852 läst · 5 svar
852 läst
5 svar
Ny ventilation till kök
Jag har nyligen upptäckt en fuktskada på råsponten på kallvinden alldeles intill där köksventilationen går. Idag var jag uppe på taket och besiktigade. Inga trasiga takpannor. Jag lyfte en takpanna ungefär där jag bedömde att skadan var och konstaterade att både läkt och underlagspapp ser fin ut och visar inga tecken på fukt. Därför tror jag att fukt trycks ut från köksventilationen och kondenserar vilket har orsakat skadan.
Nu planerar jag att byta ut köksventilationen och reparera skadan. Saken är bara den att jag inte kan så mycket om just detta område. Var hittar man information? Vad ska man ha för grejor? Ska man ha takfläkt om man ändå gör om (för att suga ut ventilationsluften istället för att trycka ut den)?
Berätta för mig!
Nu planerar jag att byta ut köksventilationen och reparera skadan. Saken är bara den att jag inte kan så mycket om just detta område. Var hittar man information? Vad ska man ha för grejor? Ska man ha takfläkt om man ändå gör om (för att suga ut ventilationsluften istället för att trycka ut den)?
Berätta för mig!
Är det ingen som kan hjälpa mig vidare med lästips eller förslag?
Vad är det för krav på köksventilation?
Hur brukar det se ut på en "spräng-skiss" med allt från insuget i köket till utblåset över taket?
Någon som har några tips?
Vad är det för krav på köksventilation?
Hur brukar det se ut på en "spräng-skiss" med allt från insuget i köket till utblåset över taket?
Någon som har några tips?
Medlem
· Västernorrland
· 2 053 inlägg
Vad är det för fel på det befintliga röret som gör att du måste byta ut det?
Det behöver inte vara fukt som "trycks ut" ur ventilationen som har orsakat skadan. Det räcker att varm luft i röret gör så att det blir kondens på utsidan vilket då droppar ner på råsponten. Isolera röret hela sin längd för att motverka kondens.
I övrigt så är det inte så många "krav" på köksventilationen annat än de krav sotaren har. Dvs, brandskyddskrav. Så börja med att ringa lokala sotaren.
Det behöver inte vara fukt som "trycks ut" ur ventilationen som har orsakat skadan. Det räcker att varm luft i röret gör så att det blir kondens på utsidan vilket då droppar ner på råsponten. Isolera röret hela sin längd för att motverka kondens.
I övrigt så är det inte så många "krav" på köksventilationen annat än de krav sotaren har. Dvs, brandskyddskrav. Så börja med att ringa lokala sotaren.
Hej, ursäkta frågan, men varför skulle det bli kondens på utsidan av röret?
När inomhusluften kyls ner (oisolerat rör) så uppstår kondens på insidan, inte på utsidan.
Kall luft som möter varm yta kondenserar inte, det är tvärtom.
Jag tror snarare på att avluftsröret kan vara lite otätt så att inomhusluft läcker ut på vinden. Den luften kondenserar mot allt som är kallt, inklusive råsponten.
När inomhusluften kyls ner (oisolerat rör) så uppstår kondens på insidan, inte på utsidan.
Kall luft som möter varm yta kondenserar inte, det är tvärtom.
Jag tror snarare på att avluftsröret kan vara lite otätt så att inomhusluft läcker ut på vinden. Den luften kondenserar mot allt som är kallt, inklusive råsponten.
Medlem
· Västernorrland
· 2 053 inlägg
Jo, tänkte nog lite fel där. Hade ju liknande problem själv nyligen fast med avloppsventilationen. I det fallet otätt runt rörgenomföringen mellan den varma bostaden och kalla vinden. Hursomhelst så borde det gå att åtgärda problemet snarare än att behöva byta hela ventilationen. Såvida det inte är något jätterisigt rörsystem som sitter där idag. Det vet vi ju inget om.