Mikael_L
injonil skrev:
Såg iofs att Mikael_L använde blå frigolit på kanterna; det förklarar ju den saken iaf...
ROSA ! , mycket snyggare ... :p ;)
 
Mikael_L
Så här såg det ut, färdigarmerat och allt, nu väntar vi endast på betongen. :)
 
  • armering-innan-gjut.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Mikael_L skrev:
Aha, du murade ihop blocken innan betongen ...

Jag satt ut blocken ovanpå frigoliten, motfyllde och sen i med betongen. Så betongen och leca-blocken formar en sammanhängande kaka sen (hoppas jag :)) i min grund.
jag tog bort all matjord och fyllde med bärlager som sedan vägdes in. Efter detta "gjöt" jag fast den första raden leca-block i backen med rikligt med betong på både under, in och utsida. när detta var gjort satte jag ett andra lager leca runt hela grunden minus portar och gångdörr.
Sedan la jag isoleringen och armeringen. För att betongen skall fästa väl mot lecan så hade jag voter på insidan av "Leca-formen".
ca 25 cm breda och 20 cm djupa (hela leca-stensens sida).
......kanske börjar bli otydligt nu... :) skall leta lite bilder.

http://www.filmhouse.se/movie/4.jpg
http://www.filmhouse.se/movie/5.jpg

Sedan gjöt jag i "leca-formen"....ställ gärna frågor! :)
 
Där ser du, Spoon195, det var några moment till :) Låter klart bättre när du förklarade det där med fastgjutningen av leca-blocken!

Hur som helst, jag är absolut inte ute efter att kritisera. Om jag ställer besvärliga frågor så är det i all välmening :)

Även om jag nu byggt min verktstad så är jag fortfarande intresserad av hur man kan bygga lite billigare för ett eventuellt enklare garage i framtiden!
 
injonil skrev:
Där ser du, Spoon195, det var några moment till :) Låter klart bättre när du förklarade det där med fastgjutningen av leca-blocken!

Hur som helst, jag är absolut inte ute efter att kritisera. Om jag ställer besvärliga frågor så är det i all välmening :)

Även om jag nu byggt min verktstad så är jag fortfarande intresserad av hur man kan bygga lite billigare för ett eventuellt enklare garage i framtiden!
ja....många moment blir det :)
Fråga på, är ingen expert i området men tycker att det är förbaskat kul!

Såhär i efterhand skulle jag rekomendera att om man gör som mig, så sätt första lagret leca-sten och gjut innan du sätter andra. Det var svårt att komma åt för att få betongen att sätta sig fint mot andra lagret (innerväggen).
 
Vad är det för storlek på garaget? antar att du håller dig till hela 120 längder för att utnyttja takstolar, gips m.m till fullo?
 
Mikael_L
Spoon195 skrev:
Vad är det för storlek på garaget? antar att du håller dig till hela 120 längder för att utnyttja takstolar, gips m.m till fullo?
Om du frågar mig ...?
Så är svaret ja. Jag ritade upp ett garage med 8 takstolsfack, dvs 9,6 meter långt och 9 takstolar. 3,8 meter brett, invändigt. Men sen har jag ändrat mig ang väggarnas konstruktion, men behållit yttermåtten enligt bygglovet, så nu "glipar" det lite efter sista takstolen. :surprised:
 
Mikael_L skrev:
Om du frågar mig ...?
Så är svaret ja. Jag ritade upp ett garage med 8 takstolsfack, dvs 9,6 meter långt och 9 takstolar. 3,8 meter brett, invändigt. Men sen har jag ändrat mig ang väggarnas konstruktion, men behållit yttermåtten enligt bygglovet, så nu "glipar" det lite efter sista takstolen. :surprised:
Vad menar du med att det "glipar"?

Du skulle ju spara in lite på att bara ha OSB i väggen där verktygstavla och så hänger.?
 
Redigerat:
  • Gilla
Nisseblixt
  • Laddar…
Mikael_L
Det blir en 10 cm mellan sista takstol och gavelväggen, så det blir en extra regel, en extra gipsskiveremsa och antagligen lite extra virke i gavelspetsen.
 
hade du fuktat lecan nåt innan du murade fast dessa, tänkte om den sugit åt sig en stor del av vattnet ur bruket
 
Mikael_L
Tja du...
Jo jag har fuktat lecan innan, iaf de mesta.
Jag har fått mig informationen att LECA inte ska suga så mycket vatten ur bruket att det inte ska behöva fuktas. Men i vilket fall som helst så spolade jag på lite vatten innan jag började mura, för det kan ju inte skada direkt heller. Men efter en tids murande börjar ju blocken torka upp, så en del block var nog lite halvtorra då jag murade.

Men jag är övertygad om att mitt fel var att utsätta murningen för påkänningar långt innnan det brunnit klart. När jag nu går och känner på lite bruk, som nu har brunnit mer än en vecka, så är det ju "stenhårt". Jämfört med det halvbrunna som jag lätt kunde smula mellan fingrarna dagen efter jag murat.
 
Mikael_L
Jag har sent omsider ändrat mig ang väggkonstruktionen (igen ;)).

I träguiden hittar jag följande två förslag på ytterväggshörn:
R-0304-V82a-L.jpg

R-0304-V65-L.jpg

I bägge fallen rationaliserar jag dock bort den liggande korsreglingen.
Jag är mest sugen på alt2. Det går att isolera hörnet innifrån samt verkar ha lite mindre köldbrygga. Tänker jag fel på något vis om jag väljer detta?

Har det någon betydelse ifall jag sätter den i bilden vågräta väggdelen som långsida alt gavel?
Jag antar att det inte har det, förutom att takstolen kommer närmast fasaden alt en väggtjocklek in.
Då tycker jag instinktivt att det känns bättre att ha takstolen en bit in, lite mer väderskyddat och varmt ... Fast med kallvind så... tja ... :surprised:

Det verkar finnas nästan lika många sätt att göra ytterväggshörn som det finns snickare ...
 
  • Gilla
Proto68
  • Laddar…
Mitt prefab jag köpte hade bara en 45x45 allra längst ut i hörnet. Det innebar att det blev 'tomt' i hörnet invändigt och därför reglade jag upp med två stycken 45x45 i vinkel i innerhörnet för att fästa OSB och gips.
 
Mikael_L
På vilket vis sitter långsida och gavelvägg ihop då, på ditt garage?
Är det bara ihopkopplat i syll och hammarband?
 
45x45-regeln längst ut i hörnet sammanbinder de båda sidorna!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.