Binesh skrev:
I alla fall om man kollar "snäpplåsen" på lådorna så ser man att de är identiska med billiga kina-maskinernas lådor.
Men den [länk] är nog en äkta Boschlåda för den ser exakt likadan ut som min.
Eller så är även du utsatt för en blåsning Mikael......:)
 
Cheesus skrev:
Eller så är även du utsatt för en blåsning Mikael......:)
Nja jag köpte mina maskiner på typ Clas Ohlson, K-Rauta och andra seriösa ÅF så jag tror jag kan lita på att det är äkta vara. :p
 
småmaskinsservice
Mikael_L skrev:
Nu hittade jag några nya snygga ... (tror jag, jag har inte kollat upp det vrålnoga)

Jag hajade först och främst till på att det inte såg ut som typiska boschväskor.
[länk]
Här ser man faktiskt en beteckning, och söker jag ett riktigt utseende så ...
[bild]

Sen...
[länk]
[länk] (Den här lådan kan gå för en bosch...)
[länk]
[länk]

OBS, jag är inte 100% säker på något fejk, men misstänksam så det förslår ...
Skulle bestämt avråda att ha med denna personen att göra.

Har själv fått in den första maskinen som defentivt är en fejk på verkstan en gång i tiden. Efter ett par samtal med bosch så bytte vår säljare ut den för kunden utan debitering mot att han fick behålla kopian och tror tillochmed att han fick ett telefonnummer till han som sålt maskinen till kunden.

Men med tanke på hur ändå väl gjorda dessa kopior är så skulle jag nog tro att alla är kinamaskiner! Observera att alla bosch´s borrhammare/mejselhammare nuförtiden har stansat skal där endast modellbetäckningen är klistrad.
 
Svårt att få det till Hitachi när det står Makita eller ska efterlikna makita..
Lika kul när makita inte ens har 24V i sin produktlinje haha
 
frohike skrev:
Kolla här då....

[länk]
 
se på fan.. I England finns det 24V den va faktiskt ny för min del.

Då är den blocketannonsen mer sann.. hehe
 
M
Gör såhär innan ni köper eran bosch maskin på nätet.

Kolla upp va den heter. Deras 3 bokstäver sedan följt av siffror säk lite på google.
Ja kollade upp en maskin på nätet. som ja såg var fake men ja visst den fanns hos bosch fast de var samma nr som ett bosch kylskåp.

Bosch har alltid en sifferkombination på 10 siffor finns inte dom 10 på maskin eller om det är flera eller färre så är det en fake. dom är delade i 4 delar 2 608 200 U00 te.x.

är priset otroligt bra för en helt ny maskin så är de säkert för otroligt bra för att vara sant.

man kan även fråga ifall det finns kvitto på maskinen och vart den är köpt för att känna sig extra säker. för säger säljaren att den är köpt hos en seriös åf och kvittot kommer från den ÅF så är det troligtvis en orginal maskin.

köp inte av folk som bara säljer nyamaskiner till bra pris det är ofta för bra för att vara sant.


Det som gäller dom bosch maskinerna så är det troligvis fake ja har inte sett en bosch borrhammare ligga förpackad på det sättet och häller inte i den designen och formen.

Man kan alltid lägga in en länk och fråga här på forumet va folket tror här inne.
 
Daniel_N skrev:
Dags igen? [länk] Ser inte ut som någon annan hitachi jag har sett... eller Hitaschi för den delen...
Om jag inte ser fel, ser det till och med ut att stå Makita på "Hitaschi"-laddaren...
 
F
Ibland är det faktiskt för bra och sant......

Jag sprang på ett nytt (2 månader gammalt men helt oanvänt) 18V Makita kit med skruvdragare, sticksåg, vinkelslip, ficklampa. två batterier och laddare till makalöst pris. Ringde upp mest för skoj, var helt övertygad om att det var nåt fuffens. Fick ett riktigt namn, en hemadress, ett registrerat mobiltelefomnummer (som faktiskt stämmde med personen som var registrerad på adressen). Åkte dit och kikade och grejerna var äkta men inte oanvända, ett batteri var laddat och han hade provsnurrat lite på skruvdragarn erkännde säljarn. Jag åkte därifrån med lådan för ca 35% av nypris och med ett rikigt kvitto från säljarn och en kopia av hans originalkvitto.
 
Mikael_L
Och ibland är det lite fuffens, men på ett annat sätt.

För de som har firma kan det vara ett sätt att ta ut oskattade pengar.
Så dom kan ibland sälja förvånasvärt lite använda prylar till riktigt schysst pris, som privatförsäljning då.
 
F
Mikael_L skrev:
Och ibland är det lite fuffens, men på ett annat sätt.

För de som har firma kan det vara ett sätt att ta ut oskattade pengar.
Så dom kan ibland sälja förvånasvärt lite använda prylar till riktigt schysst pris, som privatförsäljning då.
Fast om jag skall var helt ärlig så skiter jag faktiskt i det. Det är nåt mellan säljarns företag och skattemyndigheten. Det enda jag bryr mig om är att jag inte köper stöldgods och att det sitter nån stackare som saknar sin nyinköpta pryl. Lite momsbedrägeri känns förhållandevis oskyldigt i sammanhanget och en småföretagares bokföring eller hans förmåga (eller snarare oförmåga) att skilja på sina och företaget pengar och prylar har inte jag som köpare med att göra öht.

I mitt fall så var kvittot inte utställt på ett företag (betyder dock inte att det inte är upptaget i nån redovisning) men som sagt om detta bryr jag mig inte alls :D
 
fsn skrev:
Fast om jag skall var helt ärlig så skiter jag faktiskt i det. Det är nåt mellan säljarns företag och skattemyndigheten. Det enda jag bryr mig om är att jag inte köper stöldgods och att det sitter nån stackare som saknar sin nyinköpta pryl. Lite momsbedrägeri känns förhållandevis oskyldigt i sammanhanget och en småföretagares bokföring eller hans förmåga (eller snarare oförmåga) att skilja på sina och företaget pengar och prylar har inte jag som köpare med att göra öht.

I mitt fall så var kvittot inte utställt på ett företag (betyder dock inte att det inte är upptaget i nån redovisning) men som sagt om detta bryr jag mig inte alls :D
Öhhh, vilken inkonsekvens och dubbelmoral!

I någon mening så är det faktiskt "samma" sak. Ett verktyg som blir stulet ersätts av försäkringsbolagen; försäkringsbolagen har en stor påse att ösa ur som vi "alla" har betalt. Dvs en bestulen hantverkare/hobbyist ersätter vi alla tillsammans.

Ett skattebrott är precis samma sak; alla betalar till den gemensamma potten; en svindel där är för mig ingen skillad; Dvs en fifflade hantverkare/hobbyist ersätter vi alla tillsammans.

I båda fallen handlar det om att ett fåtal tycker att det är ok att sko sig på andra.

Att påstå att du som köpare inte överhuvudtaget har att göra med huruvida den du köper av kan att skilja på sina och företaget pengar och verktyg är antingen väldigt blåögt eller cyniskt.

Nu framställer jag mig kanske som "bror duktig" här men vad det handlar om är att vara konsekvent. att handla med stulet är att handla med stulet oavsett om det är stöld från staten eller från förskringsbolagen. Att handla på det sätter är att tycka att det ärt ok att alla andra skall betala för denna bristande moral!
 
F
Micke184 skrev:
Öhhh, vilken inkonsekvens och dubbelmoral!

I någon mening så är det faktiskt "samma" sak. Ett verktyg som blir stulet ersätts av försäkringsbolagen; försäkringsbolagen har en stor påse att ösa ur som vi "alla" har betalt. Dvs en bestulen hantverkare/hobbyist ersätter vi alla tillsammans.

Ett skattebrott är precis samma sak; alla betalar till den gemensamma potten; en svindel där är för mig ingen skillad; Dvs en fifflade hantverkare/hobbyist ersätter vi alla tillsammans.

I båda fallen handlar det om att ett fåtal tycker att det är ok att sko sig på andra.

Att påstå att du som köpare inte överhuvudtaget har att göra med huruvida den du köper av kan att skilja på sina och företaget pengar och verktyg är antingen väldigt blåögt eller cyniskt.

Nu framställer jag mig kanske som "bror duktig" här men vad det handlar om är att vara konsekvent. att handla med stulet är att handla med stulet oavsett om det är stöld från staten eller från förskringsbolagen. Att handla på det sätter är att tycka att det ärt ok att alla andra skall betala för denna bristande moral!
Du har nog rätt, du är nog ganska bror duktig. Undrar vem det är som är blåögd faktiskt. En egenföretagare uttnyttjar knappast en försäkring med skithög självrisk för en för en liten skiten skruvdragare eller liknande. Att fingera inbrott och bli av med hela lagret eller verktygsparken förekommer nog nånstans men då säljer dom knappast prylarna själva. Det handlar vanligtvis om direkt avskrivna produkter (vilket inte är bokföringsmässigt rätt men det händer ändå) eller så tar dom avskrivningen och restvärde 0kr efter ett par år. Hur dom än gör så är det en bokföringsfråga och fortfarande inget vi har att göra med. Det får dom ta med sin revisor eller med skattemyndigheten vid revision.
 
Redigerat:
Micke184 skrev:
Öhhh, vilken inkonsekvens och dubbelmoral!

I någon mening så är det faktiskt "samma" sak. Ett verktyg som blir stulet ersätts av försäkringsbolagen; försäkringsbolagen har en stor påse att ösa ur som vi "alla" har betalt. Dvs en bestulen hantverkare/hobbyist ersätter vi alla tillsammans.

Ett skattebrott är precis samma sak; alla betalar till den gemensamma potten; en svindel där är för mig ingen skillad; Dvs en fifflade hantverkare/hobbyist ersätter vi alla tillsammans.

I båda fallen handlar det om att ett fåtal tycker att det är ok att sko sig på andra.

Att påstå att du som köpare inte överhuvudtaget har att göra med huruvida den du köper av kan att skilja på sina och företaget pengar och verktyg är antingen väldigt blåögt eller cyniskt.

Nu framställer jag mig kanske som "bror duktig" här men vad det handlar om är att vara konsekvent. att handla med stulet är att handla med stulet oavsett om det är stöld från staten eller från förskringsbolagen. Att handla på det sätter är att tycka att det ärt ok att alla andra skall betala för denna bristande moral!
Till viss del håller jag med, men att lägga skulden på den som köper maskiner som ev "försvinner" i nåt företags bokföring är nog att gå lite väl långt, deras bokföring och eventuella brister i den torde ju vara deras huvudvärk, och ingen annans. Man får helt enkelt förutsätta att de gör rätt för sig om de inte, vilket vore högst osannolikt korkat, uttryckligen presenterar affärsuppgörelsen som "ett sätt för dem att fixa lös lite skattefifflade pengar".

Den skattemässiga "förlusten" är nog inte heller särskilt kännbar för oss skattebetalare då jag gissar att alla handverktyg (som ju var det som var aktuellt) hamnar i kategorin som direktavdras vid inköpsårets deklaration, det är alltså inget som ligger och "suger" skattepengar sen det bytt ägare, sen trillar det ju in nån ny skattekrona då den försålda maskinen ska ersättas osv... Det torde i allafall generera betydligt fler skattekronor in än alla som handlar verktyg från olika EU-länder.

Jag får hoppas att du är lika moralisk och noggrann när du klipper håret och handlar en pizza, och ser till att få ett ordentligt kvitto, för där kan det nog försvinna både en och två skattekronor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.