Jösses! Här drar bönderna aldrig mer än PEM25 till vattenhoarna. Och det kan vara flera hundra meter. Å inte ligger det fullt med ihjältörstade kreatur i hagarna! :)

En annan femma om man verkligen behöver tryck, tex för bevattning!
 
vedeldaren skrev:
Skall du gräva 100m för hand? Grattis
Den ska inte läggas frostfritt, jag kommer att tömma den på vatten i september, eller använda en sån självdränerande ventil
 
tallmilan skrev:
Jag skulle bjuda på tårta om Tjacko kunde förklara på ett begripligt sätt hur man räknar ut rätt slangdiameter. Jag har avstått från att lägga min slang tills att jag vet att jag inte lägger fel, för utan grävare (ska läggas genom etablerad trädgård) är det jobbigare att lägga två gånger än att göra rätt från början eller ta smällen för en grövre slang.

Jag har en sträcka på 100m med 4bars tryck från en okänd ASEA ejektorpump och hydrofor, en meters fall ned till "landet", genom utkastaren fyller jag en 10l hink på 30 sekunder blankt, men det finns möjlighet att man kan ta vattnet direkt på PEM25 från hydropressen.

Målet är att vattna potatislandet och ett växthus, så det borde funka med en 25:a, men som sagt rinkabyrörs diagram säger mig ingenting ...

Jo jag funderer på att lägga upp en tråd med dimensionerings anvisningar i fall intresse finns. Det är som jag säger inget konsigt allt. Man kollar i ett nomogram (ska scanna in det vid tillfälle och lägga ut) och där kollar man tex på 0,1l/sek och drar ett sträck rakt upp tills jag kommer på en diagonallinje (finns flera för olika ledningsdim) som visar innediameter 20mm, där linjerna krockar kollar man vågrätt ut till dess axel och läser av hur många promilles förlust det är. Så vid 0,1l/sek ser jag att det är 10‰ lednigsförlust, hastigheten är ca 0,3m/sek. Om du däremot vill ha genom 0,5l/sek så blir förlusten ca 200‰ (0,2bar/m).

Jag vet inte om du blev klokare men jag ska vid tillfälle scanna in ett nomogram så kommer det bli solklart.
 
pefo skrev:
Jösses! Här drar bönderna aldrig mer än PEM25 till vattenhoarna. Och det kan vara flera hundra meter. Å inte ligger det fullt med ihjältörstade kreatur i hagarna! :)

En annan femma om man verkligen behöver tryck, tex för bevattning!

Alla är fria att göra som dom vill, varför kosta på en pemslang då det går med trädgårdsslang som skarvas med sugrör:p

Att ha rätt dimensionerad slang sparar förutom en massa tid också en massa energi då man med för grann slang stryper bort massa effekt. Men bönderna kanske har mycket tid över och inte är intresserad av att spara energi:confused:
 
Sätter man en toalettcisternsventil i badkaret så räcker det med en 16 mm slang.
Ska man manuellt öppna kranen och vänta tills karet är fullt då får man värdera sig tid först. Grövre slang ger kortare väntetid, det kanske behövs en 50 mm PEM.

Genom praktiska prov har jag kommit fram till att med 6 bar kommunalt vatten, genom vattenmätaren, gardenakoppling 20m 1/2" slang så tar det 1timme 18 minuter att fylla 3000 liter, det gick hål på slangen och den nya slangen tog det 1t 24 minuter.

Skit också.
En ännu nyare 3/4" slang utan gardena tar det bara 45 minuter.

Jag värderar högt den minskningen i tid.

300 liter (som ett badkar) skulle då ta 4.5 minuter eller 8 x alla varma dagar.

Man behöver inte gräva ned slangen för att prova ut tiden det tar.

Protte
 
tallmilan skrev:
Jag skulle bjuda på tårta om Tjacko kunde förklara på ett begripligt sätt hur man räknar ut rätt slangdiameter. ...
Förstod du förklaringen? Jag är tårtsugen:D
 
prototypen skrev:
Sätter man en toalettcisternsventil i badkaret så räcker det med en 16 mm slang.
Ska man manuellt öppna kranen och vänta tills karet är fullt då får man värdera sig tid först. Grövre slang ger kortare väntetid, det kanske behövs en 50 mm PEM.

Genom praktiska prov har jag kommit fram till att med 6 bar kommunalt vatten, genom vattenmätaren, gardenakoppling 20m 1/2" slang så tar det 1timme 18 minuter att fylla 3000 liter, det gick hål på slangen och den nya slangen tog det 1t 24 minuter.

Skit också.
En ännu nyare 3/4" slang utan gardena tar det bara 45 minuter.

Jag värderar högt den minskningen i tid.

300 liter (som ett badkar) skulle då ta 4.5 minuter eller 8 x alla varma dagar.

Man behöver inte gräva ned slangen för att prova ut tiden det tar.

Protte
Skoj med en som värderar tid. Om du vill kan jag hjälps dig att ta fram tidsskillnaden (om det blir någon) det skulle göra med en ytterligare grövre slang. I sådana fall behöver jag ledningens längd och om du har någon mer data så skriv ner den också. Om jag förstått rätt är det kommunalt vatten du har
 
Om man har kommunalt vatten, vad har man då för serviceledning in till mätaren?

I mina föräldrars hus var det DN32 om jag minns rätt.

Om man sätter en DN50 efter denna och öppnar fullt så får man nog hoppas att ingen står i duchen samtidigt för då får man nog dåligt tryck.
 
vedeldaren skrev:
Om man har kommunalt vatten, vad har man då för serviceledning in till mätaren?

I mina föräldrars hus var det DN32 om jag minns rätt.

Om man sätter en DN50 efter denna och öppnar fullt så får man nog hoppas att ingen står i duchen samtidigt för då får man nog dåligt tryck.
Det beror vad man dragit från anslutningen, 32 eller 40 är vanligast. Jag har 40 som inkommande från anlutningspunkten till vm.

Jo man får verkligen passa sig för dåligt tryck om man bara har pem50 draget i huset:p
 
Tjacko skrev:
Skoj med en som värderar tid. Om du vill kan jag hjälps dig att ta fram tidsskillnaden (om det blir någon) det skulle göra med en ytterligare grövre slang. I sådana fall behöver jag ledningens längd och om du har någon mer data så skriv ner den också. Om jag förstått rätt är det kommunalt vatten du har
Det är väl vattenmätaren som sätter vidare begränsning det står 1,8m3/h men det ska vara nominellt, jag fyller en tankvagn för att spola en isbana och det händer ibland att det börjar snöa innan jag har tankat full och då är det bara att släppa ut vattnet för isen blir knottrig om det snöar i spolningen eller om man spolar på ett tunt lager snö. Det kan vara lite svårt att sia om det snöar om 1,5 timme, lättare då med 45 minuter.

Vedeldarn, vi har 200m 50 mm PVC rör före det tror jag det är 6"gjutjärn och sedan 32 koppar in till mätarna och dessutom så tankar jag från verkstan och där finns bara plats för en dusch.
 
Tjacko skrev:
Förstod du förklaringen? Jag är tårtsugen:D
när jag ser nomogrammen och förstår hur allt hänger ihop kommer tårtan att levereras
 
Gjutjärn på vatten!?
 
Jaa, vad är det annars, tjocka metallrör som går sönder ibland. Nedlagda 1967. Serviserna är pvc som ser ut som avloppsrör i skarvarna (muffen närmast huset sprack för några år sedan).

Protte
 
tallmilan skrev:
när jag ser nomogrammen och förstår hur allt hänger ihop kommer tårtan att levereras
Här kommer nomogramet, det blev något tok vid scanningen så det blev två sidor med samma.
Så nu ser jag fram mot tårtan:)

:mad::mad:Pdf:en verkar vara för stor så den laddas inte upp, måste försöka förminska den men har ingen bra ide på hur jag gör det nu
 
Redigerat:
Ett nytt försök att få med nomogrammet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.