4 885 läst · 16 svar
5k läst
16 svar
vattenburen golvvärme i vilken ordning?
Sida 1 av 2
Jag håller på att bygga upp ett nytt regelverk på bottenplan över en källare som är uppvärmd (byggd 1968). I vilken ordning bygger jag lagren för det optimala till värmegolv av vattenburet slag? Det rör sig om totalt 20 kvadratmeter i ett kök.
Jag är lite osäker på om jag ska lägga gles på regel eller gles på spånplattan Rent sporadiskt så tycker jag att ju högre rören läggs ju mer värme mot fötterna.
Så här är det tänkt:
1. regelverk 300cc
2 isolering mellan reglarna
3. 22mm golvspån
4. gles med 20mm rör i plåt
5. 13 mm golvgips
6 600x300 klinker.
Jag ser på andras projekt att man lägger gles på regel och sedan spånplatta över. Varför?
Jag är lite osäker på om jag ska lägga gles på regel eller gles på spånplattan Rent sporadiskt så tycker jag att ju högre rören läggs ju mer värme mot fötterna.
Så här är det tänkt:
1. regelverk 300cc
2 isolering mellan reglarna
3. 22mm golvspån
4. gles med 20mm rör i plåt
5. 13 mm golvgips
6 600x300 klinker.
Jag ser på andras projekt att man lägger gles på regel och sedan spånplatta över. Varför?
Okej, tack för svaret. Det är ju så att när man inte har full koll på det man gör så är det lätt att man överdriver och överarbetar det hela. Det är alltså inget fel med att lägga glesen på spånplattan? Anledningen till att jag vill göra så är att jag förut hade ett knarrande golv med spikad råspont. Jagjag känner en som snålade in pga bygghöjden under golvvärmeläggning med klinker och fick knarr när han går på vissa ställen i rummet.
Mitt regelverk består at 45x95 reglar som är upphöjda på en ojämn cementyta så att det måste pallas upp med passbitar/kilar. Var inne på att gjuta 150mm men priset avskräckte.
Har jag fel när jag skriver att det blir bättre värmespridning med endast en gipsskiva och klinker än att lägga rören under spånplattan, samtidigt som det blir mindre värmeförlust och värme till mössen under?
Mitt regelverk består at 45x95 reglar som är upphöjda på en ojämn cementyta så att det måste pallas upp med passbitar/kilar. Var inne på att gjuta 150mm men priset avskräckte.
Har jag fel när jag skriver att det blir bättre värmespridning med endast en gipsskiva och klinker än att lägga rören under spånplattan, samtidigt som det blir mindre värmeförlust och värme till mössen under?
Jag menade iofs att du lägger gles direkt på bjälkarna, men om det känns bättre att lägga spån först så ska du ju göra det. Det blir väl stabilare.
Tänker du lägga reglar direkt på betongplattan? Det anses väl vara en riskkonstruktion idag, med avseende på fukt.
Tänker du lägga reglar direkt på betongplattan? Det anses väl vara en riskkonstruktion idag, med avseende på fukt.
Det ligger 30mm spikad råsppont med tjärad papp under sponten som jag inte tagit bort.
Källaren är en "riktig" varmkällare som höjer sig ca 50cm ovanför grunden. Bottenplan ligger alltså en halv meter ovanför marknivå. Det finns ingen tillstymmelse till fukt i köket. Huset byggdes för ganska exakt 40 år sedan så under den tiden borde det visat sig?
Det märkliga är att samtliga prospekt man hämtat hem som PDF (WIrso, Roth m.fl), så ligger glesen i botten på regel, Det finns kanske en anledning till att man gör så generellt?
Jag själv skulle tycka att det omvända borde ge ett starkare golv om man limmar och skruvar glesen på spånet?
När jag ändå är på gång.... Har gjort en lite skiss på rörläggningen med 20mm rör 300cc i gles på spånplatta. Tänker jag rätt i rörläggningen?
Källaren är en "riktig" varmkällare som höjer sig ca 50cm ovanför grunden. Bottenplan ligger alltså en halv meter ovanför marknivå. Det finns ingen tillstymmelse till fukt i köket. Huset byggdes för ganska exakt 40 år sedan så under den tiden borde det visat sig?
Det märkliga är att samtliga prospekt man hämtat hem som PDF (WIrso, Roth m.fl), så ligger glesen i botten på regel, Det finns kanske en anledning till att man gör så generellt?
Jag själv skulle tycka att det omvända borde ge ett starkare golv om man limmar och skruvar glesen på spånet?
När jag ändå är på gång.... Har gjort en lite skiss på rörläggningen med 20mm rör 300cc i gles på spånplatta. Tänker jag rätt i rörläggningen?
Redigerat:
Wirsbo mfl lägger gärna en spån i konstruktionen för då kan folk göra vilka dumheter som helst och golvet är ändå bärigt. Det går utmärkt att hitta andra konstruktioner som fungerar. Tex gles direkt på bjälklaget ´+ dubbel golvgips. Eller golvspån och sedan gles + ett lager gips.
Jag skulle lägga rören som du gjort. Framledning längs med ytterväggen. Om man lägger värme under skåpen eller inte är väl en smaksak. Jag valde att göra det men har inga bra skäl varken för eller emot.
Jag skulle lägga rören som du gjort. Framledning längs med ytterväggen. Om man lägger värme under skåpen eller inte är väl en smaksak. Jag valde att göra det men har inga bra skäl varken för eller emot.
Tack Mathias för snabba och utmärkta svar. Jag är mångkunnig "tusenkonstnär" men detta är mitt första vattenburna golvvärmeprojekt och jag har en benägenhet att överdriva i tankarna innan jag sätter igång, vilket iof är bra många gånger.Det finns ju ingen anledning att göra fel om man har chansen att göra det rätt.
Då får det bli så som mina teorier pekar på. Tror ändå att jag överdriver med bygghöjden (reglar 300cc, 22mm golvspån, 21mm gles, dubbla lager gips, klinker), men det har att göra med att golvet knirrade retfullt på sina ställen innan. Troligtvis hade det att göra med att det låg 45x80 reglar spikade i golvet och på väggar, 22mm spikad (dåligt spikad) råspont, spikad masonit och matta över det. Jag kommer att skruva allt som går att skruva och limma allt som går att limma. Frågan är om det är nödvändigt med två lager gips? Det finns väl ingen anledning att limma ett lager gips på glesen. Är väl bättre att skruva i så fall?
Då får det bli så som mina teorier pekar på. Tror ändå att jag överdriver med bygghöjden (reglar 300cc, 22mm golvspån, 21mm gles, dubbla lager gips, klinker), men det har att göra med att golvet knirrade retfullt på sina ställen innan. Troligtvis hade det att göra med att det låg 45x80 reglar spikade i golvet och på väggar, 22mm spikad (dåligt spikad) råspont, spikad masonit och matta över det. Jag kommer att skruva allt som går att skruva och limma allt som går att limma. Frågan är om det är nödvändigt med två lager gips? Det finns väl ingen anledning att limma ett lager gips på glesen. Är väl bättre att skruva i så fall?
Jag läste ditt inlägg en gång till MathiasS och satt och funderade lite. Golvet borde ju bli tillräckligt stabilt med gles på regel och dubbelgips. Jag tror att jag lägger gles på reglarna och dubbelgips, första lagret limmas och skruvas och det andra lagret limmas "flytande" utan skruv. Det borde väl bli styvt med råge?
Ja det är så jag gjort. Enda haken med denna lösning är att man bör använda riktigt gipsskivelim vilket är dyrt.
Det verkar dock som att många fuskar och använder kakelfix istället, vilket kanske (?) är ok.
Det verkar dock som att många fuskar och använder kakelfix istället, vilket kanske (?) är ok.
Jag kommer nog att köra Ardex. I sammanhanget blir det väl inte så dyrt om jag nu fått rätt uppgifter att en säck på 25kg kostar allt från 500 till 750 kronor. Det borde gå åt runt 2 säckar på vårt golv.
Ska man limma första gipslagret på glesen eller är det fullt tillräckligt mellan dubbelgipsen?
Ska man limma första gipslagret på glesen eller är det fullt tillräckligt mellan dubbelgipsen?
Jag valde att skruva gles och skruva första lagret gips i glesen utan lim. Andra lagret limmades med riktigt lim avsett för detta, ingen skruv. Använd klinkersplattorna som tyngd när du limmar!Metamatik skrev:
Pengar: Kostnaden för golvspån ska jämföras med Ardex priset.....
När man limmar gipsen, hur mycket mer bygger den andra gipsskivan när man limmar med t ex Ardex?
Ringde och snackade med en golvläggare och han sa att i och med att jag ska ha 300cc mellan reglarna, 22mm gles och dubbel golvgips så räcker det med att limma gipsen med Casco boardfix. Det får dessutom ner kostnade rejält på en yta på 27 kvadratmeter. Har ingen aning själv utan lyssnar på andra.
Golvet jag håller på med ligger i anslutning till andra rum utan tröskel så det ska komma i exakt nivå då det ligger klinker i ett av de andra rummen.
Retfullt om man gör bort sig och mäter rätt men glömmer någonting, som tex extramillimetrar för limning. Tycker också att det är onödigt att ta för stora marginaler så att jag antingen måste flytspackla eller lägga på onödigt tjockt med fix för att komma i nivå. Så hur mycket bygge normaltr två 14mm golvgips som är limmade?
Ringde och snackade med en golvläggare och han sa att i och med att jag ska ha 300cc mellan reglarna, 22mm gles och dubbel golvgips så räcker det med att limma gipsen med Casco boardfix. Det får dessutom ner kostnade rejält på en yta på 27 kvadratmeter. Har ingen aning själv utan lyssnar på andra.
Golvet jag håller på med ligger i anslutning till andra rum utan tröskel så det ska komma i exakt nivå då det ligger klinker i ett av de andra rummen.
Retfullt om man gör bort sig och mäter rätt men glömmer någonting, som tex extramillimetrar för limning. Tycker också att det är onödigt att ta för stora marginaler så att jag antingen måste flytspackla eller lägga på onödigt tjockt med fix för att komma i nivå. Så hur mycket bygge normaltr två 14mm golvgips som är limmade?
En sak slog mig precis när jag läste runt lite på forumet.
Dubbla gips... Hur mycket sämre verkningsgrad rent värmemässigt har det mot ett lager golvspån och ett lager gips?
Är risken att det blir värmeränder i golvet med 20mm och 300cc och dubbelgips ovanpå?
Kanske man skulle lagt 22 mm spån och 1 13mm golvgips för en bättre och mindre trög värmespridning.
De beställda byggmaterialet anländer inte förrän i morgon så jag har dagen på mig att ändra beställningen. Ska jag köra dubbelgips eller spån+gips? Tror nämligen inte att det spelar någon roll i bäringen då reglarna ligger på gjutet källarvalv.
Hur hade ni gjort?
Dubbla gips... Hur mycket sämre verkningsgrad rent värmemässigt har det mot ett lager golvspån och ett lager gips?
Är risken att det blir värmeränder i golvet med 20mm och 300cc och dubbelgips ovanpå?
Kanske man skulle lagt 22 mm spån och 1 13mm golvgips för en bättre och mindre trög värmespridning.
De beställda byggmaterialet anländer inte förrän i morgon så jag har dagen på mig att ändra beställningen. Ska jag köra dubbelgips eller spån+gips? Tror nämligen inte att det spelar någon roll i bäringen då reglarna ligger på gjutet källarvalv.
Hur hade ni gjort?
Diversearbetare
· Göteborg
· 9 557 inlägg
Om du är lite vågad och gillar extraarbete, kan du testa den här lösningen. Har själv gjort det och är mer än nöjd. Främst för att jag sparade 50.000:- och fick ett väldigt snabbt och effektivt golv. Nackdelen är att du måste vänta i 3 månader för att betongen skall bli "klinkerklar".
http://www.byggahus.se/forum/233511-post3.html
http://www.byggahus.se/forum/233511-post3.html
Min första tanke innan jag satte igång var att beställa en cementbil och fylla upp 150mm i köket men det var priset som avgjorde att jag valde att regla istället.
Pratade med Roth som förklarade att dubbelgips var ett bättre alternativ än spån+gips.
Hornbach hävdar att deras Casco Boardfix är fullt tillräckligt som lim mellan gipsskivorna. Det tar emot att köpa Ardex S48 12.5kg för 850:- säcken.
Pratade med Roth som förklarade att dubbelgips var ett bättre alternativ än spån+gips.
Hornbach hävdar att deras Casco Boardfix är fullt tillräckligt som lim mellan gipsskivorna. Det tar emot att köpa Ardex S48 12.5kg för 850:- säcken.