Hej lillfisken. Jag vet inget om timmerhus, men jag har läst tråden med intresse ändå. Nu blir jag väldigt nyfiken på vad som fick dig att vilja gjuta. De råd du fick här pekade alla ganska övertygande på nackdelarna med gjutning. Att du ändå valde den lösningen tyder på att du har haft andra rådgivare som du trott mera på. Vore väldigt intressant att få veta hur dom argumenterade.
 
aof skrev:
Eftersom du verkar bestämt dig för att fylla grunden med betong så får väl tiden utvisa hur bra det fungerar och om det är värt jobbet och pengarna.
Det tråkigaste med denna drastiska åtgärd är att den är praktiskt taget omöjlig att återställa.

Jag vill också gärna veta vem som gett lillfisken rådet att gjuta och varför.
 
Hej igen alla!

Jag kanske luftar mina idéer i "fel" forum....;)

Jag och min sambo vill gärna bevara den gamla genuina känslan i huset men vi vill också ha en modern standard.

Huset vi nu skall renovera har aldrig varit uppvärmd med "centralvärme". Vi vill såklart kosta på oss den lyxen och har beslutat oss för att installera en värmepump. (bergvärme alt. jordvärme)

Eftersom grunden aldrig varit utsatt för "modern" värme så vet vi inte hur grunden kommer att reagera av detta. Det kanske inte händer något eller så kanske vi får problem. Därför väljer vi att gjuta en platta med golvvärme.

Det är såklart inte byggnadsvård i ordets rätta bemärkelse! Men likväl vårat beslut.

Vi tar gärna emot era synpunkter och tips.
 
lillfisken skrev:
Hej igen alla!
Huset vi nu skall renovera har aldrig varit uppvärmd med "centralvärme". Vi vill såklart kosta på oss den lyxen och har beslutat oss för att installera en värmepump. (bergvärme alt. jordvärme)

Eftersom grunden aldrig varit utsatt för "modern" värme så vet vi inte hur grunden kommer att reagera av detta. Det kanske inte händer något eller så kanske vi får problem. Därför väljer vi att gjuta en platta med golvvärme.

Det är såklart inte byggnadsvård i ordets rätta bemärkelse! Men likväl vårat beslut.
Men du vet ju inte hur det blir med gjuten platta heller? Det är inget du kan ändra på senare, till skillnad från en torpargrund. Det är inte bara byggnadsvårdaren i mig som kvider, även mitt ingenjörsjag är tveksamt till att göra sådana stora förändringar, oavsett husets ålder.

Varför inte bo in dig först, jag lovar att det är ett råd som sparar mycket tid och pengar.

Har du diskuterat din tänkta konstruktion med någon yrkeskunnig inom området?

Man kan ha hög komfort och vattenburen värme i ett timmerhus som ditt. Man kan till och med lägga in golvvärme. Utan att gjuta platta.
 
lillfiskens frågeställning hör i högsta grad hemma i detta forum.

När man gräver sig igenom ett äldre hus upptäcker man hur varje mänsklig period satt sina spår i byggnaden. Varje gång en generation bestämt sig för att modernisera har beslutet äventyrat "bevarandet". Huset tar stryk av sådana äventyr. Men samtidigt kan man givetvis hävda att moderniseringen räddat byggnaden. Annars skulle den ju blivit utdömd och riven för länge sedan.

Jo, Karakorum! Visst kan man lägga vattenburen golvvärme på trossbotten av trä i ett gammalt knuttimrat torp. MEN då bör det helst vara NYTT bjälklag. Plåtarna där man lägger pex-slangarna är nämligen avpassade standardmått cc600.
 
Karakorum: Mitt egna ingenjörsjag tycker att lösning är bra! Kan inte se vilka risker som skulle kunna uppstå med en gjuten platta??? Men om de finns så vill jag gärna veta dom.

Visst skulle vi kunna bo in oss med trossbotten ett tag men eftersom det saknas avlopp/vatten/värme/el så måste jag ner i golven hur som helst. Därav tas samtliga golv upp. Dock skall jag försöka bevara så mycket av dom som möjligt. Kilsågade med en bredd på 310 mm.... Kul kul!
 
lillfisken skrev:
Visst skulle vi kunna bo in oss med trossbotten ett tag men eftersom det saknas avlopp/vatten/värme/el så måste jag ner i golven hur som helst. Därav tas samtliga golv upp. Dock skall jag försöka bevara så mycket av dom som möjligt. Kilsågade med en bredd på 310 mm.... Kul kul!
Tycker bara att det är synd att starta med så stora förändringar. Speciellt då huset verkar vara i bra skick, om än omodernt. Jag hoppas att du har kompetent hjälp i planerandet.

Kilsågade golv är härliga! Men har du tänkt kombinera dem med golvärmen?

billy_baver: Jag menade inte att man ska lägga in golvvärme på gammal trossbotten rakt av, men om det är ett krav så går det ju att ordna.
 
lillfisken skrev:
Karakorum: Mitt egna ingenjörsjag tycker att lösning är bra! Kan inte se vilka risker som skulle kunna uppstå med en gjuten platta??? Men om de finns så vill jag gärna veta dom.

Visst skulle vi kunna bo in oss med trossbotten ett tag men eftersom det saknas avlopp/vatten/värme/el så måste jag ner i golven hur som helst. Därav tas samtliga golv upp. Dock skall jag försöka bevara så mycket av dom som möjligt. Kilsågade med en bredd på 310 mm.... Kul kul!
Risker: Du höjer vattennivån och ökar fuktbelastningen i grunden
Risker: Dina härliga kilsågade plank riskerar att torka isär och spricka av golvvärmen. Trä går inte att värma upp på samma sätt som till exempel ett klinkersgolv.

Vi tar också upp golven och har ordnat till grunden. Men vi gjuter ingen platta...
 
Torpargrund fungerar förresten utmärkt i gamla hus med eller utan centralvärme så länge det inte är en problemgrund från början. Huvudsaken är att man inte överdimensionerar isoleringen och inte sätter in diffusionstäta material i blindbotten eller på golvet.
 
Vill bara lyfta en av torpargrundens främsta fördelar: flexibiliteten.
En platta är inte alls lika förlåtande, med torpargrund har man alltid möjlighet att bygga om och ändra.
 
"Eftersom grunden aldrig varit utsatt för "modern" värme så vet vi inte hur grunden kommer att reagera av detta. Det kanske inte händer något eller så kanske vi får problem. Därför väljer vi att gjuta en platta med golvvärme."

Att en torpargrund skulle må dåligt av "modern" värme låter väl inte så troligt? Skillnaden blir att inte murstockarna hjälper till med uppvärming av grunden längre, men är grunden välkonstruerad går det säkert bra ändå. Vår grund har klarat sig i årtionden utan någon värme alls.

jag är absolut inte någon expert på golvvärme, men skall du ha dem under kanske 30-40 mm tjocka plank känns det som om en väldigt stor del av värmen kommer att gå ner i plattan istället vilket säkert hjälper mot en hel del fuktproblem. Hur fungerar konstruktionen om ni eller någon annan i framtiden inte vill värma huset med golvvärme? Kan huset stå ouppvärmt i några år utan att det skapar problem?
 
Konichiwa girl: Kan du förklara närmre hur vatten nivån höjs? Är lite frågande där...

Sedan så är inte massiva trägolv lika kompatibla med golvvärme som exempelvis klinker. Det är fakta och något som man måste ta ställning till. Helt klart.

Man kanske kan hyvla ned de gamla golven för en mindre förlust nedåt?

Sedan vill jag fråga er om en sak jag upptäckte idag när jag började riva i nästa rum.

Trossbotten var i detta rum fylld med någon form av bruk? (Kalkbruk?) Det låg väldigt lite pån överst mot golvplanken bara? Varför kan man ha gjort detta???
 
lillfisken: Betong är ett sugande material. Nu förmodar jag i och för sig att ni kommer att isolera med cellplast, men det innebär att den lilla fukt som tidigare kunde vandra upp genom konstruktionen och torka ut inte längre kan det. Risken är förstås också att du får fukt i väggarna.

Nej, trägolv är inte lika kompatibla men det handlar inte bara om det, utan att man kan förstöra det gamla golvet med golvvärme eftersom de kan spricka och torka isär. Det kan ju ske oavsett hur tjocka planken är. Jag oroar mig mindre för värmeförlust neråt... ;-)

Kalk i trossbotten har delvis använts för att skrämma bort gnagare, men också för att torka upp fukt, ungefär som sådana där påsar man kan få med i väskor och skokartonger.

Själva har vi valt bort diffusionstäta material (cellplast) och sugande material (betong) och använder oss istället av kapillärbrytande material (leca) och ånggenomträngliga material. På så sätt förändrar vi inte grundens förutsättningar även om vi får större komfort. En liten gjuten platta har vi, i badrummet, men har konstruerat den så att det sker ett visst värmeläckage utåt sidorna.
 
Även vi fick rådet att gjuta betongplatta i vårt hus som jag skulle gräva ut grunden på. Vi funderade länge och väl på detta alternativ men tog vårt beslut när vi tog upp en stor betongskorpa som tidigare ägare låtit gjuta i hallen, mitt i huset. ALLA grova timmerskador på syllarnas bottenvarv fanns intill den gamla betongen. Det gick väldigt klart och tydligt att se att betongen inte gjorde huset nån tjänst, snarare direkt tvärtom. Nuförtiden kanske det läggs syllpapp mellan eller nån annan form av vattenavskärmning men får man en skada el liknande på detta skikt lär inte timmret må bra, det är en sanning som inte går att snacka bort tyvärr.

Sen är det som många säger här i tråden, en gigantisk betongplatta är definitiv. Vi byggde istället nytt bjälklag och hoppas på att det ska klara sig i många år. Skulle det bli något fel kan man åtgärda det om det skulle bli kritiskt. Modern standard går väl att ordna även utan betong? Varför inte göra ett bjälklag och lägga vattenburen golvvärme i spårade spånskivor istället? Själva satsar vi på skurgolv och hoppas på att det nya bjälklagets tjocklek och modern cellulosaisolering ska ge oss sköna varma golv att gå på, tiden får avgöra, vi är inte där riktigt ännu. Det är faktiskt ganska svårt att välja lösningar för sitt gamla hus men jag rekommenderar er att överväga varje alternativ väldigt nog så ni inte gör något som är till nackdel för ert hus på sikt.

Lycka till med projektet!!
 
Haha, det är härligt lillfisken! Jag tycker att du gör precis rätt! Du är här och frågar för att få veta, och veta borde du få! Att du möts av massa pekfingrar och hyttande nävar gör du helt rätt att skita i! Åsikter bör kunna framföras utan en ton av besserwishet! Fortsätt fråga och fortsätt gå din egna väg!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.