Tjena!

Jag håller på att bygga hus. Det blir en del spotlights i huset och 'elmedveten' som man är så skulle jag vilja ha något bra alternativ till halogen spotlights. Jag har tittat lite på LED spotlights men tycker inte kvalitén på ljuset är mogen för mig ännu. Jag kan helt klart tänka mig någon lösning med lågenergilampor. Jag hittade megamans (http://www.megamanuk.com/) dimmbara GU10 spot'ar men de ser för stora ut för normala spotlights?
Kom med förslag och länkar på produkter, det uppskattas :confused:
 
Lågenergi GU10 är större än halogen och då framför allt längre. Så det beror mycket på hur armaturen ser ut. Diametern är densamma så om armaturen inte begränsar i längd så funkar det. Jag har använt ett tiotal av dessa https://www.elbutik.se/product.html?product_id=139535&search_page= på kontoret med lågenergi och det fungerar men blir inte speciellt snyggt även om ljuset blir bra. En nackdel bla är att lågenergilampan inte sprider något ljus bakåt och man får ingen belysning av taket som man får med halogen.
 
Japp. Vi har köpt ett gäng DOWNL OPERA 9W GU10 VIT IP64 E: 74.715.65 för att sätta i takfot på en nybyggd villa.

Dessa armaturer är nya, och de är första gången vi sätter dom någonstans, så jag kan återkomma sedan med en recension :)

Jag har köpt 7w lågenergi för GU10(E:8382500) och testade hemma i en vanlig "spotlight-arm" och vad jag kan säga är att de lyser ju ungefär som vanliga lågenergi.. ingen mysbelysning alltså. Och dom var väldigt sega på att tändas.. tog säkert en minut innan de lyste ordentligt, så inget för toa/badrum mao. För ytterbelysning kan de säkert funka dock.
 
Redigerat:
Jag köpte dessa på elgrossisten Solar. Tror inte man får handla där som privatperson. Du kan få köpa dom av mig för 419kr / st inkl ljuskälla inkl moms. Om det är ett större antal kan vi säkert pressa priserna.

Ska de vara inomhus eller?

Ett annat alternativ är att sätta LED armaturer. Dessa har vi börjat sätta lite här och var:

E: 74.520.38 SPOT MINI-L 1W V-V 45 VIT SL

Dom lyser rätt bra.. fasten dom bara är på 1W. Lyser ungefär som en 3,5W 230V LED för GU10

Dessa går dessutom att dimmra med speciell led-converter. Dessa kan du få för 250kr/st inkl moms (kostar 350kr/st på elbutik.se)

En led-converter utan dimmring som klarar driva 8st kostar ungefär som en ledarmatur.

Dessa är också rätt nya, så jag vet tyvärr inte hur bra dom håller osv.. Jag ska snart sätta sådana här i ett sovrum via dimmer.. så vi får se hur de blir :)
 
Tänkte lyfta den här tråden. Farsgubben ska göra om i hallen, byta tak och tapetsera. Iallafall så har han efterfrågat min expertis angående belysningen i hallen som tidigare varit ganska kass. Jag har sett chansen att testa lite nya grejor och satsa på dimbar lågenergi, att bygga samma anläggning med LED och dimbara drivers hade kostat MYYYYCKET mer.

Så innan taket sätts upp tänkte jag/vi förbereda för en uppsjö av dessa: http://www.litebulbs.co.uk/product/...dimmerable-energy-saving-light-bulb-10pk.aspx (notera att priset gäller 10-pack!)
Totala effekten på 20 st 11W är ju endast 220W för ljus motsvarande 1000W glödljus och detta kan då dimras med enklaste möjliga dimmer. Kanoners! :)

Priserna utomlands (UK) är betydligt humanare än svenska sidor.. (och dom jag länkar till finns listade som ÅF på megamans officiella sida, alltid nåt intalar jag mig..)

Tanken var sen att man skulle köpa in billiga downlights av GU10-typ och byta ut ljuskällorna mot Megamans. Men när jag kikade runt på den eminenta sidan hittade jag även Fozz VOG-armaturerna för £5.18 inklusive VAT vilket ligger i prisnivå med det billigaste vi kan hitta av halogentyp i sverige (3-pack 150 kr typ). Men Fozz verkar inte vara budgetarmaturer och kanske något att satsa på istället för budget från Bauhaus?

Ska höra om eventuellt paketpris då det handlar om cirka 20 armaturer + ljuskällor. Frakten ut i europa ligger strax under 200 kronor. Överkomligt måste jag säga! :) Hoppas det går vägen nu..
 
Jag tyckte också att detta verkade vara intressant. Ska börja mitt nybygge i vår och har funderat länge på vilka armaturer man ska ha. Tycker att hela Fozz sortiment verkar riktigt intressant och då framförallt Vog. Tittade runt lite och hittade en sida dör de kostade ungefär halva priset; 2,62 pund inkl moms. http://www.gil-lec.co.uk/products/Lighting/Domestic+Lighting/Energy+Saving+Lighting/Energy+Saving+Downlights/Fozz+Vog+Low+Energy+Downlight+White/4241792625

Dock har de inte Megamans dimmbara men de går väl köpa från något annat ställe.
 
Ponsiloma skrev:
Jag tyckte också att detta verkade vara intressant. Ska börja mitt nybygge i vår och har funderat länge på vilka armaturer man ska ha. Tycker att hela Fozz sortiment verkar riktigt intressant och då framförallt Vog. Tittade runt lite och hittade en sida dör de kostade ungefär halva priset; 2,62 pund inkl moms. [länk]

Dock har de inte Megamans dimmbara men de går väl köpa från något annat ställe.
Ja de dimbara går att hitta för bra priser på sidan jag länkade till. Din sida hade bra priser på VOG, verkligen! Men skickar dom utomlands? Hittar inget om det..
 
Fraggo skrev:
Ja de dimbara går att hitta för bra priser på sidan jag länkade till. Din sida hade bra priser på VOG, verkligen! Men skickar dom utomlands? Hittar inget om det..
De skickar till Sverige enligt hemsidan men man ska ringa dit för att få fraktpris... Meddela gärna om du kollar upp fraktkostnaden.
 
Jag har köpt ett gäng Maxel Fozz IP65 med megaman lågenergiljuskälla. Tänkt att sitta i takfoten.
Ser nu att det finns att sätta i undertak inomhus också..intressant.
De verkar vara godkända att sätta utan hink, rätt i isoleringen. hmm
Vad tror ni, är det så man gör eller bör man sätta hink ändå??
 
Jag har beställt 20 stycken Megaman 11W dimbara GU10 + 20 Fozz VOG. Frakten går på £30. Totalpriset i SEK är ungefär 3600. Det blir alltså 180 kr för en armatur och en ljuskälla, skeppat och klart. Kul att jämföra med billigaste svenska webbshoppen (185 kr för ENBART ljuskälla). Är riktigt nöjd med affären, även om den inte är helt i hamn än.

Återkommer med rapport om det gick bra sen.. ;)
 
Hahaha, har också lagt en beställning idag på 20 dimbara megaman + 16 Fozz armaturer... Beställde från Gil-Lec, har än så länge bara positivt att säga om dom, otroligt snabba med att svara och oerhört trevliga. Återkommer när jag fått leveransen.

/Henrik
 
Spännande!

Fick ett trackingnummer tidigare, skickas via parcelforce worldwide. Kul att kunna se var paketet befinner sig istället för att inte ha någon aning.. :)

Ser lite mysko ut dock. Skyfflas paketet in och ut ur Danmark eller vad fasen? :D

17.01.2009 01:37 - DENMARK - Left origin country
16.01.2009 23:27 - DENMARK - Arrived at destination country
16.01.2009 23:25 - DENMARK - Arrived at destination country
16.01.2009 23:25 - DENMARK - Left origin country
15.01.2009 21:15 - INTERNATIONAL HUB - Export item accepted into network
15.01.2009 21:10 - AUTOSCAN AREA AT COV - Arrived at outward Office of Exchange


Nåväl, med lite flyt är paketet i Sverige nu? :confused: Hehe..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.