vi använde isolerskivorna som inspektionsluckor. Fungerar ganska bra, finns nog risk att de blir slitna så småningom. Men vi hittade inget som var bra att köpa heller. Så vi är nöjda. Blev ju betydligt billigare dessutom. En av luckorna skulle vara synlig, då köpte vi frigolit och klistrade den på en kökslucka från ikea. Det ser bra ut. Det är viktigt att få en sjysst passning på luckan bara så att den inte faller ur hålet av sin egen tyngd.
 
Ni som håller på och inreder era övervåningar. Hur har ni gjort med gavelfönster? Vi kommer förmodligen skicka in slutritningarna snart men är inte säkra över hur vi ska göra med gavelfönstren. Detta gäller för villa Kalmar. Gavelfönster (4 stycken) kostar med spröjs 24.800kr från SMV. Har någon satt in motsvarande fönster på egen hand och har detta isf blivigt billigare eller dyrare än vad det blivit om SMV gjort det från fabrik?
 
Ytterligare en fråga till er som inreder övervåningen. SMV förslag på badrumsplacering är att placera toalett och handfat på samma plats på båda planen. Har någon här placerat badrummet på övervåningen på någon helt annan plats och då dragit rör genom bjälklaget? Säg att man vill placera badrummen ganska långt ifrån varandra. Finns det några stora nackdelar med detta?
 
Har precis flyttat in i en villa kalmar och tänkte dra i gång med övervåningen. Någon som har ngn aning om man skall isolera själv med skivor hur mkt matrial det går ut? Någon som har isolerat så och kanske har ngt humm om hur mycket det går ut och hur ni la upp det.

Tänkte isolera med skivor då jag kan få tag på det till riktigt bra pris.

//Robban
 
Danne12345,
Problemet med att flytta runt badrummet är dragningen av avloppsröret till toaletten.
Det är inte direkt rekommendabelt att borra hål för 110's rör igenom balkarna.

Ett alternativ till det är istället att dra upp röret och "gömma" det i en vägg för att sedan koppla på en bakåtkastande toalett. Det torde dock bli rätt besvärligt att placera toastolen längre än några få meter från ursprungsstammen.

Jag borrade genom balkarna för 75-röret till golvbrunnen. En sak jag noterade, som jag inte hade en aning om innan, är att det är en fruktansvärd massa elslangar dragna i bjälklaget. Även dessa kräver hål genom balkarna, med följden att balkarna direkt från fabrik redan är rätt perforerade.

Lindhaga,
Jag har ett Nybro, så mängden isolering är rimligen mer än vad du kommer att behöva i ett Kalmar.
Jag har tot 240 mm isolering i alla väggar och snedtak och ~300 mm i taket.
Konstruktion utifrån och in:
Gavlar: 95 + 145
Snedtak: 145 + 95
Långsidor: 120 + 120
Tak: byggmatta 50 + 45 + 170 + 45

Tot åtgång således:~
45 mm: ~120 kvm
95 mm: ~130 kvm
120 mm: ~60 kvm
145 mm: ~120 kvm
170 mm: ~60 kvm
Byggmatta 50 mm: ~50 kvm

Ett annat intressant mått är volymen. Total isoleringsåtgång för mig blev ~55 kubikmeter...
Du bör mao funder över isoleringslogistiken.
Jag valde att köra hem allt i släpvagn allt eftersom jag behövde det.
Många rundor till byggaffären blev det......

Så här i efterhand skulle jag naturligtvis ha byggt ett garage först för att kunna lagra allt material till övervåningen. Naja, vem har sagt att människan alltid är rationell och logisk ;)
 
Hej,

Bygget fortsätter, trots "motgångar",

Vi är färdiga med isoleringen, föutom "gången" till vinkeln, (nybro)
Hur ska man få till det snyggt där?

Intressant med isolerings åtgång,

Vi har använt,
2 lager 120 =240 väggar, snedväggar,
2 lager 120 plus 95= 335 tak,

Vi fraktade hem allt på totalt 3 släp, = 60 förp
vi fick hjälp att lasta hela pallen om24 rullar, på en gång, (dom välte ner hela pallen på släpet.)
gick hur smidigt som helst, max 2 min,
Det tog dock lite längre tid att få upp rullarna på övervåningen. :)

kostnad enbart isoleringen 13 400 på byggmax.

Nu söker vi en elektriker,
med tanke på att vi har allt el matrial på plats tycker jag att 14 000kr är för mkt,
Vi ska enbart ha "basic" uppsätning av kontakt dosor och taklampor.

Vad har ni andra fått betala för el jobben och har ni gått på tim peng eller fast pris ?

mvh,
p reyes
 
Redigerat:
Åhh, just det, apropå el!
Om man vill ha taklampskontakter i taket som det går att hänga taklampan i, måste man ordna en regel för att fästa taklampskontakten i. Annars får man inte lov att ha en taklampskontakt med krok.
Vi har spottar och litet special med dimmers och grejer i bad och allrum. Elektrikern drog också antenn och telekabel. Dessutom bytte vi till dimmer på några platser där nere. Sedan har vi gott om kontakter. Vår el gick inklusive alla grejer på ca 33'. Det är ett drygt år sedan vi fick den offerten.
En annan sak att tänka på är att elkontakter och element/rör helst inte ska hamna på samma plats ...
Bäst hade nog varit att rita upp varje vägg där kontakter ska sitta och skriva ut mått på var de ska vara. Om man vill ha det som man själv vill och inte som elektrikern vill ...
 
Redigerat:
Är mitt uppe i vårat övervåningsbygge i våran Villa Västervik. Är glada amatörer och gör det mesta själva, vilket gör att det tar sin lilla tid. Vi har följt SMV's anvisningar ang. luftspalt (läkt+ 3,2 mm. hårdboard) isoleringstjocklek m.m. Vissa modifikationer har vi fått göra allteftersom, men i det stora hela funkar det fint.

Vi kommer ha ett sovrum, badrum och Walk-in-closet, ganska lyxigt=) Badrummet ligger i ena gaveln, och rördragningen i golvbjälklaget är klar. Toaletten har vi löst genom utlopp bakåt. Rören till elementen är dragna (ett i kupan, ett i andra gaveln) och vi betalar 13.000:- till rörfirman för jobbet +kostnaden för själva elementen. Snart har vi isolerat klart, och innerväggarna till badrummet börjar ta form.

Elektrikern kommer i veckan och ska såga upp lite till i golvet för spottar på bottenvåningen, och förbereda så mycket som möjligt på övervåningen.

I trappan (som vi nyss satt in, ville ej ha SMV's klumpiga modeller) kommer vi ha en kombination av downlights och effektbelysning med LED-ljus utmed trappan.

Är mycket att tänka på, och kul att man kan bolla lite idéer i denna tråd...
 
Då börjar det ta form för mig med.
Dragit alla el och tomrör. Hade elektriker här som kontrollerade först, han kommer och kopplar och kontrollerar allt. Men än så länge så ser det bra ut :).Nu har jag börjat skiva tak och väggar med. Röris kommer på måndag och drar för element.
Tänkte först att jag skulle köra med epecon som det sitter på nedervåningen först, men det slutar på ca 4000 pr element. Så det blir att köpa från rinkaby rör istället. Halva kostnaden för ett annat märke. Dock högre effekt.

Vid ingången till badet så blir det ett förråd med skjutdörrar också.
Hörnbadkar i badet och möbler i valnöt :).. Heltäckningsmattor i de båda sovrummen och 14 mm trägolv i resten av övervåningen.

En sak jag tänkte på. Jag tror att jag ligger ganska bra till med tanke på isoleringstjockleken här. Jag har 480 i tak, 285 i snedtak och väggar. Kanske överdimensionerat lite :)..
 
  • Bild 295.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 297.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 298.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 299.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 302.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild 301.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
StellanKarlgren,

Hej!

Jag ser på dina bilder att du valt att isolera längs stödbenen istället för hela vägen ut till takfoten. Har därför några frågor till dig, som jag tror även kan vara av allmänintresse.

1)
Hur har du isolerat VP-, vatten- och radiatorrör i det kalla utrymmet?
Jag förmodar att du inte dragit ledningar i kattvinden, utan dragit rören kortaste vägen genom ångspärren där de råkat förekomma.

2)
Har du dragit vatten och radiatorslangar på den varma sidan om plasten, dolda i det isolerade skiktet du ser ut att ha skapat med 45x45 reglar och sedan satt inspektionsskåp á la Smålandsvillan vid skarvpunkterna? Fördelen med att isolera till takfoten är ju annars att alla ledningsdragningar kan ske utan särskilda åtgärder och håltagning i ångspärren.
Har det varit några bekymmer med ditt förfarande?

3)
Har du installerat fler frånluftsventiler än i badrummet?
Funderar på om man behöver ha en i allrummet ovanför trappen också för
att få rätt undertryck på övervåningen.

4)
Funderade du någonsin på att spika påsalningen horisontellt mot takstolarna, så som du ser ut att ha gjort på gavelspetsarna, detta för att kanske minska risken för köldbryggor?
Några för och nackdelar med respektive metod enligt dig?

5)
Hur lyckades du fästa luftspalt i den smala passagen mellan gavelspets och yttersta takstolen? Det rör ju sig om bara ca 20 cm före isolering.

Själv är jag i valet och kvalet att plasta hela övervåningen (Nybro) ner till takfoten och låta spruta lösull för att effektivisera jobbet och samtidigt slippa ifrån mina funderingar kring rördragning och hål i ångspärren, eller isolera själv med rullar och skivor. I senare fallet längs stödbenen där ventilationsrör och annat ändå förhindrar någon slags förvaringsyta, men till takfoten på lite andra ställen, där jag finner nytta av ett isolerat utrymme bakom stödbenen.
 
Sedan har jag en annan fråga som endast berör Nybro.

Mellan huvudbyggnaden och vinkeldelen löper en skarv täckt med gummiduk och bredvid denna finns ett "vinklat" takstolsfack utan öppning mot takfoten.

Hur hanterar man detta? Alltså hur skapar man luftspalt i skarven, och hur går det med luftspalt i facket utan takfotsöppning?
 
Hej.

1.
Jag hade tur, rördragningen var lång och jag lade extra isolering där det blottades i kallutrymmet. Lade även på extra rörisolering. Detta rör sig iofs bara om ca 20 cm.
Så ja, rakt grnom plasten och tejpat igen.

2.
Svaret borde vara beskrivet under förra svaret. Skarv i uponor skåp. Doch blir det ett mindre till värmerören. Vettnet till bad och handfat går på insidan och över taket.

3.
Nej, enbart badrummet. Doch monterar jag in fler tilluftsventiler när gipset är på plats. Enklare att bara borra rakt igenom allt och försegla vid plast.

4.
Första 45 x 45 som ligger innanför plasten ligger horisontellt för att ta bort köldbrygga. Sedan plast och efter det en lodrät. Totalt blir det tre lager liggande vice versa... Detta är vid gavlarna. Snedtak och stödfot hamnar alla under plasten åt samma håll. Dock hamnar lagret innanför plasten horisontellt.

5.
Lade ingen luftspalt där. Mätte tjocklek och satte isoleringsbitar med vindpapp vänd mot yttersidan (taksidan). Tror inte att det finns så stor risk att det blir fuktskador med den metoden.

I efterhand så skulle jag också isolerat ända ner. Men det är lätt att vara efterklok :).
Fick också prisuppgifter på lösull, dock blev det nästintill dubbelt så dyrt. Fick pris på ekofiber. Slutade på ca 23'. Och då måste jag ändå göra allt förarbete. Priset var förövrigt utan gavlar. Tak på 45 cm och stödfot och snedtak på tjockleken jag har nu. Lägger dom pengarna på dubbelgips istället.

Hoppas du fått svar..

ByggareBacchus skrev:
StellanKarlgren,

Hej!

Jag ser på dina bilder att du valt att isolera längs stödbenen istället för hela vägen ut till takfoten. Har därför några frågor till dig, som jag tror även kan vara av allmänintresse.

1)
Hur har du isolerat VP-, vatten- och radiatorrör i det kalla utrymmet?
Jag förmodar att du inte dragit ledningar i kattvinden, utan dragit rören kortaste vägen genom ångspärren där de råkat förekomma.

2)
Har du dragit vatten och radiatorslangar på den varma sidan om plasten, dolda i det isolerade skiktet du ser ut att ha skapat med 45x45 reglar och sedan satt inspektionsskåp á la Smålandsvillan vid skarvpunkterna? Fördelen med att isolera till takfoten är ju annars att alla ledningsdragningar kan ske utan särskilda åtgärder och håltagning i ångspärren.
Har det varit några bekymmer med ditt förfarande?

3)
Har du installerat fler frånluftsventiler än i badrummet?
Funderar på om man behöver ha en i allrummet ovanför trappen också för
att få rätt undertryck på övervåningen.

4)
Funderade du någonsin på att spika påsalningen horisontellt mot takstolarna, så som du ser ut att ha gjort på gavelspetsarna, detta för att kanske minska risken för köldbryggor?
Några för och nackdelar med respektive metod enligt dig?

5)
Hur lyckades du fästa luftspalt i den smala passagen mellan gavelspets och yttersta takstolen? Det rör ju sig om bara ca 20 cm före isolering.

Själv är jag i valet och kvalet att plasta hela övervåningen (Nybro) ner till takfoten och låta spruta lösull för att effektivisera jobbet och samtidigt slippa ifrån mina funderingar kring rördragning och hål i ångspärren, eller isolera själv med rullar och skivor. I senare fallet längs stödbenen där ventilationsrör och annat ändå förhindrar någon slags förvaringsyta, men till takfoten på lite andra ställen, där jag finner nytta av ett isolerat utrymme bakom stödbenen.
 
3.
Nej, enbart badrummet. Doch monterar jag in fler tilluftsventiler när gipset är på plats. Enklare att bara borra rakt igenom allt och försegla vid plast.


Skulle rekommendera att ha en springa under dörren till badrummet så att du kan suga ut luften från övriga utrymmen på övervåningen. Med s.k överluftdon.
 
bobbi91 skrev:
3.
Nej, enbart badrummet. Doch monterar jag in fler tilluftsventiler när gipset är på plats. Enklare att bara borra rakt igenom allt och försegla vid plast.

Skulle rekommendera att ha en springa under dörren till badrummet så att du kan suga ut luften från övriga utrymmen på övervåningen. Med s.k överluftdon.
Jo, springa blir det naturligtvis under dörren för att få cirkulation i badrummet.
Tilluft kommer från ventiler över båda sovrummen och ett i takkupan.
 
Det är väl generellt så i täta hus att man även måste undvika dörrtrösklar i torra utrymmen alternativt alltid ha dörrarna öppna, för att erhålla nödvändig luftcirkulation.
I våtutrymmen måste man ju dock ha tröskel av andra orsaker...
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.