MathiasS skrev:
Fråga: Att du bara har 10mbit i sbbs nät är ju ditt eget val? Det finns ju flera tjänsteleverantärer i nätet som tillhandahåller symetriska 100mbit tjänster - varför tecknar du dig inte för en sådan om du tycker det går långsamt?
Nix, Telia har bara 10 mbit i stadsnäten, i varje fall i Sbb. Däremot hade vi alltså 'Fiberlan' i brf:en, och där var det symmetrisk 100. Bästa anslutningen jag har haft hittills.

(Alltså har jag Bahnhof idag, som maxar ut run 90Mbit istället för 100, och det känns lite mer lastberoende än vad telia gjorde, där man nästan kunde vara säker på '100 rena'. Fast iofs är det snart ett år sedan jag hade den, och det kan ju ändra sig rätt snabbt)

Sundbybergs stadsnät har rätt många leverantörer ( http://www.sundbybergsstadsnat.se/services/services.php?category=consumers&kind=internet ) och jag avser att testa dom flesta, dock är många i sin tur beroende av samma leverantör, så antalet kokar väl ner när man börjar mappa ihop alltsammans. ;-)
 
Det kanske finns anledning att uppdatera denna tråd.

Vi har iaf nu gått "live" med http://www.hvsn.se och gjort det första utskicket (flygblad) i målområdet. Vi har på två dagar fått 50-talet intresseanmälningar och cirka 20 personer har valt att bli medlemmar direkt. En lång väg kvar men ändå en trevlig start. Tänk om det varit knäpptyst....

Vi lägger nu mycket kraft på att förstå skillnaden mellan att äga och inte äga hela infrastrukturen samt de ekonomiska konsekvenserna av detta - allt för att nå den första milstolpen i projektet, nämligen att ha hitta en preliminär uppgift på anslutningskostnaden. Vi har de senaste månaderna byggt upp ett bra nätverk i branschen och visat att vi menar "allvar".

Parrallellt med infrastrukturtänkandet är det arbetet med medlemmar som vi fokuserar på - utskick, info på hemsidan, lokalpress, villaägareföreningar osv

Mycket jobb blir det...
 
RoTe
Intressant! Jag önskar er lycka till och hoppas få se massor med bilder när projektet väl börjar ta fart. :D
 
RoTe skrev:
Intressant! Jag önskar er lycka till och hoppas få se massor med bilder när projektet väl börjar ta fart. :D
He.. ja, det negativa med detta är ju att om vi ror i land detta så kommer ju hela området se ut som ett slagfält under rätt lång tid.... Å andra sidan kommer det ju finnas ett teknikrum där 1200 fiber ska samsas i en massa apparater. Det kanske är roligare att se. I övrigt är ju projektet en riktig papperstiger som inte kräver några nya verktyg alls. ;)
 
Efter en vecka har vi över hundra intresseanmälningar och drygt 30 fullvärdiga medlemmar i föreningen.

Det känns som en fantastiskt bra start även om 30 medlemmar är långt ifrån målet. Väldigt långt från målet.

Aktiviteter för att sprida budskapet ytterligare kommer nog bli den allra viktigaste delen av projektet, likväl som den svåraste. Är målgruppen 50 fastigheter kan man tillslut knacka dörr för att få medlemmar - nu snackar vi om 1200 fastigheter.....:rolleyes:

Vi har också embryot till en kalkyl där vi kan jämföra olika ägande alternativ vilket också ger grunden för anslutningskostnaden.
 
Jag har med nyfikenhet följt Tallnet och arbetet som pågår där.
Hur pass mycket samarbetar ni (Tallkrogen och Herrängen)?
Finns det några samordningsvinster som är möjliga (med tanke på geografin är ju själva grävningen lite jobbig att samköra)?

Har ni i era beräkningar kommit fram till ungefär samma storlek på anlsutningskostnader? Om inte, vad är det som skiljer och varför?
 
Byggare_Mathias skrev:
Jag har med nyfikenhet följt Tallnet och arbetet som pågår där.
Hur pass mycket samarbetar ni (Tallkrogen och Herrängen)?
Finns det några samordningsvinster som är möjliga (med tanke på geografin är ju själva grävningen lite jobbig att samköra)?

Har ni i era beräkningar kommit fram till ungefär samma storlek på anlsutningskostnader? Om inte, vad är det som skiljer och varför?
Tallnet och HVSN har ett sammarbete och utbyter erfarenheter med varandra, dock drivs två helt separata upphandlingprocesser.

Man kan tänka sig samordningsvinster men även var och en för sig är dessa områden ett rätt stort projekt. Här i Herrängen är det ett par mil som ska schaktas (vilket är ett jobb som är intressant även för större entrepenörer) och med över 1000 slutkunder (som köper tjänst i nätet!) är även tjänsteleverantörerna intresserade.

Exakt vad anslutningskostnaden blir återstår att se. Hittils ser det nog rätt lika ut men här i Herrängen har vi ännu inte ett slutgiltigt erbjudande klart (tror inte man är klar i Tallnet heller) och det finns ju många olika sätt att betala anslutningsavgiften också. Anslutningskostnaden styrs till 80% av vad det kostar att gräva, men det går ju också att minska kostnaden på bekostnad av valfriheten (tjänst/bindningstid). Den långa historien om anslutningskostnaden får vi nog ta per telefon tror jag....;)

Har du planer på ett eget litet projekt kanske?
 
Nej, inga sådana planer.
Jag är sedan drygt 1 år inflyttad till Tallkrogen, så jag väntar med spänning på informationen från årsstämman där man redovisade vilka offerter som man tagit ställning till.
 
MathiasS skrev:
Exakt vad anslutningskostnaden blir återstår att se. Hittils ser det nog rätt lika ut men här i Herrängen har vi ännu inte ett slutgiltigt erbjudande klart (tror inte man är klar i Tallnet heller) och det finns ju många olika sätt att betala anslutningsavgiften också. Anslutningskostnaden styrs till 80% av vad det kostar att gräva, men det går ju också att minska kostnaden på bekostnad av valfriheten (tjänst/bindningstid). Den långa historien om anslutningskostnaden får vi nog ta per telefon tror jag....;)
Upp som en sol, ner som en pannkaka ...

Blev tydligen för dyrt att gräva ner fibern i Herrängen trots allt, synd, jag hade gärna slantat upp de 40.000 som krävts för att få ordentligt bredband in i kåken.
 
frollic skrev:
Upp som en sol, ner som en pannkaka ...

Blev tydligen för dyrt att gräva ner fibern i Herrängen trots allt, synd, jag hade gärna slantat upp de 40.000 som krävts för att få ordentligt bredband in i kåken.
Jepp så är det. Nu tar vi en paus tillsvidare. Dock driver jag vidare ett alternativspår för vissa hus i området. PMa var du bor....
 
Redigerat:
Hur löser ni era internet problem idag, vad har ni för krav, vad gör ni på nätet.
Hur kopplar ni upp er i dagsläget?
 
Andy78 skrev:
Hur löser ni era internet problem idag, vad har ni för krav, vad gör ni på nätet.
Hur kopplar ni upp er i dagsläget?
1. Jag löser mina internetproblem genom att driva FTTH-projekt
2. 100/100Mbit
3. Laddar ner upphovsrättsskyddat högupplöst material
4. ADSL

Varför undrar du?
 
Eftersom vi diskuterar hur man skaffar bredband via fiber.......
 
Andy78 skrev:
Eftersom vi diskuterar hur man skaffar bredband via fiber.......
Ok, du får förstås gärna fråga, jag förstår bara inte riktigt varför du frågar det du frågar, därav min fråga.....
 
Redigerat:
MathiasS skrev:
Ok, du får förstås gärna fråga, jag förstår bara inte riktigt varför du frågar det du frågar, därav min fråga.....
*Asg* Det roligaste på länge.. :)

Jag förstår inte frågan heller, att ha fiber om det är möjligt är ju överlägset allt annat, hastighet, kvalite, framtidsutveckling mm. Själv har jag fiber i tomtgränsen, men den snåla nätägaren (kommunens energibolag) erbjuder för dåliga tjänster och hastigheter till ett pris som inte sänkts på 4 år. Nöjer mig hittills med 24 Mbps på ADSL, och Ja, jag synkar iaf upp till 22 Mbps. :) Så fort de erbjuder 100/100 utan begränsningar så tecknar jag för fiber oavsätt pris i princip.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.