Hej! Skulle det vara möjligt att bygga en ackumulatortank av en vanligt IBC-container (kubiktank)? Enligt wikipedia så tål materialet (HDPE) 120 grader under kortare perioder och 110 grader kontinuerligt...

Det skulle väl få bli ett övertrycksfritt system, men det verkar ju vara mest fördelar med det vad jag har kunnat läsa mig till. Tanken skulle i alla fall kunna bli mycket billig, ett par hundra för IBC + lite isolering. Det kan förstås kanske bli lite problem med tätning vid håltagning etc... Finns det några andra uppenbara problem med idén?

/fth

Hur är det med åldersbeständigheten av plasten vid denna temperatur?
Hur tål plasten tempcyklingen?
Hur tål plasten difftemperaturen mellan topp och botten?

Anslutningar bör göras med mutter på insidan, kan vara trickigt om du inte tänker ta upp ett större hål i toppen för att krypa in.

Står den i ett uthus där ev. läckage inte gör stor skada - kanske
Står den inne i huset - Jag skulle inte använda plasttank.

Jag tror du kommer över en beg. oljetank lika billigt och det är det ju flera som förordar om du vill komma billigt undan.

Tja, jag undrade mest för kul... Jag kommer att använda IBC-tankar till annat i mitt husprojekt, så jag började bara fundera på fler användningsområden. Är det någon som har svar på "HeRmAN"s frågor? Skulle det funka, eller är det (ännu) en dum idé? :)

/fth

fth!

Vad ska du använda IBC-tankarna till i husprojektet... Mest nyfiken...

/Lars K

Minipool? Isåfall är vi 2...

> Vad ska du använda IBC-tankarna till i husprojektet... Mest nyfiken
Hej Lars!

Jag kommer att ha en tank som multrum (ungefär som http://www.kompostera.se) och en tank för mellanlagring av gråvatten. Gråvattnet används sedan för bevattning i vinterträdgård (vintertid) och planteringar (sommartid).

Burarna till tankarna funkar också bra som vedförvaring, en finess är att det är lätt att hålla reda på vedmängden (en bur=1m3).

Ang. användning som ackumulator så har jag nu hittat olika uppgifter, vissa som säger att HDPE funkar bra med höga temperaturer, andra som säger att det inte alls är bra att utsätta tankarna för mer än 60 grader. Jag får nog använda en plåttank i alla fall...

Minipool hade jag inte tänkt på, men det kanske funkar det med... Frugan tjatar om en utomhusjacuzzi, jag kanske skall bygga en av en IBC och en akvariepump :)

/fth

fth!

Låter spännande! Jag ångrar mig att jag inte byggde in system för att ta vara på gråvattnet (och ev värmen i gråvattnet) när jag renoverade - men det får bli i nästa hus... Förvaras tankarna inomhus i källaren, eller?

Lägg gärna upp någon bild och skriv mer hur det går (fast det hör nog inte till biobränsle...)

/Lars

Hej Lars!

Jo, tankarna (och allt annat som hör till vatten, avlopp, etc) förvaras i en liten isolerad källare som utgör grund till vinterträdgården. En av de positiva effekterna av detta är ju som du säger att värmen i gråvattnet inte går förlorad

Jag har funderat på att dra en förvärmningsslinga till varmvattnet genom gråvattentanken, men även utan den så stannar ju värmen inomhus.

Jag har inga bilder där jag sitter just nu, men jag kan starta en ny tråd (eller kanske en byggdagbok?) på lämpligare ställe sen.

/fth

Hej! Hur har det gått med ditt projekt? Har gått några år nu ser jag

Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.