Status
Tråden går ej att kommentera.
bra-byggare skrev:
Nej. Grossistpriset till hantverkaren är i värsta fall i nivå med butikspris.
Nej det är i många fall högre
 
A
Elektriker08 skrev:
Du drar först oss alla over samma kam.

Tycker att det är sjukt att du kan tro att det skulle funka att det fanns en hel yrkeskår i sverige som blåser kunder kors och tvärs och ändå skulle kunna existera.

Det är det samma som att säga att alla som anlitar oss rentav är korkade
Hur kan du underskatta folk på de viset?
Jag kritiserar systemet med listpriser och jag kritiserar dem som tar ockerpriser på material. På vilket sätt är det att dra alla över en kam? Menar du att alla hantverkare arbetar med denna moraliskt tveksamma affärsmodell? I så fall är det värre utbrett än vad jag kunde ana.
 
A
Elektriker08 skrev:
Nej det är i många fall högre
Jag är inte elektriker men ändå är priserna jag betalar till min elgrossist under butikspriserna. Du som verkar vara elektriker enligt din signatur verkar ha gjort en dålig förhandling med din elgrossist i jämförelse.

Du borde kanske köpa in det som går åt mycket av på någon elbutik så du inte behöver betala för mycket. ;)
 
E
bra-byggare skrev:
Ja du ha rätt, jag kan inte förstå vad detta system med ockerpåslag har för annat syfte än att dölja att man skinnar slutkunden.
Jag förklarade mitt syfte med dessa ofantliga ockerpåslag på ibland upp till 85% (räkna inte bort dig på momsen) några inlägg högre upp men du väljer att inte ta åt dig. På större projekt ger det mig ett förhandlingsläge. Får jag ett två-års serviceavtal med en garanti på x antal timmars arbete kan jag ge ett bättre pris på materialet. Jag förstår att det kan vara invecklat att se det, speciellt om du inte är insatt i branschen. Det kan röra sig om väldigt stora volymer och det kan vara svårt för en privatperson att ta in vad det egentligen handlar om.

Du väljer att se det som du blir skinnad, jag ser det som du har utökad valmöjlighet.
Jag har absolut inga problem med att du köper ditt material själv, bara det är av jämförbar kvalitet med det jag normalt använder.

Efter att ha läst ett tag på detta forum så framgår det allt tydligare att de flesta måste ha råkat ut för de största rövhålen i branschen och jag själv måste vara som någon form av unikum, en frälsare, en sorts elinstallatörsbranschens Messias.
Nu är det ju bara ren otur för er att jag jobbar till 99.9% åt företag och kan ta ett lappjobb åt en privatperson någon gång då och då om jag har tid och lust. Och då brukar jag vara så snäll så jag precis går runt. Jag t.om frågar om kunden vill att jag ska städa istället för att bara städa för 175:- / påbörjad halvtimme. Inte langar jag sprit eller krattar löv på arbetstid hellet utan har istället total fokus på det jag gör, och jag gör det perfekt.
Fan, man kanske bedriver en sorts social verksamhet ändå.

Nej ni får ha det så bra i råtthålen, nu ska jag ut och klappa om Gallardon och ta en dusch under guldkranarna.
 
Det är för övrigt inte ovanligt i andra brancher med matrialpåslag uppåt 600%
tex på kontorsmaterial så som papper register och pärmar.

Till skillnad från i hantverksbranchen där det bara är påhittat eller någon extremt oseriös som tillämpar det.

Förstår inte vaför alla ska få skit för det
 
Du vill inte fatta
 
Elektriker08 skrev:
Det är för övrigt inte ovanligt i andra brancher med matrialpåslag uppåt 600%
tex på kontorsmaterial så som papper register och pärmar.
Och vilket timpris måste kunden betala i dessa branscher?
 
-MH- skrev:
Om du bara säljer material till inköpspris åt kompis kan det kanske bli problem. Men visst, ta ett 5% påslag då, istället för 75% eller vad det blir.

Nå, du lär få justera materailpåslaget om du framöver skall jobba för privatpersoner.
Jag tror snarare dessa privatpersoner som får anlita polacker och köpa sitt material på biltema.

5% påslag skulle göra materialhantering omöjlig och jag skulle få ta pengar från annat håll för att täcka mina omkostnader för att hantera materialet, och glöm det!!

Däremot är 75% kanske lite väl saftigt, tror inte jag har den rabatten på någon artikel alls.
Skulle tro att jag har ett snitt på 25% i rabatt ca.
Vissa saker har jag inte mer än 5% i rabatt, ngr andra upp emot 55-60%

Och anledningen till att vi använder grossistens listpris är att det är omöjligt att veta vad prylarna kostar mig innan jag fått fakturan därifrån. Jag får samlingsfaktura en gång i veckan och har varken har råd att vänta in den innan jag i min tur fakturerar eller lust/tid att sitta och gå igenom alla specade prylar. (det tar tid förstår ni, det är kanske inte bara är till erat hus man köper grejer till)

Mina rutiner är att skriva upp varenda lien sak jag använt i exakt rätt antal och inte mer när jag gör löpande arbeten. Sen specar jag detta och prissätter efter lista och bifogar specen till fakturan.
Kan det bli mer ärligt eller??

Börjar bli jävligt trött på erat gnäll hit o dit gällade materialpriser, är det något som är snett med listpriserna så gå på grossisterna, det är dom som sätter dom. Dessutom ligger grossternas listpriser i princip på samma nivå.:mad:
 
Mikael_L
Elektriker08 skrev:
Tycker att det är sjukt att du kan tro att det skulle funka att det fanns en hel yrkeskår i sverige som blåser kunder kors och tvärs och ändå skulle kunna existera.
Skyddad verksamhet kallas det,... under namnet elinstallatörsförordningen!

Elektriker08 skrev:
Det är det samma som att säga att alla som anlitar oss rentav är korkade
Hur kan du underskatta folk på de viset?
Inte i helvete att en elektriker fick passera över min tröskel ifall inte lagen krävde det av mig!
(VVS-killarna kommer inte in, för dom har inte samma skydd)

Märkligt att en branch behöver skyddas på detta vis för att kunna fortsätta att existera...
 
E
1971P.S skrev:
Jag tror snarare dessa privatpersoner som får anlita polacker och köpa sitt material på biltema.

5% påslag skulle göra materialhantering omöjlig och jag skulle få ta pengar från annat håll för att täcka mina omkostnader för att hantera materialet, och glöm det!!

Däremot är 75% kanske lite väl saftigt, tror inte jag har den rabatten på någon artikel alls.
Skulle tro att jag har ett snitt på 25% i rabatt ca.
Vissa saker har jag inte mer än 5% i rabatt, ngr andra upp emot 55-60%

Och anledningen till att vi använder grossistens listpris är att det är omöjligt att veta vad prylarna kostar mig innan jag fått fakturan därifrån. Jag får samlingsfaktura en gång i veckan och har varken har råd att vänta in den innan jag i min tur fakturerar eller lust/tid att sitta och gå igenom alla specade prylar. (det tar tid förstår ni, det är kanske inte bara är till erat hus man köper grejer till)

Mina rutiner är att skriva upp varenda lien sak jag använt i exakt rätt antal och inte mer när jag gör löpande arbeten. Sen specar jag detta och prissätter efter lista och bifogar specen till fakturan.
Kan det bli mer ärligt eller??

Börjar bli jävligt trött på erat gnäll hit o dit gällade materialpriser, är det något som är snett med listpriserna så gå på grossisterna, det är dom som sätter dom. Dessutom ligger grossternas listpriser i princip på samma nivå.:mad:
Nej, du slår på 700%!

Hur går Ferrarin?
:rolleyes:
 
Ica säljer körsbärstomaterna dyrare på fredagar har jag märkt. Var hittar man prislistan så man har nåt att utgå från? :D

Lås tråden den har spårat ur tycker jag. Konstigt när ni nite ens är inne på elbehörighet.
 
eltelelarmdatakille skrev:
Jag förklarade mitt syfte med dessa ofantliga ockerpåslag på ibland upp till 85% (räkna inte bort dig på momsen) några inlägg högre upp men du väljer att inte ta åt dig. På större projekt ger det mig ett förhandlingsläge. Får jag ett två-års serviceavtal med en garanti på x antal timmars arbete kan jag ge ett bättre pris på materialet. Jag förstår att det kan vara invecklat att se det, speciellt om du inte är insatt i branschen. Det kan röra sig om väldigt stora volymer och det kan vara svårt för en privatperson att ta in vad det egentligen handlar om.

Du väljer att se det som du blir skinnad, jag ser det som du har utökad valmöjlighet.
Jag har absolut inga problem med att du köper ditt material själv, bara det är av jämförbar kvalitet med det jag normalt använder.

Efter att ha läst ett tag på detta forum så framgår det allt tydligare att de flesta måste ha råkat ut för de största rövhålen i branschen och jag själv måste vara som någon form av unikum, en frälsare, en sorts elinstallatörsbranschens Messias.
Nu är det ju bara ren otur för er att jag jobbar till 99.9% åt företag och kan ta ett lappjobb åt en privatperson någon gång då och då om jag har tid och lust. Och då brukar jag vara så snäll så jag precis går runt. Jag t.om frågar om kunden vill att jag ska städa istället för att bara städa för 175:- / påbörjad halvtimme. Inte langar jag sprit eller krattar löv på arbetstid hellet utan har istället total fokus på det jag gör, och jag gör det perfekt.
Fan, man kanske bedriver en sorts social verksamhet ändå.

Nej ni får ha det så bra i råtthålen, nu ska jag ut och klappa om Gallardon och ta en dusch under guldkranarna.
Samma här, högst 5% av mina jobb är privatkunder om ens det. (jobbar åt både större byggföretag och allmännyttan i sthlm och dom har aldrig gnällt över materialpriser.)
Men när jag gör jobb åt privata kunder så skäms jag ibland när jag ska prisätta efter lista och kan inte lägga på något.
Ta tex en WC stol, ca 3600:- enligt lista, mitt pris kanske är 2700:- detta ex moms.
I ett sånt tillfälle lägger jag inte på en krona och kunden betalar då 3375:- inkl moms.
Sen så ser Herr o Fru Andersson att samma jäkla mugg bara kostar 2400:- på Lågpris-byggvaruhusets och tycker jag har lurat dom på en tusenlapp. Faktum är att jag inte tjänat ett öre för att inget utrymme har funnits för det.
Men det finns kanske en skillnad på dessa wc-stolar som gemeneman inte ser, den jag levererat är med svensk standard, Lågpris-byggvaruhusets är svensktillverkad men avsedd för export.
Den jag levererat har en 2års garanti, går något sönder som täcks av garantin ringer jag fabrikanten och dom skickar ut en sevicekille som åtgärdar detta utan kostnad.
Har du köpt den av lågpris-byggvaruhuset så ring inte mig utan prata med dom. Sen kommer du få svaret att lämna in WC´n i butiken för åtgärd och att demontera och lämna in den får du fan göra själv!!!

Har hänt mig flera gånger att kunder har ringt att det läcker o då måste det ju prioriteras lite.
När man väl kommer fram så visar det sig att blandaren står o droppar el wc´n rinner etc..
Och eftersom jag inte har levererat prudukten så kan jag inget göra, men tror ni att någon är pigg på att betala mig typ 1100 spänn för att jag konstaterad detta? Nej, det kan man oftast glömma!!
Så dom som vill köpa sitt material själv får göra det och sen leta upp någon hobbyröris eller polack som installerar.
 
eltelelarmdatakille skrev:
Nej, du slår på 700%!

Hur går Ferrarin?
:rolleyes:
Nä men 500%
 
Mikael_L
Håller med, tråden har spårat ur... Och jag har också hjälpt till. :(

OK, jag försöker haka på första inlägget då.
Jag har själv alldeles för lite erfarenhet av att anlita hantverkare, men kan väl säga att grävmaskinskillen är jag supernöjd med. Kanske inte den allra billigaste (på den orten) vad vet jag, men dyrt var det då inte heller, särskillt jämfört med sthlmpriser.
Han kommer att fortsätta få varenda jobb jag kan ge honom.

En VVSare hade jag också, men på ett såpass litet jobb att någon bedömning inte går att göra, egentligen.

Bland mina vänner har jag en ABL-behörig elektriker och en f.d. snickare, båda skulle jag utan att blinka våga anlita själv och även rekomendera. Bland mina vänner har jag även en VVSare, han skulle jag inte våga låta göra ett jobb om jag inte fick stå bredvid... :(

Jag kan fylla på med lite erfarenheter som några av mina vänner har gjort.

Jag har en kompis som är inne på sin andra bostadsrätt i Stockholm som har renoverats, han var en hel del besviken på de (få) hantverkstimmarna han lejde bort vid renoveringen av den första.
Tidsbrist och annat gjorde att det blev väldigt många timmar bortlejda vid renoveringen av bostad#2. Men här fick han tydligen tag i precis en sån där perfekt kille.
Han har ofta höjt honom till skyarna, både för sitt kunnande och bemötande. Men även för det fantastiskt användbara kontaktnät killen har. Behövdes det någon annan specialitet så ringde han ett samtal och nån halvtimme senare gled det in någon som fixade det som behövdes.
"Benke är inte den billigaste, men är värt varenda öre", var väl slutklämmen.

Ytterligare en kompis till mig har anlitat en tysk kille lite samt lite polacker i olika omgångar. Han har varit väldigt nöjd med tysken och tyckte att polackerna var rätt OK. Iaf med tanke på timpriset.
 
Redigerat:
-MH- skrev:
Och vilket timpris måste kunden betala i dessa branscher?
Inget timpris alls begriper du väl?

Men dom verksamheter som bara köper och säljer varor gör bara det.
Jag köper och säljer oxå varor, men jag installerar dessutom varor, ska jag inte få tjäna på dessa varor då?

Då tänker jag kräva att dom som säljer papper ska skriva ut all text jag tänkte ha på pappret,
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.