Hej.

Jag antar att ni, som de flesta andra svenskar, har en tv. Dock ser jag inte någon bra plats för denna då ni inte har något separat tv-rum. Om ni ska ha den i vardagsrummet borde den hänga på väggen(platt-tv) där den murade spisen är.
jeppe

Hej Jeppe,

jag har tänkt mig en tv i vardagsrummet och har i elritningarna ritat in ett högtalarsystem där. Tanken är att kunna hänga en platt tv på en av långväggarna. Där har jag gjort tv uttag och vägguttag.

I allrummet har jag också ritat in ett högtalarsystem och har tänkt att ha en platt tv där ockå hängandes på väggen som vätter åt sovrummet.

En tv har jag förberett för i sovrummet för ovanvåningen men inte ritat in något högtalarsystem.

Fler kommentarer emmotses tacksamt.

Intressant hus Du ritat på...

Som jag förstår det tänker vi ganska lika med en "umgås-del" och en enskild privat somrumsdel. Så resonerrar vi också. Däremot vet jag ett par saker som svärfar (som är arkitekt) skulle kommentera direkt om han såg Ert hus.

1) Det saknas en gästtoalett lätt tillgänglig i hallen. Om Ni ändå planerar att ha tvättstugan på andra sidan hallväggen, varför inte installera en gästtoalett där också med tanke på att Ni ändå måste dra vatten och avlopp till tvättstugan? Du kan utan problem ta bort det stora fönsteret till vänster om ytterdörren (antar att det kom till för att få ljusinsläpp) för Ni kommer ändå att få tillräckligt med ljus in från det hållet som vetter åt altandäcket.
2) Trappen kommer att bli mörk att gå i med tanke på att det inte finns ngt direkt infallande ljus där. Skulle sätta in ett fönster (eller ljusschakt) rakt ovanför på väggen där brevid sovrummet/balkongen för att undvika detta.

Sedan är det väl bara att hoppas att bygget går igenom, med tanke på detaljplanen... *lycka till*

Hoppsan.. var visst lite snabb där.. *s* Det fanns ju visst ljus ovanför trappen.. hehe

Hej Almen,

faktum är att vi hade en toa där innan. En smal historia med toan mot ytterväggen och och en liten tittglugg ovanför för oss som står och pinkar. På motsatt sida hade vi ett handfat och dörren var precis mitt emellan. Har för mig att den mätte 1x2 meter. Nåväl, vi tog bort den då vi började få in priser på vad huset skulle kosta. Vi tvingades skära lite överallt och då strök vi gästtoan. Vi får väl anlägga en lämplig rabatt strax utanför istället :) Jag tror jag har VA ritningar för båda alternativen så det är en smal sak att få in igen...

Bävern skickade mig några fantastiskt spännade skisser som satte griller i huvudet på mig. Han spann loss på atriumgården och ritade ett U-format hus som såg riktigt spännande ut. Jag har suttit och filat på det nu under kvällen men till sist bestämde sig frugan och jag för att behålla det här huset istället.
Vi har ju trots allt lagt ett års tid av funderande på det.

Någonting så här var hans koncept:

http://www.skapa.cc/nybyggnad.html (Scrolla ner till Villa Andersson)

Förhoppningsvis får jag en offert som jag kan leva med i veckan.

Jag är tveksam till att kommunen godkänner toaletten/duschen på bottenvåningen.
Denna måste enkelt gå att handikappanpassa och användas av en person i rullstol.

Hej Volvo,

Tacksam för den synpunkten. Jag har för mig att regelverket säger att det skall vara 180 cm åt ena hållet och sedan kommer jag inte ihåg hur mycket det skulle vara åt andra hållet. Men enligt snubben på kommunen som jag pratade med utgör en duschvägg ingen permanentvägg och därför kan toastolen placeras närmare.

Det skall vara plats att snurra runt med en rullstol inne på toaletten.
Man skall också kunna placera rullstolen bredvid toaletten och dra sig över själv eller med hjälp av en assistent som står på andra sidan om toan.
Dessutom skall det finnas plats att rulla in i duschen och få hjälp av en person med hygienen.
Detta brukar kräva att det finns mycket mer plats framför toaletten än avd du har och att duschen är i en hörna i rummet. En placering i ett eget prång brukar vaar svårt att få igenom.

Aha och ajdå!

Vi får hoppas att det går igenom då...

Hej Conan!

Mmm.. det var ett snyggt hus. Har man den tomten hoppas man ju bara på att träden inte tas ner från innergårdssidan för då har ju grannarna fri insyn.

Jag förstår precis vad du menar med griller i huvudet... Och ert hus är ju snyggt också. Absolut.

Mina egna tankar går också runt nu och har ju skissat på en del idéer själv genom åren.

Min envetnaste tanke som jag haft i ca tre år nu och som jag putsat på hela tiden och som jag bara inte kan få ur skallen är ett två½-våningshus i suterräng med höjdskillnad på 9 meter mellan taket i övervåningen och golvet i undervåningen där hela ena väggen skulle vara i glas. Jag blev så otroligt inspirerad av den svenska, norska och finska ambassaden i Berlin när jag var där så jag kokade ihop en egen mix och suckade när jag insåg att jag inte skulle kunna hitta tomten för min idé. Det jäkliga är att tomten där jag skulle kunna bygga mitt hus nu har dykt upp och med sjöusikt som grädde på moset... fast för över fyra miljoner kr... *suck* Vad är det man säger "när det regnar manna från himlen har den fattige ingen sked"?

Halloj! 4 millar bär respekt med sig :)

Har du kollat Ross Arkitektur? Dom har några riktigt läckra husförslag på sluttande tomter...

Jo, vad det gäller insynet så har vi haft lite flax. Våra grannar som har insynen i köket har lagt sitt garage mot den sidan så vi klarar oss från den delen....

Norra delen, med det stora fönstret, är en åker och ett fält så där är det insyn men inget folk :)

Jo, jag känner till honom och är väl inte helt överförtjust i det han gör även om han lyckats bra med en del projekt.  Det jag kan tröttna lite på honom är att han har snöat in på cirkulära former lite väl. Han upprepar sin snäckskalsformation lite väl ofta. Jag tycker han har "fastnat i vinkelvolten" om man får dra till med ett slitet Galenskaparna-skämt  ;) Sedan kan man väl fråga sig om de är praktiska och yteffektiva. Det är liksom inte så svårt att bygga en 300 kvadratmeter stor villa utan väggar... (Ok - lite hårddraget kanske) De är ofta lite "Vulgo" i mina ögon och ibland funderar man på hur hans skapelser har kunnat få bygglov med hänsyn till där de ligger. Jag har ju bott i USA och jag kan förstå om hans hus skulle gå hem hos dollarmiljonärer i Florida och Californien, men här är de ofta ganska malplacerade. Har sett ett par stycken i verkligheten. Det är ofta en stor kloss mitt på en stor tomt där det ligger färdigutrullad gräsmatta runtomkring.

Sedan kan jag väl störa mig lite på att hans hus idé om att man kan "tjäna pengar" på att bo i hans hus. Vilket han ju faktiskt marknadsför sina hus som. Som ett bra investeringsobjekt. Kika bara på länken "går Ni i byggtankar" på hans sida. För mig luktar det sättet att sälja hus på väldigt mycket 80-tal. Jag kommer osökt (?) att dra mig till minnes den gamla fastighetsskojaren Hans Thulins prospekt om att investera i hans bolag som investerade i exklusiv konst, bilar och antikiviteter där man garanterades 100 % i avkastning på bara något år på grund av den oerhörda värdestegringen i slutet av 80-talet. Och vi vet ju alla hur lysande det gick. (såg förresten på någon sida bara för någon dag sedan en Levenhauptbyrå som värderades till 12,5 miljoner kr år 1998 såldes för 2,5 miljoner år 1991) Så det kan jag störa mig på hos honom också...  (eller så är jag bara avundsjuk på att inte JAG kommer att ha råd med att bygga en 300 kvadratmeters villa hehe)

Hmm.. nu blev det som vanligt lite off topic här..  ;D

Fast jag gillar hans Villa Wärn och Villa Danmark. De är snyggt gjorda.  

På tal om Ross kollade jag lite på hans egen hemsida. Jag hittar ETT ENDA hus, som jag ger betyget godkänt. Nämligen detta lilla ombyggnadsprojekt -

http://ross.se/newSite/showProj.php?pid=21&lan=swe

De flesta anda hus av Ross som jag har sett är mer eller mindre förfärliga. Och jag kan lova att framtidens dom inte kommer att bli mildare än min. Dessa villors "arkitektur" kommer inte att överleva två mansåldrar. Ordet "Bluff" lurar på läppen. Betyget godkänt skulle jag bara ge ett fåtal av projekten på Ross´ hemsida. Exempelvis "Villa Enskede" är ett sådant undantag. Det mesta andra är kitch. Om vi tar en stuga som Villa Wärn som bera ett av många, många exempel - Varför har arkitekten kletat dit fönster med SPRÖJS ?!

http://ross.se/newSite/showProj.php?pid=11&lan=swe

Observera dessutom markisen som arkitekten (eller någon som måste bo i huset) har slängt dit ovanför ett av fönstren. Troligen för att man i efterhand upptäckt att solinstrålningen blev outhärdlig. Tag sedan "Villa Danmark" -

http://ross.se/newSite/projPics.php?pid=9&lan=swe&sm=1

Jämför sen formspråket och kvaliteten i dessa projekt -

http://www.cmgworldwide.com/historic/flw/photo_lykes.html
http://www.savewright.org/wright_on_the_market/cooke/cooke.html
http://www.peterbeers.net/interests/flw_rt/Arizona/norman_lykes_house/norman_lykes_house.htm
http://test.arcosanti.org/project/project/future/arcosanti5000/main.html

Nu är det färdigritat och bygglovet har gått igenom. Det var ifs ett tag sedan men här kommer iaf dom SISTA bilderna. Nu görs det inte fler ändringar :)

• pool.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
och innefrån

• pool1.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.