alfamats skrev:
Ärdet underhållsfunktion på laddarna?.Blev inte riktigt klok på det när jag stog där och ryckte i dom. / Mats
Japp! Snöflingan är underhållsindikatorn (åtminstone på Ctek och detta är väl en "kopia")
 
Rund_skruvad skrev:
Japp! Snöflingan är underhållsindikatorn (åtminstone på Ctek och detta är väl en "kopia")
Nämen visst är snöflingan läget för förhöjd spänning för att den ska ladda vettigt även vintertid? Ctek går ner på underhållsladdning när den finner det lämpligt . Sidan 3 i manualen:

http://www.ctek.com/Manuals/new_XS3600_SV.pdf
 
Du har fullständigt rätt, Det var jag som tänkte fel. (man ska nog inte svara på frågor mitt i natten)
 
Det blev en CTEK-kopia idag för 199:- på Lidl (tack för info, Mikael_L). :)

Det framgår i manualen att den har underhållsladdning. Verkar vara av samma funktionalitet som CTEK (har en CTEK också sedan tidigare).
 
Mikael_L
VA! har du en ctek sedan tidigare, och köpte en lidl ...

hmmm...
Jag köpte ingen på Lidl, då jag tänkte att jag redan har en, och vad ska jag med två ...?

Jag ska kanske omvärdera den ståndpunkten ... ;)

Den som har flest prylar när han dör, VINNER ! .... :D
 
Hehe, jag har några veteranbilar och funderar på att skaffa en billig MC i sommar... Jag skulle köpt två! :D
 
Mikael_L skrev:
Om du åker till Lidl i Uppsala, vid Tycho hedens väg, så kan du kolla om du inte hittar samma laddare fast i olika kartonger för dels 250:- dels 200:- (Hylla på andra sidan bara).

Jag vet inte rik.tigt om något av priserna var felskrivet eller så, jag iddes inte kolla då jag redan köpt en Ctek 3600... (tyvärr, för 480:- :surprised:)
Inte ska du vara ledsen för det, du har ju köpt en kvalitetsprodukt. Kineskopian har du ingen aning om. I värsta fall kokar den batteriet. Skulle förvåna mig om dom lyckats kopiera programvaran. Den kanske inte ens är mikroprocessorstyrd...
 
Mikael_L
Matss skrev:
Inte ska du vara ledsen för det, du har ju köpt en kvalitetsprodukt. Kineskopian har du ingen aning om. I värsta fall kokar den batteriet. Skulle förvåna mig om dom lyckats kopiera programvaran. Den kanske inte ens är mikroprocessorstyrd...
Fast nu är den faktisk tysk, den som Lidl säljer ... ;)

Man kan inte ens vara säker på om det är Ctek som är kopian eller tvärtom ... :surprised:
 
C-tek tror jag är originalet, delvis är utvecklad/designad i Sverige, någon liten ort i Dalarna tror jag är inblandad..
 
Vikmanshyttan, utanför Hedemora.
 
mattiasp skrev:
När det gäller borrhammare så är väl den gängse uppfattningen här på forumet att kinamaskinerna är förvånansvärt kraftfulla och hållbara, har ergonomi från sjuttiotalet och att de kinesika verktygen, såsom borr och mejslar, är värdelösa.

I det perspektivet verkar Lidl-verktygen följa mönstret.

Kinamaskiner kan alltså kombineras med märkesverktyg till en vettig kombination för hempularen som inte ställer några höga krav på ergonomi.
Tycker faktiskt att deras borrhammare av "märket" Parkside håller en kvalité som ändå är lite mer än man kan förvänta sig från just Lidl. Den är mycket lik denna från Black & Decker, för 1495 (såg den iofs på Maxi för 1200 tror jag), har liksom denna 2,2 Joule, men är på 1010 W istället för B&D:s 750W.

En ganska schysst bonus var att man fick med en tysktillverkad snabbchuck-adapter från Röhm som känns gedigen och har funkat bra (ihop med Boschen också tex.). Röhm verkar vara en ganska seriös tillverkare:

http://www.roehm.biz/
http://www.directindustry.com/prod/rohm/drill-chuck-15881-172043.html (Viedopresentation etc).

Självklart kan inte byggkvalitén på borrhammaren jämföras med t.ex. min blå bosch 2-18, men för 600 spänn på Lidl får den ändå ses som ett rätt ok köp; under halva priset mot B&D, bättre spec än denna och med ett kvalitetschuck inkluderat.

/A
 
Redigerat:
Såg att Lidl nästa vecka har en momentnyckel i sortimentet för 199:-, någon som vet om de haft den tidigare och om den är något att ha?

Kopia av någon känd variant?
 
Parkside är väl ett helt ok skräpmärke om man får uttrycka sig så. Har vid några tillfällen varit hänvisad till sån skruvdragare och får väl säga att de är helt ok för priset. Det sämsta med dem är att batterierna lätt blir uttjänta, NiCd förstås!
 
Ok, Jag köpte hylsnyckelsatsen som denna tråd startade med och är jättenöjd! Mina tankar gick i banorna att momentnyckeln var i samma liga ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.