Vad är det som är så roligt?
 
Mycke fråga blir det.. :) Ursäkta min tråkiga humor då.. :p
 
Andy78 skrev:
Hur löser ni era internet problem idag, vad har ni för krav, vad gör ni på nätet.
Jag ful-löser dom genom att parka en server hos svärföräldrarna, de har fiber ...

Hur kopplar ni upp er i dagsläget?
Just nu har jag ComHem 24/10, men när jag flyttar till Herrängen i dec, så blir det sunkigt ADSL igen :\
 
Hur tänker ni när ni ska "räkna hem" anslutningsavgifter på över 20 000 kr?
Med det erbjudande vi i Tallkrogen fick hem (ca 23 000 kr) och en internetanslutning med månadskostnad ca 30-70 kr lägre än nuvarande ADSL-erbjudande känns det inte speciellt attraktivt för någon större massa.
 
Byggare_Mathias skrev:
Hur tänker ni när ni ska "räkna hem" anslutningsavgifter på över 20 000 kr?
Med det erbjudande vi i Tallkrogen fick hem (ca 23 000 kr) och en internetanslutning med månadskostnad ca 30-70 kr lägre än nuvarande ADSL-erbjudande känns det inte speciellt attraktivt för någon större massa.
Nej, man räknar inte hem det på någon månadskostnad. Precis som man inte räknar hem en exklusiv köksinredning på godare mat eller lägre elkostnad. ;) Däremot kan det vara avgörande den dag man säljer sin bostad.
 
Här ute på landet fick vi en investering per fastighet om ca 25kkr sedan tillkommer i storleksordningen 320 kr för en "kollektiv" anslutning via Telia som ger oss

100/25 Mbit internet
2 boxar med digitaltv mellan (tror de benämner den så, typ 16 kanaler)
1 IP telefoni

Investeringen i fibernätet är finansierad med kommunal borgen samt ett lån där vi betalar av med ca 200 kr per månad inklusive drift / jouravtal på fibernätet.

Månadskostnaden blir således inte fullt 550 kr per månad vilket kan jämföras med ADSL (ja vi kan faktiskt få det här med mycket begränsade hastigheter), boxer eller parabol samt fast telefoni för att över huvud taget få ADSL. Här kan vi faktiskt tala om att vi kan räkna hem investeringen med dagens prisbilder på tjänsterna. Dock gav vi oss inte in i detta för att spara pengar, de flesta trodde tom att det skulle bli dyrare, men som "pefo" skriver ovan så finns det andra värderingar än strikt ekonomiska.
 
Byggare_Mathias skrev:
Hur tänker ni när ni ska "räkna hem" anslutningsavgifter på över 20 000 kr?
Med det erbjudande vi i Tallkrogen fick hem (ca 23 000 kr) och en internetanslutning med månadskostnad ca 30-70 kr lägre än nuvarande ADSL-erbjudande känns det inte speciellt attraktivt för någon större massa.
Jag förstår inte hur du tänker. Eller det gör jag egentligen och då tycker jag du tänker knasigt?

Att bygga fibernät handlar inte om att din telefoni ska kosta 34 kronor per månad istället för 49, att "Internet" kostar 250 istället för 350. Det handlar inte om att "räkna hem" någon investering.

Det handlar om att få tillgång till tjänster du inte kan få idag. Tjänster som levereras på en marknadsplats där ingen pratat bindningstider sedan jag gick i simskolan, där det finns fler tjänster, bättre tjänster än vad du har tillgång till idag. Har du försökt byta internetlevantör någon gång? Hur länge blev du utan Internetaccess? I många stadsnät kan du köra Telia på tisdag, Banhof på onsdag och Blixtvik på fredag. 10Mbit på måndag, 100mbit på fredag....

Om du ändå känner att du måste jämföra det du har idag med det du kan få - kan du inte tänka dig att jämföra likvärdiga tjänster med varandra?

Använder du Telia för att ringa? Då har du antagligen betalat över 10000kr till Telia de senaste 10 åren. Varför inte göra samma investering i ett fibernät? Om vi antar att du behöver låna till anslutningsavgiften (eller att du har lån) så är kostnaden för detta lån ungefär likvärdig med pengarna du ger till Telia varje år.

Vad tror du händer med värdet på ditt hus om du ansluter fastigheten till fibernätet? Jag tror att värdet stiger mer än dubbelt så mycket som det kostar att ansluta sig. När tio småbarnsfamiljer söker hus i Tallkrogen, vilket tror du dom väljer bland likvärdiga hus - ett med eller utan fiber?

Om man inte använder Internet till något annat än att betala räkningarna och inte är intresserad av att nyttja några som helst nya möjligheter som ett bredbandsnät ger är det förstås mycket pengar, 23000kr. Välj då att se detta som en investering i din fastighet som kommer ge bra avkastning den dag du säljer huset.

Per och grabbarna i Tallnet har gjort ett bra jobb (även om ni också haft en satans "tur" med geografin) och jag tycker inte någon ska tveka att ansluta sig till fibernätet. Fiber kommer snart vara lika självklart som el, vatten, avlopp i ett hus.
 
MathiasS skrev:
Fiber kommer snart vara lika självklart som el, vatten, avlopp i ett hus.
Det *är* i princip redan standard i nya hus i de områden där någon av de stora genomför arbetet.
Titta tex på de nya "stadsradhusen" som byggs i Solna och Sundbyberg, de levereras utan anslutning till "vanlig" telefoni. Husen har inkommande internetanslutning, dubbla nätverksuttag i varje rum och är förberedda för IP-telefoni, that's it.
 
23000 skulle jag enkelt lägga till i mitt topplån utan att tveka på saken. Jag skulle mer än gärna ha fiber även jag, men har bara en enda granne i närheten, så jag antar att kostnaden skulle bli ganska rejäl. Det är surt att veta att fiberkabeln till min telestation går på andra sidan vägen och att det bara rör sig om drygt 100 m från den till huset, men att jag har ett antal km till telestationen där den är kopplad.
Har tillgång till en instabil 8 Mbit, behöver mer. Endast Telia erbjuder något alls, och även om det inte är längesedan de byggde ut telestationen till ADSL så struntade de i faktumet tripple-play.
 
Jag håller också på att undersöka möjligheterna för att dra in fiber i huset. Vi är 5 villor och kan få en installationskostnad på ca. 20000:- per hushåll. Jag har i dagsläget 8/1 Mbit - och antagligen inte möjlighet till triple-play - då vi ligger för långt från telestationen.

Jag anser därför att installation av fiber faktiskt ger ett mervärde - oavsett en hög startkostnad. Med de tjänster det går att få tycker jag att det är värt det - samtidigt som jag är säker på att husets värdeökning och besparing på tjänsterna på sikt lönar sig mångfalt.

Att installera fiber ger inte längre bara tillgång till snabbt internet - som jag förstår att vissa inte prioriterar - men även IPTV, telefoni och mycket mer.

Bjurran skrev:
23000 skulle jag enkelt lägga till i mitt topplån utan att tveka på saken. Jag skulle mer än gärna ha fiber även jag, men har bara en enda granne i närheten, så jag antar att kostnaden skulle bli ganska rejäl. Det är surt att veta att fiberkabeln till min telestation går på andra sidan vägen och att det bara rör sig om drygt 100 m från den till huset, men att jag har ett antal km till telestationen där den är kopplad.
Har tillgång till en instabil 8 Mbit, behöver mer. Endast Telia erbjuder något alls, och även om det inte är längesedan de byggde ut telestationen till ADSL så struntade de i faktumet tripple-play.
 
Skulle inte tveka två sek heller om jag fick den möjligheten. För oss på landsbyggden så innebär fiber också ett åskskyddsproblem mindre
 
mats_o skrev:
Skulle inte tveka två sek heller om jag fick den möjligheten. För oss på landsbyggden så innebär fiber också ett åskskyddsproblem mindre
AMEN! Eller om det iaf kunde träffa alla ledningar samtidigt så inte potentialskillnaden blir så grotesk...
 
majorfixer: Det där låter riktigt intressant. Hur är era förutsättningar? Är det långt mellan era tomter, eller precis intillvarandra? Hur långt räknar ni med att behöva dra fiber till en anslutningspunkt osv?
 
Vi har nära mellan tomterna - och har fiber ganska nära också. Båda Comhem, Telia och Bredbandsbolaget har fiber i området - så det handlar max om 50-100 m till närmaste anslutningspunkt. Det gör såklart installationen billigare.

Bjurran skrev:
majorfixer: Det där låter riktigt intressant. Hur är era förutsättningar? Är det långt mellan era tomter, eller precis intillvarandra? Hur långt räknar ni med att behöva dra fiber till en anslutningspunkt osv?
 
30 000:- kostade det till mig Då har jag ändå 2.5km grusväg.

Det är lätt värt det att få riktig fiber rakt in i huset som är framtidssäkrad till 10gbit. Kan köra hdtv o.s.v. Specielt med tanke på placeringen av huset. Visst för enkel surfning är 30 000:- mycke. men jag ser det som en investering och har bakat in kostnaden nu när ja köper huset. (känns inte som det svider lika mycke då)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.