Kan ju också vara så att dessa eljobb är tagna på lägsta anbud och är så dåligt betalda att elektrikern inte anser sig ha råd att göra på ett "riktigt" sätt med all extra tid och arbete det innebär att börja bila fram rören till rätt position?
 
  • Gilla
Wolfen78
  • Laddar…
då ska han inte lägga ett så lågt bud att han inte kan göra en riktig installation
 
Jag har rensat bort ett inlägg från Myresjöhus, och en kommentar till det.

Hustillverkare eller andra komersiella intressen får inte diskutera i forumet annat än under sina resp. forum.

Jag vill påpeka att det har öppnats en tråd på Myresjöhus som handlar om denna tråd. Vi kan hoppas att Myresjöhus lägger upp ett svar på en undersökning av ärendet de har aviserat i den tråden.

Observera att trådar i hustillverkarnas forum är begränsade till frågor till hustillverkarna, som de och ingen annan får svara på.

Dvs diskussion liknande det vi har i denna tråd skall ligga här.
 
Redigerat:
Tycker även du ska anmäla denne installatör till Eio, branschorganisationen.
Förklara för entreprenören att du lägger att solidariskt ansvar på dem och elentreprenören och att ditt ärende kommer behandlas av konsumentverket så ska du se att det blir fart på dem. Be dem gärna skicka en kompetent elektriker vid nästa besök.
 
Redigerat:
Nu har det gått ett dygn sedan Myresjöhus i denna tråd lovade att undersöka saken. Det framgår av trådskaparen att företaget dessförinnan haft ca 6 månader på sig att göra något.

Svaren som kommer i Myresjöhus forumet är av typ förhalningstaktik, låtsas inte veta något osv.


Jag är särskilt irriterad på att jag tyckte deras svar i denna tråd, som igentligen inte får finnas här var så bra att vi kunde acceptera ett litet undantag. och lät det ligga kvar ett tag innan andra moderatorer fick mig på andra tankar.

Jag lät mig luras!
Skandal!
 
Deralte skrev:
Planerar att kontakta elsäkerhetsverket, men det är väl en statlig myndighet, så det leder väl ingen vart.
Tja, varför säger du det? Enligt min erfarenhet så är de myndigheter som har kontrollerande uppdrag (exv konsumentverket) betydligt snabbare än de du vill ha något ifrån... ;-)

Ring du åtminstone och prata med dem, det tar inte lång stund och är fort gjort.
 
Snailman
Min erfarenhet av konsumentverket är att de inte är så snabba, är väl inne på 6:e året nu, och de har väl äntligen kommit med ärendet till domstolen nu... så det tar nog bara några få år till nu...:D
 
Mina kontakter med Elsäkerhetsverkets folk är enbart positiva, så att ringa och hör vad dom säger.
 
Snailman skrev:
Min erfarenhet av konsumentverket är att de inte är så snabba, är väl inne på 6:e året nu, och de har väl äntligen kommit med ärendet till domstolen nu... så det tar nog bara några få år till nu...:D
OK, OK, dom vinner väl inte jämt... ;-)
 
Har kontaktat elsäkerhetsverket 080908 och sänt över lite underlag, vid telefonkontakten framkom det att elfirman som gjort det dåliga jobbet åtminstone är godkänd för denna typ av arbete. Det var ju bra, men den som har godkännandet har möjligen låtit någon annan göra jobbet. Elsäkerhetsverket skall titta på underlaget och jag skall återkomma till dem.

Vid ett besök som jag gjorde på byggarbetsplatsen hade den kombinerade El o VVS entreprenören med sig ett antal elever/medarbetare, huruvida dessa gjort jobbet vet jag inte. Men vad jag vet är att vid prov av mikrovågsugnen så small det till i den, då visade sig det att den var kopplad på 380V, men var avsedd för 240V som brukligt är. En inkopplad armatur gick inte att släcka utan blinkade bara till vid släckning. Dessa problem löstes dock före slutbesiktningen. En kvalificerad elektriker skulle antagligen inte göra sådan elementära fel vid en installation.

Deralte
 
Vad är det för nötter som installerat egentligen? Att man kan göra fel erfaren som oerfaren är väl "naturligt" men att inte kontrollera (och helst låta någon som inte kopplat göra den kontrollen) är väl självklart INNAN man slår på strömmen och dessutom har apparater (kanske riktigt dyrbara sådana) inkopplade. Man tar sig för pannan!

/Rob

PS Just det där med 380V (numera 400V) råkade grannen ut för många år sen sedan den sk behöriga elektrikern lyckats koppla fel och sedan dessutom INTE lyckats med att kontrollera sin installation. Den gången gällde det "bara" en elradiator avsedd för 220V som fick 380V istället
 
Deralte skrev:
Vid ett besök som jag gjorde på byggarbetsplatsen hade den kombinerade El o VVS entreprenören med sig ett antal elever/medarbetare, huruvida dessa gjort jobbet vet jag inte. Deralte
Visst, det är helt OK och ganska vanligt. Bara man är anställd av företaget och det finns en person som står för installationsbehörigheten så är det helt i sin ordning. MEN, och det är ett stort "men", den som står för behörigheten är också ansvarig för att arbetet utförs korrekt. Och här verkar ju alla spärrar och kontroller ha brustit.

Men tolkar jag dig rätt att det är den behörige elektrikern på firman som sedan vid påpekandet har besiktigat eländet och sagt att "det är OK att göra så"? Att den odugling som gjort det tycker så är illa nog, men att en behörig elektriker gör det är en helt annan...
 
Deralte skrev:
Tänk vad slarv kan föra med sig. Det är tydligen vanligt i Myresjöhus att el förläggs i rör i sulan och ska dras upp till utanpåliggande sockeluttag. Anledningen är att få en intakt klimatskärm i huset.
Detta är ju oxo lustigt... Det är fullt möjligt att göra en väggkonstruktion där elen går på insidan av diffussionsspärren. Dock levereras väl Myresjöhusen i mer eller mindre färdiga väggmoduler, och då blir det genast pilligare med elen. Ursäkten med "klimatskärmen" är ENDAST en kostnadsfråga -- de anser antingen att kunden inte är beredd att betala för vettiga elinstallationer eller så vill de maximera profiten. Vad tror ni? ;)
 
Att någon med lägre behörighet eller tom utan behörighet arbetar under en AB(x)-behörig är helt ok men det är den senare som har det fulla ansvaret för att anläggningen är säker och kontrollerad innan den överlämnas, Det ansvaret kan i detta fall på synnerliga skäl ifrågasättas. Vad säger de protokoll som ska finnas?
 
Nu påstår Myresjöhus i sitt forum att elektrikern är vidtalad allt skall fixas osv.

Jag hoppas att TS återkommer med status.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.