Malte!

Kul att det finns fler som försöker sig på samma projekt! Jag har bestämt mig för följande i grunden.

Dränering under plattan i uk av makadamen
Fiberduk
ca 150 mm makadam
300 mm cellplast
100 betong med golvvärme.

Grundmuren tätar jag med betong. (Cementbruk och mursand.) Där betongplattan går emot timmerväggen sätter jag syllpapp. Det var lite om grunden. Ska börja kärra in makadam i helgen.

Hur går det för er Malte???
 
Hej!

Cellplasten har kommit så nu har man helgen räddad :)

vi kör:
Dränering utan för bef. grund
Dräneringsrör i granuleringen som dragits ut under bef. grund (för ev. senare radon bekymmer)
300 mm Granulering(järnsand)
300 mm cellplast
100 mm betong med golvärme

Vi är som sagt framme vid cellplasten och VVS, förhoppningsvis gjuter vi till jul :)
 
inga bilder alls ?
 
Hej!

Nu håller vi på med att isolera den nya grunden. Jag lägger 300 mm cellplast och mot den gamla "naturstensgrunden" fyller jag ut med lecasten där cellplasten inte kommer åt.

Gå gärna in på www.ostragarden.blogspot.com och följ vår renovering. Bilder kommer att läggas ut under hela resan.
 
* Såklart lösleca.... =)
 
Vårt hus på Sydsvenska Höglandet står högt och väldränerat. Härom året bytte vi ut det (som vi tyckte) inte så snygga golvet som hade lagts in på 1960-talet, efter skador som uppstått p.g.a. trasigt tak på den tiden. Under golvet visade sig bjälkarna ligga direkt i sand på marken. Allt var snustorrt, men trots det gav många oss rådet att gräva ut och göra torpargrund, eller att gjuta platta på marken.

I alla fall blev vår lösning att vi grävde bort den översta sanden och hällde dit lös leca istället, och sen lade vi bjälkarna och golvet direkt uppe på lecan. Vi trodde på att behålla den princip som bevisligen hade fungerat i huset i över 100 år. Snickarna som gjorde jobbet var väldigt misstänksamma och trodde att markfukt skulle stiga upp och få golvbräderna att svälla och trycka ut väggarna. Men verkligheten har blivit precis tvärtom. Springorna som har uppstått mellan golvbräderna visar att golvet är så torrt att bräderna har torkat mer än beräknat...

Ett annat argument vi fick höra var att vårt hus skulle bli väldigt golvkallt ifall vi lät bräderna fortsätta ligga direkt på marken, utan isolering under. Nu är huset föralldel rätt kallt ändå, för eftersom renoveringen inte riktigt är klar än så finns det inte radiatorer i alla rum ännu. Men man upplever absolut inte att just GOLVEN är extra kalla.

Med detta vill jag ha sagt att gamla lösningar och konstruktioner kan fungera alldeles utmärkt även i nutid, och särskilt i ett hus som från början är byggt enligt den principen.
 
De finns så klart flera grundläggningar som fungerar lite beroende på förhållanderna, i vårat fall med boende i smällkalla kylan så var det nog golvvärmen som gjorde att vi valde att konvertera till platta..

Enl tidplanen skulle vi ha gjutit i mellandagarna, men golvärmen är kvar att dra, sen får vi invänta några dagar med varmare väder då vi skall ta ut fönstren för att få in betongen..:cool:
 
Är ni fortfarande inne på att djuta plata? Det finns en annat sätt. Hör av er. Här eller på PM. Hade gott
 
Hej!

Jo plattan kommer att gjutas inom den närmsta framtiden. Vi har nu isolerat klart. Slang för golvvärme, vattenrör, avlopp elrör m.m. skall läggas och såklart armering!
 
Okej. Lycka till. det blir nog bra. Det är ju alltid en risk när man ändrar klimat i ett hus men ni har väll en bra konsult (Snickare,konsult , byggnadsvårdare mf) som har hjälpt er. Hade gott och lycka till. (ingen ironi i vad jag säger, jag menar det jag säger)
 
Vi fortsätter att lita på vår torpargrund från 1728, och tittar nyfiket på den ännu äldre grunden som finns inne i den nuvarande. Vi åtgärdar bara tabbarna från 1900-talet med jordpåfyllad mot syll på södersidan och slarvig blindbotten som orsajade röta, ej svamp som tur var. Detta gjorde att vi fick byta bjälklag. Vi ville ha en varmfarstu så det fick bli bjälklag där med. Återkommer med bilder.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.