Jag skulle vilja ha kommentarer från er som byggt gammaldags skafferi hur det fungerar? Dvs ta in kyla utifrån/från plattan el dyl. Tidningen Land hade en artikel ang detta för flera år sedan som jag har, men jag vill höra kommenterar från er som kanske genomfört det hela. Hur ni gjort, vad man ska tänka på mm. Jag har en tvivlande snickare som inte tror på idén men jag SKA ha skafferiet så det så! Tacksam för kommentarer!

Har ingen erfarenhet men om det är tänkt som ett kylrum finn det specifika kylaggregat som är gjorda för detta ändamål. Kanske kan få snickaren att tro mer på projektet.

Bland annat har Norcool sådana och det finns säkert fler tillverkare/återförsäljare av sådant.

// stOra_M

Vi har inte haft något gammaldags skafferi i ett nybyggt hus, men jag har haft ett gammaldags skafferi i lägenheter jag har bott som har varit uteluftsventilerade. Jag tycker att det är helt suveränt och vi ska ha det i vårt hus (också uteluftsventilerad). Det fungerar som en sval (alltså nedre delen av ett stort kylskåp) och har funkat jättebra för att förvara allt ifrån vacuumförpackad ost till grönsaker och frukt och för att kyla vin. Temperaturen har jag reglerat via ventilen.

Tänk på att förlägga skafferiet i norrläge.

Vi ska också ha skafferi. Ventil i yttervägg. Tätningslist på dörr som tätar mot tröskel och karm. Vi kommer ha en vanlig massiv spegeldörr, beroende på hur den känns får vi se om vi kommer att isolera denna på insidan, i så fall lister runt kanter cellplast i mellan och masonit på det.

Har tidigare erfarenhet av skafferi i form av ett halvt högskåp som varit isolerat invändigt med cellplast samt uteluftventilerat (tallriksventil). Funkar bra.

• Gilla
Johanna_sar
  • Laddar…
Valbobygge skrev:
Vi ska också ha skafferi. Ventil i yttervägg. Tätningslist på dörr som tätar mot tröskel och karm. Vi kommer ha en vanlig massiv spegeldörr, beroende på hur den känns får vi se om vi kommer att isolera denna på insidan, i så fall lister runt kanter cellplast i mellan och masonit på det.

Har tidigare erfarenhet av skafferi i form av ett halvt högskåp som varit isolerat invändigt med cellplast samt uteluftventilerat (tallriksventil). Funkar bra.
Jag skulle nog isolerat direkt då det låter knakigt med en massiv dörr med speglar och stora temperatur/fugtskillnader. Kan nog slå sig beroende på årstid :confused: Bara en teori....

Inget av de ställen jag har haft skafferi på har varit isolerade. De har varit uppbyggda i enbart masonit.

Jag har ett skafferi i lägenheten med en spegeldörr till samt en klaffventil på ytterväggen i skafferiet för att reglera kylan. Jag har satt tätningslister på den inre dörrkarmen så ingen kyla läcker ut i köket. Det har sett ut såhär sedan 20-talet och spegeldörren har inte slagit sig eller dylikt så det ska nog fungera bra. Det är ingen särskild isolering, tror det är dubbla pärlspont dock, en på utsidan och en på insidan med luft emellan.

Redigerat:
ejoakim skrev:
Jag har ett skafferi i lägenheten med en spegeldörr till samt en klaffventil på ytterväggen i skafferiet för att reglera kylan. Jag har satt tätningslister på den inre dörrkarmen så ingen kyla läcker ut i köket. Det har sett ut såhär sedan 20-talet och spegeldörren har inte slagit sig eller dylikt så det ska nog fungera bra. Det är ingen särskild isolering, tror det är dubbla pärlspont dock, en på utsidan och en på insidan med luft emellan.
Det låter som det skulle fungera! Jag menade att en massiv dörr nog inte hade klarat uppgiften lika bra.... Men det finns säkert fall där även en sådan fixar det. Så länge temperatursvängningarna inte är allt för stora så kanske det går även med en massiv.

Tilluftsventilationen till ett kallskafferi tas med fördel via ett nedgrävt rör i marken och tillförs högt upp i skafferiet. Kanalen måste alltså isoleras sträckningen ovan mark för att uppnå funktionen att luften kyls av marken sommartid och värms av marken vintertid, detta för att få jämn och låg temperatur i förrådet. Dessutom ska en frånluftsspringa finnas lågt i utrymmet.

Mer info finns i boken "Husets ABC" bland annat.

Kan tillägga att jag har ett nordligt placerat kallförråd i anslutning till köket där luften tas genom vanlig ventil, med massiv innerdörr och utan isolering. Det fungerar bra på höst och vår men sämre sommar och vinter då det gärna blir för varmt respektive kallt eftersom temperaturen följer uteluftens temperatur och kyls/värms från övriga huset. Påverkan från huset är dock inte så stor eftersom det är en tillbyggnad med bara en vägg mot övriga huset..

Det ideala sättet att göra på är enligt gräva ner metoden alternativt ett isolerat kylrum vilket kostar skjortan.

Fabian-Bom skrev:
Kan tillägga att jag har ett nordligt placerat kallförråd i anslutning till köket där luften tas genom vanlig ventil, med massiv innerdörr och utan isolering. Det fungerar bra på höst och vår men sämre sommar och vinter då det gärna blir för varmt respektive kallt eftersom temperaturen följer uteluftens temperatur och kyls/värms från övriga huset.
Jag upplevde aldrig att det blev för kallt, det var ju som ett andra kylskåp under vintertid (i Norrbotten). Ville jag ha det varmare stängde jag ventilen, det var ganska lätt att reglera temperaturen på det sättet tyckte jag (jag hade termometer i skafferiet eftersom jag tyckte att det var lättast att få vin i ideal temperatur på det sättet). Men visst, det var ju ett visst "underhåll". :) Under sommaren var det ju dock som ett helt vanligt skafferi. Varmt blev det dock aldrig utan höll sig under tjugo grader (i norrläge, fasaden i ständig skugga).

Jag betvivlar förresten inte att det är det ideala sättet att bygga ett skafferi genom att gräva ner ett rör i backen. ;)

Redigerat:
Hej!

Jag bygger om mitt kök i lägenheten och jag hittade en sådan här ventil när jag rev det gamla. Det gick rakt in i ett högskåp. Nu är det så att jag inte kommer har något högskåp där längre och funderar på att täppa igen ventilhålet.

Kan jag göra detta utan att det påverkar den andra ventilationen i lägenheten, alltså om den fyller någon mer funktion än bara kyla skafferiet?

Jag är nu nästan alldeles klar med mitt lilla klassiska skafferi med ventil.
Det är byggt av ett vanligt högskåp och har en vanlig lucka. Men när jag nu ska täta luckan upptäckte jag att de vanliga tätningslister som jag har som är 2- 3,5 mm är lite för tjocka. Jag skulle behöva någon sorts tätningslist som är 1 - 1,5 mm tjock.
Någon som vet var man kan köpa det?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.