köpte en annan panna. Den har en fin pris och den er robust men det väger inte opp nackdelarne för mig. Man måste, pga sot och tjära, elda i från toppen och bara legge i nån klabbar åt gången när man har bra glöd efteråt. Detta gör at det blir många turer til pannrummet för tanken er laddat. Det er mysigt i pannrummet, men man har jo annat å bruke tiden på. Dragregulatoren oppförer seg heller inte sånn den ska alle gånger, så nå eldar jag utan, så på sluten av laddningen går det på känn när man ska sluta at elda. Tycker också det er mycket sotning, ut och inn med turbulatorer etc. Funderade på å modda pannan, men det minskar vedutrymmet och man er inte garanterad nåt bra resultat. Tar nok den tiden och pengarne och monterer ny panna i sommar. Atmos, Orlan, Calmar...
Tore
Ja, jag skulle nog också bli less om jag skulle elda med viadrus mot 3000 liter, den är nog mest lämpad för mindre volymer, kanske upp mot 2000lit. Men det beror väl mest på vad man har för värmebehov. Ett bra alternativ om man har pannan för metersved och vill höja verkningsgraden ordentligt torde vara att mura igen (med tegel eller nåt) halva pannan och elda med halvmetersved. Då eldar man bara med "halva" effekten men har dubbla ytan på tuberna. Vilda gissningar säger mig att man borde får en väldigt god verkningsgrad på det sättet.
Och ja, de modifikationer jag har gjort äter upp vedutrymme och förutsätter att man lägger på ved fler gånger. Jag tänder, lägger på mellan två till fem ggr för att sedan stänga pannan . Det tar nog mellan 3-6 timmar att fylla tankarna vid effektiv eldning, går att korta om man offrar verkningsgraden i form av högre rökgastemp.
Jag är dock nöjd med min anläggning som är byggd billigt av gamla grejor, den fyller sin funktion för mig. Man ska vara medveten om vad man köper när man skaffar en viadrus, det finns uppenbart nackdelar och jag tror inte den är ett bra alternativ för att elda långved i. Däremot så är det nog fint att elda halvmetersved i största pannan.

Med den erfarenhet jag har nu så finns det tre enkla och billiga åtgärder (förutom att elda rätt) som höjer verkningsgraden bra i förhållande till arbetsinsats.

1. Turbulatorer i hela rökgångens längd och höjd
2. Isolering av bakre delen av taket (gärna väggar oxå men taket ger mest och tar inte nåt utrymme)
3. Korta vedlängden samt längden på vedutrymmet. (Man minskar effekten men bibehåller tubytan)
 
3kubik dålig ved/månad har det gått åt sen 1september -08.Vetifanken om det är värt att stympa vedutrymmet då?:)
 
Andreas_Hansson skrev:
´
Ja det är nog ingen dum ide.
En Atmos DC 40 från [länk] laddar nog din tank på ett ilägg.
Samma sak med en Calmar V65
Duger det inte med en Baxi 30kw till den ackvolymen?:)
 
knekten skrev:
Duger det inte med en Baxi 30kw till den ackvolymen?:)
Jo vist men du hade ju blivit rasande om man hade föreslagit en sådan :p
 
knekten skrev:
3kubik dålig ved/månad har det gått åt sen 1september -08.Vetifanken om det är värt att stympa vedutrymmet då?:)
Nä, inte om man inte gråter blod över nåra vedträn extra, det blir ju längre brinntid för samma energimängd. Men det är hursomhelst ett sätt att öka verkningsgraden. Sen så vill man kanske inte sabba ett färdigt upplägg med metersvedhantering heller. Jag skulle dock vilja ha en metersvedspanna att elda min halvmetersved i! :) Men det är väl bara att köpa fler sektioner till pannan. :rolleyes:
 
AnteB skrev:
Nä, inte om man inte gråter blod över nåra vedträn extra, det blir ju längre brinntid för samma energimängd. Men det är hursomhelst ett sätt att öka verkningsgraden. Sen så vill man kanske inte sabba ett färdigt upplägg med metersvedhantering heller. Jag skulle dock vilja ha en metersvedspanna att elda min halvmetersved i! :) Men det är väl bara att köpa fler sektioner till pannan. :rolleyes:
OK inget illa menat,ja tycker du har gjort fina ombyggnationer av pannan.:)
 
Nu börjar jag ändra uppfattning om viadrus. Menar ni att en V10 inte orkar fylla en 3000 liters tank på ett vedinlägg? Sånna fall verkar den ju inte vara speciellt bra, Visst att det är en billig panna med bara 75% verkningsgrad men med 144 liter ved borde den väl ändå orka med en 3 m3 tank utan större ansträngning?
 
_ap_
i en 3000 l tank ryms det cirkus 180kW med 50 graders diff och att fylla det
med en vidrus tror jag inte en sekund på, ingen panna med den ved volymen gör det.. tror jag..
du måste nog upp på typ en Innova 50kW med 180L ved.
 
Start brasa sedan fylla på fullt eller fylla panna nästan full 2 ggr det är de som är den stora frågan.
MIn lilla fundering är undra om du måste öppna luckan till pannan 2ggr i båda fallen?

Ved förbrukningen kommer att skilja väldigt lite.

Alla dessa sagor om halverad ved förbrukning är alltid jämnfört med worst case scenario alltså kombi panna utan ack.
 
putte82 skrev:
Nu börjar jag ändra uppfattning om viadrus. Menar ni att en V10 inte orkar fylla en 3000 liters tank på ett vedinlägg? Sånna fall verkar den ju inte vara speciellt bra, Visst att det är en billig panna med bara 75% verkningsgrad men med 144 liter ved borde den väl ändå orka med en 3 m3 tank utan större ansträngning?
På pappret står det att den rymmer 144l ved.men man kan inte få i det på en gång i praktiken.Lägger man i fullt i en överförbränningspanna o tänder på så tittar snart lågorna ut genom skorstens toppen.:p 2st halvpannor o några bitar går det åt att värma 3000l,50g.
 
tänk både en och två gånger ni som funderar på en viadrus. denna panna kan inte bli godkänd av sotare om inte man använder pelletsbrännare eller en förugn. det kommer att bli mer jobb med denna panna än tex underförbränningspanna-det kommer man inte ifrån! den e kanonfin ni som ska köra pellets i den om man köper till keramiken till den (har själv prövat) men att få rökgaser på över 700 grader som det har talats om e stört omöjligt-själv har jag toppat 320 g. med en rejäl övertändning men inte mer.(kan va turbelatorenas förtjänst)
 
_ap_
knekten skrev:
På pappret står det att den rymmer 144l ved.men man kan inte få i det på en gång i praktiken.Lägger man i fullt i en överförbränningspanna o tänder på så tittar snart lågorna ut genom skorstens toppen.:p 2st halvpannor o några bitar går det åt att värma 3000l,50g.
2 halv pannor och några pinnar, menar du att du värmer 3000L 50 grader på ca 150-160L ved?
Inte dåligt..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.