Jag funderar också hur jag skall göra med rören till en dusch och ett badkar, båda står mot yttervägg. Jag funderade att dra utanpåliggande CU-rör i taket men ändå sätta dem innanför ett tunt innertak som har en smal luftspalt. Jag skulle behöva göra en rörkoppling som jag då tänkte löda och där skulle jag kunna sätta en kontrollucka, alternativt sätta en bredare taklist över hela rördragningen som man kan skruva bort för att kontrollera. Kanske man kan få det snyggt ändå fastän rören kommer uppifrån. Det borde ju vara en idiotsäker konstruktion. Börjar något läcka så droppar det ju ner.
 
Ska rören till tvättstället också komma uppifrån då eller? Inte så speciellt sexigt :).

Jag hade ju tänkt ha dold rördragning men rören kommer ju upp ur golvet på ena sidan rummet där wc och dusch ska vara men sedan är ju handfatet på motstående vägg och om man inte får dra rören genom en yttervägg så skulle jag då behöva dra de över dörren. Är det heltokigt?

Hur gör man isf med rören som kommer upp ur golvet? Ser väl lite konstigt ut om jag leder in dom i väggen direkt...? Det går ju inte att flytta in dom i väggen utan att få en dold skarv.
 
Du får skarva dem i väggen bakom en inspektionslucka. Skarvutrymmet ska ha tät botten och ett skvallerrör.

Det finns inga skäl att dra utapåliggande rör uppifrån till tvättstället. Det är ingen vattenbegjutning att tala om på den väggen, till skillnad från duschväggarna.
 
Till tvättstället har jag inga problem, för här tar jag in vattnet. Antingen i en innervägg eller i en liten låda där shunten till golvvärmen skall vara. Jag hade ursprungligen tänkt sätta vattnet i väggen till dusch i duschvägg men det är en yttervägg. Och då såg jag ingen annan lösning än att komma från taket, men visst hade det varit snyggare längs golvet, eftersom ett badkar kommer att stå där och till stor del täcka rören. Nyss såg jag förslaget att borra i aluminiumbeslaget till duschväggen för rören, det känns både enklare och snyggare om rören ryms i beslaget. Och jag undrar om man inte i stället för att skruva genom tätskiktet kan limma rörupphängningarna med något elastiskt lim, kanske polyuretantätning? Någon gång köpte jag ett mycket starkt elastiskt lim.
 
Redigerat:
Har mina rör längs med golvet. Klammer är limmade i kaklet.
 
SJW skrev:
Till tvättstället har jag inga problem, för här tar jag in vattnet. Antingen i en innervägg eller i en liten låda där shunten till golvvärmen skall vara. Jag hade ursprungligen tänkt sätta vattnet i väggen till dusch i duschvägg men det är en yttervägg. .
Nu förstod jag inte , kan man inte ha dold rördragning till en duschblandare i yttervägg?
 
gnilrub skrev:
Har mina rör längs med golvet. Klammer är limmade i kaklet.
Vad limmar man med då?

Är ju intressant iaf där duschen är så man slipper skruva sönder tätskiktet det första man gör.
 
Kave skrev:
Kan det ha varit yttervägg han kommenterade? Då är ju rör i väggen inte tillåtet oavsett rörtyp.

Är verkligen inte rör i yttervägg tillåtet, jag ställde den frågan här förut och fick svar att de självklart var ok med rör i yttervägg!
 
Jag vet inte men tillåter mig att spekulera i att det kan ha med frysrisk att göra, det är vad jag fått höra, men inte fått det bekräftat....
 
Mäster skrev:
Jag vet inte men tillåter mig att spekulera i att det kan ha med frysrisk att göra, det är vad jag fått höra, men inte fått det bekräftat....
Men om man har korsreglat och drar rören precis bakom väggskivorna, mellan de inre reglarna, så kan ju inte temperaturskillnaden vara speciellt stor jämfört med om de satt fast på insidan av väggskivan? Svårt att tro att den dryga centimetern skulle göra någon skillnad.
 
Mäster skrev:
Jag vet inte men tillåter mig att spekulera i att det kan ha med frysrisk att göra, det är vad jag fått höra, men inte fått det bekräftat....
Har också hört det sägas, men inte fått det bekräftat åt varken det ena eller andra hållet!
 
Hade jag gjort åt mig själv, hade jag dragit pex RIR i yttervägg,om jag ansåg det nödvändigt, utan att vara bekymrad, men hållt mig så nära insidan som möjligt, (såklart gäller det att det finns en betryggande mängd isolering utanför)

Att säga åt någon annan att det är OK är en annan sak,
 
Jag har sett flera inlägg att det inte är ok med rördragning i yttervägg. Så här har jag tänkt. Jag har också funderat att dra rör alldeles innanför skivan, men sedan skall ju röret komma ut ur skivan också. Och då skall röret komma rakt ut, antingen har man en böj och den kräver ju sina centimetrar eller så har man en sådan där pex-anslutning och den går ju också ganska långt in i väggen. Jag har ett äldre hus med bara plank och luftspalt och tänkte lägga lite isolering på insidan. Då finns det ju en risk att det kan bli kallt i luftspalten om det blåser och är rejält minusgrader.
 
Kan du inte bygga en ny innervägg då, med 70 mm luftspalt till yttervägg, där borde det inte bli mycket kallare än i rummet, och du får plats med pex system,
(tror att 58 mm krävs med väggbockfixtur )
Alternativt bara bygga ett schackt där rören ska gå, lagom brett för ett blandarfäste eller ett tvättfat, eller vad som är tänkt....
Pex tål dessutom att det fryser, om strömmen går eller något,
Jag säger inte vad eller hur, agerar bollplank bara...
 
Mäster skrev:
Hade jag gjort åt mig själv, hade jag dragit pex RIR i yttervägg,om jag ansåg det nödvändigt, utan att vara bekymrad, men hållt mig så nära insidan som möjligt, (såklart gäller det att det finns en betryggande mängd isolering utanför)

Att säga åt någon annan att det är OK är en annan sak,
Ja jag har dragit i yttervägg i badrum 1 och är inte orolig för egen del, kommer dra i yttervägg för badrum 2 nu också men blev lite förvånad när jag sett här att det inte är ok, då vill jag gärna veta vart det uttryckligen står att det inte är ok!
Någon som vet?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.