Hej!

Jag och min sambo står precis inför vår första (och förhoppningsvis sista husaffär). :)
Vi ska köpa ett tvåvåningshus som är byggt i mitten på 1800-talet. Huset har stått öde de senaste 20 åren och är såklart i behov av renovering och moderisering.

Utvändigt så ser den liggande panelen förvånansvärt bra ut. Timmerstommen verkar frisk av det vi sett så långt. Min tanke är att ta upp golven och gräva ur. Sedan i med grus/cellplast/betong med golvvärme. Vad enkelt det låter innan man startat....:D

Vad tror ni om den lösningen på grunden?

Sedan ska vi lägga om taket såklart. Min tanke är att lägga råspont/papp/läkt/tegel. Sedan tilläggsisolera invändigt. har ni några förslag?

En annan fundering är hur man skall göra med ytterväggarna. Jag vill sätta en regelstomme invändigt för att räta väggar och dra nya installationer i. Frågan är om man skall sätt en diff.spärr eller ej...??? Vilken typ av isolering bör den regelstommen ha?

Det var några frågor innan renovering startat... misstänker att det blir fler! :D:D:

Mvh Viktor
 
När jag läser ditt inlägg tror jag nästan att du skämtar. :) Eller vill provocera i byggnadsvårdsforumet. :)

Det du skriver låter lite som jag och min make lät innan vi började läsa på om gamla hus och förstå hur de fungerar.
- Golvvärme i gamla hus: har du kvar de gamla golven ska du vara rädd om dem. Men problemet är att tjocka golvplank och golvvärme inte går ihop. Inte ens om det är moderna golvplank. Eftersom golvvärme kräver väldigt mycket isolering kommer du att göra grunden betydligt kallare, vilket kan bli problematiskt - en grund i ett gammalt hus fungerar i princip för att det tillåter fuktvandring och att den värms upp av inneluften och murstock. Oavsett om det är en torpargrund eller mullbänk. En kall grund kan leda till kondens kan leda till röta och svamp.

- Grus, cellplast och betong bör man undvika i ett gammalt hus. Det förändrar oundvikligen förutsättningarna för grunden och man riskerar fuktskador. Har ni en oproblematisk grund (huset är byggt på en höjd, naturligt dränerad t ex) bör ni fortsätta på ett likadant utförande.

- Man tjänar väldigt lite på att tilläggsisolera en timmerstomme och man riskerar dessutom att flytta daggpunkten. Tilläggsisolerar man på insidan får man en kall timmerstomme, vilket gör att den fuktiga luften fäller ut i timmerstommen med rötskador som följd.

- Den främsta värmeförlusten sker genom taket.

- VARFÖR köpa ett gammalt hus om man ändå ska göra så att det ser ut som ett modernt hus?

Rekommenderar dig att läsa på lite om byggnadsvård. Kan återkomma om litteraturtips, men nu väntar maken i sängen. Innan dess kan du gå in och kolla lite på min blogg, http://byggabo.wordpress.com där du kan hitta användbara länkar mm.
 
  • Gilla
Wirrun och 1 till
  • Laddar…
Blev det aldrig något av med lösvirkeshuset?
 
Håller med Konichiwa, grunden bör nog inte göras om på det sätt du talar om. Det verkar väldigt riskabelt. Golvvärme och trägolv...

Betong är inte nödvändigtvis destruktivt, men då pratar jag inte om att gjuta platta, om det var det du menade.
 
Ok, här är jag tillbaka med litteraturtips:

Sören Thurell: “Vårda och renovera trähus“
Andreas af Malmborg & Johan Månsson: "Trähus - en handbok"
Göran Gudmundsson: “Invändig renovering”
Göran Gudmundsson: “Utvändig renovering”
samt övriga böcker i hans Byggnadsvård i praktiken-serie
Ove Hidemark m.fl.: “Så renoveras torp och gårdar”
Gysinge Centrum för Byggnadsvård, katalog no 8
Byggnadsapotekets handbok
Roger Lindbom och Vicky Wenander: “Frågor och svar om byggnadsvård”
Tord Andersson m. fl. “Hantverket i gamla hus”
Byggnadskultur special, 2006, finns att beställa via Svenska byggnadsvårdsföreningen
Tidskriften Västerbotten, “Våra hus - råd om vård” (nr 3/4 1984), finns att köpa genom Västerbottens museum
 
Får väl lägga till en av mina favoritböcker i ämnet:

Liggtimmerhus - tillsyn och reparation
Henrik Kjellberg, Uno Söderberg, 1992
 
Mr Handyman: Ah, den hade jag glömt bort. Den är fin. :)
 
Hej alla glada!

Tack för svaren! Vilken respons.

Som ni säkert förstår så är alla synpunkter mycket värda.

För det första:

Aliback, Vår lösvikres plan slopades då vi fick ett gyllene tillfälle att köpa en gammal gård här hemma i västernäke!

För det andra:

Jag är på det klara med att man inte renoverar ett gammalt hus hur som helst, och självfallet så vill man behålla den gamla stilen/byggnadssättet så långt det går.
Än så länge har vi bara betalat en handpenning så jag har inte börjat med några arbeten ännu. Hur grunden ser ut vet vi inte ännu. Det vi vet är att huset ligger på en höjd med mycket berg "i dagen" runt om på tomten.

Vi har en tanke om att borra bergvärme/vatten och ha ett vattenburet system. Sambon vill slippa radiatorer varav valet för golvvärme dök upp. På vilket sätt vi ska göra blir ju lite mer oklart nu....;) Vill såklart inte äventyra huset på något vis.

Vad bör man göra åt grunden förutsatt att vi behåller grundens konstruktion? Tilläggsisolera? Med vad?

Det var alla för ikväll. Hoppas på lika bra respons.
 
Jag skulle rekommendera er att bo i huset ett tag innan ni funderar allt för mycket över isolering och annat. Vem vet, golven kanske redan är varma och sköna, annars är det enklaste att lyfta på golvet och fylla på mer kutterspån i trossbotten, då detta oftast packats ihop. Billigt och enkelt och fungerar jättebra utan att riskera nya problem. Är trossbotten dåligt vindtätad kan man lyfta ut spånet och täta med vindpapp eller lerklining innan man lägger tillbaka det.

Måste ni byta allt på taket? Det låter som om huset saknar tak... Hur ser det ut nu?

Lycka till!
 
lillfisken skrev:
Vad bör man göra åt grunden förutsatt att vi behåller grundens konstruktion? Tilläggsisolera? Med vad?
Varför bör man göra något åt grunden? Har ni upptäckt något fel?

Vad är det för typ av grund, till att börja med?
 
Själva grundmuren behöver man väl inte isolera så mycket mer än den är. Är den öppen så det är lite drag under är det väl gott och väl. Trossbotten är ju ofta isolerad med allt möjligt från torv, kalk, lera och sågspån till träbitar, benbitar, aska och annat överblivet material. Den kan man nog med gott samvete isolera om med leca eller ekofiber.

Hos oss går värmeledningsrören, visserligen med isolering runt, under golven, nere i torpargrunden. Det leder förstås till vissa förluster, men gör också grunden något varmare på vinden.
 
Hej igen!

Nej som sagt så vet vi ännu inte om några fel... Hoppas det kan förbli så. Dock så är takpannorna dåliga och det har läckt in innan nya pannor lades dit på några väl valda ställen. =) Därför ska vi lägga ett nytt tak. Det vi inte bestämt/vet är om endast pannorna ska bytas eller om råspont - papp - läkt - pannor ska läggas.
 
Takarbete är vad jag håller på med just nu, blir aldrig klar känns det som. Hade det inte varit för att vi skulle byta från betong till lertegel så hade jag nog (med facit i hand) lagat där det behövdes utan att lägga om allt. Mer jobb än jag räknade med då man stötte på saker under arbetets gång, som en myrstack:) Men jag behöll spåntaket under masoniten (oljehärdad).
 
Lillfisken är det ditt hus på bilden i din profil?
Jättefint
 
Hej Lillfisken!
Nu i perioden mellan ni köpt huset och får tillträde till det så tycker jag att ni bör leta reda på lite extra takpannor. Om huset står övergivet så bör ni även kunna inspektera gårdens förråd på tegel mm. Byt de trasiga pannorna så står sig huset över vintern...

Kolla förresten inte bara in teglet utan allt som finns i förråden, ofta är det en guldgruva som följer med huset.

Beställ även in någon eller några av böckerna som rekomenderas ovan, då får du mycket svar om isolering, mycket fakta om grunder etc...

Ved, se till att ha ved till vintern om ni flyttar in under hösten... (Anar att sambon inte vill elda, med avseende på bergvärmeplanerna) Eldstäderna är vitala delar i kåken för att hålla grunden i god kondition. Så stödelda åtminstonde då och då
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.