Med andra ord så kommer alltså även du Snickarn?

Vi ser ut att bli uppåt 20 man. Det bör gå undan...:)

Nu tar jag springnotan här från hotellet. 16 nätter tror jag det blev i sviten. Det kan dröja några dagar innan ni hör ifrån oss igen. Tele och bredbandslinjerna är inte återställda ännu men blir det under veckan.

Hav tålamod!

Cheesus som i veckan ska plocka igenom 3 långtradarlass med virke. ...Räcker 150-200 kubikmeter till ett hus eller?
 
Är det någon mer som ska åka från Stockholm på det berömda eventet?
 
Det kommer åtminstone 1 el 2 av mina "vanliga" kompisar upp och river. vi kan säkert ordna samåkning.

Snackade med byggfirman idag...de påstår att jag inte är klok i skallen som grejar och donar med sånt här. Men vad ska man göra..sitta med händerna i kors med en gråtnäsduk verkar ganska tråkigt.

Bättre att göra något roligt tillsammans med goda vänner, eller hur. Vill någon sen stapla plank så vassego...råkade köpa hem 170 kubikmeter virke nu på morgonen samt en Logosol PH 260 hyvel komplett utrustad med rubb som stubb.

Alla är ju så snälla mot oss...kan någon skicka över lite pengar med? Det gick några kronor nu på morgonen.

Vi hörs!
 
Mr Handyman skrev:
Är det någon mer som ska åka från Stockholm på det berömda eventet?
Om du tar tåget till Västerås C så kan jag hämta upp dig. Jag har tre platser kvar i min bil.
 
Kan vi fylla en bil från skåne? i så fall kommer jag också.
 
Tjenare Cheesus.
Vilken resa ni har fått göra.
Jag är desvärre borta hela den helgen :(
Hur många blir ni? Jag kanske kan bidra med något ändå är min tanke.
//Sture
 
Vill bara säga att jag tänker på dig och din familj. Det går nog inte att föreställa sig hur det känns om man inte varit med om samma sak. Så är det väl med alla tragedier. Hur man sedan bearbetar sorgen och går vidare skiljer sig kanske lite från person till person, jag själv såg till att ständigt vara sysselsatt den första tiden (inte brand).
Jag önskar er lycka till.

Mina barn har också en sån där eländig fisk ;)
 
Lycka till med arbetshelgen! Jag tänker på er (om det nu kan hjälpa)
Förra gången jag medverkade i en rivning fick jag en betongmur över mig, så jag står över den här gången......
Vill bara mana till försiktighet när många hjälpsamma människor kliver omkring på en rivningsarbetsplats! Det gäller att ha stenkoll var folk befinner sig innan man gör något!
 
Hej igen! Jag gör ett litet försök att lägga in via mobilen. Kablarna har vi inte fått ännu..äntligen hemma igen. Pumparna funkar klockrent! Hotellnota på 36 lax. Bara tvätt av våra få kläder gick på 5700 spänn..max 3 maskiner. Jag ska ge mig in i den branchen.. Kul att så många kommer! Byggfirman kommer sätta ställningar o kommer vara här med en teleskoplastare. Han bara skakar på huvudet åt att folk kommer från halva sverige för detta..han undrar om vi är medlemmar i en sekt eller så
 
Det är vi väl också...Byggahus...
 
får man fråga vilken byggfirma du har
 
Hej!!!!

Äntligen har vi fått tillgång till kablage för internettet! Under tiden vi varit av med denna uppfinning så har det hänt en hel del här på gården.

Vi har flyttat hem igen och börjar få lite struktur på tillvaron. Även om det är rörigt minst sagt med kontakter till höger och vänster. Både elkontaker och mänskliga kontakter. Även en del omänskliga kontakter stöter man tyvärr på i en sådan här situation. Bråkade med mitt telebolag som jag inte kan rekommendera, Glocalnet. Men hjälp vilka puckon. Eller framförallt spånet som satt i kundtjänst. Hon hänvisade mig till sin värste konkurrent Telia så att de skulle lösa problemet åt hennes kund. Telia har inte ett smack att göra med detta vilket jag påpekade. Hon vägrade lyssna och när jag höjde rösten och frågade om hon tror att Konsum ska lösa Icas reklamationer så löser hon problemet genom att koppla mig till uppsägningsavdelningen.....suck. Där fick jag tala med en något vettigare som till sist löste problemet. Dessutom chef över föregående representant som troligtvis fick sig en skopa ovett. Välförtjänt. I detta fall stämmer deras slogan " Inte lika lågt som Glocalnet" för sämre servicegrad har jag aldrig varit med om. Lägre kan man inte komma...

Vad gäller bygget-rivning osv så har vi ju beslutat genom folkomröstning här på sidan att rivningen kör vi igång sista lördagen i Januari. Det blir ett osedvanligt party och Marlene har frågat om hon får göra reportage. Visst får hon det va?

För att på något sätt återgälda all hjälp och stöd vi får från alla runtomkring oss så fick jag en idé häromnatten.

Jag har en massa grejer som jag inte kommer behöva. Jag radade upp en hel drös tidigare. Minus vitvarorna som bolaget har skrotat.

Vi vill absolut inte tjäna en enda krona på dessa grejer. Det är allt möjligt från huset samt nytt bastuaggregat och bastudörr. Ett par rikt o planhyvlar, en svarv osv osv som jag vill bli av med.

Min tanke är att sälja dessa grejer om det är av intresse för någon. Vi kommer att skänka varenda krona till Barncancerfonden. Givet redovisar vi kvitto på inbetalningen här i tråden.

Det skulle kännas bra att på något litet vis kunna ge tillbaka kollektivt till alla som hjälp oss via just barncancerfonden. Det är något som rör oss alla. Sen vad priserna blir får ni bestämma själva...:) Ju dyrare ju bättre.

Vi skulle gärna se så många som möjligt här men jag tror vi måste begränsa oss till ca 20 personer av säkerhetsskäl. Jag vill inte att någon skadar sig!
Men då kan vi vara 5 gubbar och gummor i vart rum och riva lugnt och sansat. 3 containers kommer stå utplacerade för deponi av olika material.

Vi river sen så länge som vi ser något och som det finns något kvar att riva.

Boka sen in kvällen för en trevlig aktivitet som tack för hjälpen från familjen Holm!

Till det tråkiga....Vi har upptäckt att vi blivit förda bakom ljuset av förra ägarna. Trots specifikt krav på godkända eldstäder i en för övrigt friskriven fastighet så har man underlåtit att tala om för oss vid kontraktsskrivningen att det huset som nu har brunnit hade 5 ( FEM!!! ) anmärkningar vid brandskyddskontrollen ett år tidigare med krav om snarast åtgärdande av bristerna. Vilket man ignorerat att vare sig åtgärda eller informera oss om.

Gissa om jag är arg. Tänk att snälla ( och i mitt eget tycke söta ) Cheesus kan bli så arg som jag är över detta. Här har man suttit i tuffa förhandlingar där vi var på väg att resa oss och gå från bordet när de vägrade gå med på vårt krav om besiktning av eldstäderna. Där sitter man och blåljuger rakt upp i min vackra nuna och skriver sedan under kontrakten fullt medvetna om felen!!

De lekte med våra liv som insats. Hade inte jag varit nitisk vid renoveringen och gipsat väggarna som tidigare var bara spånväggar så hade våra barn varit föräldralösa idag. Vi hade inte haft en chans att överleva denna grej utan de skivorna. Allt enligt brandbefälet.

Skadeståndskraven kommer bli skyhöga. För vår del rör det sig om många många hundratusen i ersättningar för alla kostnader runtomkring. För att inte tala om försäkringsbolagets krav mot förra ägarna. Betänk att bara renoveringen beräknas till mellan 2,5-3 miljoner. Plus lösöret.

Det är inte kul att behöva driva denna fråga men med de fakta som nu framkommit så har vi inget val. De har begått ett klart kontraktsbrott och vad är meningen med kontrakt om man inte följer utfästelserna?

För övrigt blir huset häftigt....jag och Simon plockar och sorterar virke för fulla muggar. Vi plockar ut kvistrena takpaneler 25x200 mm som är uppåt 6 meter långa och absolut kvistrena. Likaså 30x200-230 mm golvplank som även de blir kvistfria...

Det kommer bli vitoljade golv och tak. Infällda spotlights överallt samt så ska infästningen göras med handslagna spikar.

Det kommer inte finnas en enda kvistfläck någonstans....det blir asläckert!

Nu tog bokstäverna slut samt att Nea kommer och ber om att bli omstoppad. Ni som är fäder vet hur macho man är när dessa rådjursögon ber om något......

Vi hörs!
 
Redigerat:
Kul att hör ifrån dig. Men jag hade en tanke, har du lite rökskadat virke kanske? som man kan få billigt?! Bara lite kanske? Nej jag vet. Vi har ju en dil du och jag som vi ska snacka om lite senare. Synn det där med den förra ägaren. Visa var skåpet ska stå. Tycker jag. Hade gott
 
Cheesus, du har tydligen någon där uppe som tycker om både dig och din familj. Blir verkligen illa till mods när man hör hur folk beter sig. Fruktansvärt, ja, det går inte med ord att beskriva!
Ta väl hand om de små liven, har själv fem stycken och sköt om gumman. Önskar dig och din familj allt gott och ett stort lycka till med rivningen. Var rädd om er!
 
Ernst....vad ska du med rökskadat virke till? Ska du gå omkring barfota och känna inspiration av stanken eller?

Det blir skönt att bli av med de brandskadade delarna av huset! Det luktar illa från det över halva byn...dessutom ser det lite småtrist ut. Men bara lite...

Det kommer alltså att bli en låda kvar. Ena halvan är i timmer och andra en regelstomme. Totalt utblåst invändigt. Sen ska det blästras och torkas.

Men det är sanslöst vad många stora beslut man får ta direkt utan minsta fundering. Det är för mig som alltid ska analysera allt och aldrig är spontan eller går utanför gängse ramar väldigt jobbigt....:)

Beslut man normalt kanske planerar en längre tid för blir tagna direkt på känsla...värmesystem..vad ska vi ha...okej. Vi tar jordvärme. 3 sek betänketid. Golvvärme eller radiatorer...1.25 sek betänketid ges.
murstock kvar eller inte. Vips., Bort med den. Vanligt tak el mansard. Äh..vi tar ett mansard. Ikea eller handbyggt kök..äh. Vi tar ett handbyggt...osv osv osv allt på några få snabba beslut.

Undra på att man känner sig mer knäpp än vanligt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.