Nimajneb skrev:
Handlar det om ett Garantiärende iaf gentemot en privatperson så skall man inte behöva drabbas av några kostnader typ porto. Om maskinen måste skickas vi tex England så är det ingen extra kostnad för dig.
Då den 3-åriga garantin är en Bosch och inte ÅF garanti så ligger det i deras intresse att ha en så smart distr lösning som möjligt.
Så var desvärre inte fallet för mig då varken bosch eller jula där jag köpt min maskin var beredda för att stå för frakten åt mig så jag slapp köra och lämna den.
Men det kan ju vara skillnad i andra fall.
 
Videoten skrev:
...Enligt bosch så måste garantiärenden gå via återförsäljare då deras rep har flyttats till danmark. Enligt killen på bosch så är det upp till andra åf ifall dom vill befatta sig med saker som dom ej sålt och således ingenting som bosch kan göra någonting åt....
Bosch är i varje fall konsekventa - jag fick exakt samma besked. Det är tydligen upp till varje ÅF att formulera sin egen policy. En av de större kjedorna jag ringde var väldigt tydlig med att säga att de bara tar emot maskiner som är köpta hos dem, med tillägget att det nog är omöjligt att hitta någon ÅF i Sverige som tar emot maskiner köpta i utlandet. Dessvärre verkar killen jag pratade med ha rätt. Men jag är öppen för bevis av motsatsen ;)

Nimajneb skrev:
Handlar det om ett Garantiärende iaf gentemot en privatperson så skall man inte behöva drabbas av några kostnader typ porto. Om maskinen måste skickas vi tex England så är det ingen extra kostnad för dig.
Då den 3-åriga garantin är en Bosch och inte ÅF garanti så ligger det i deras intresse att ha en så smart distr lösning som möjligt.
Jag vet inte hur det ligger till med detta, även om Videotens inlägg indikerar motsatsen. Oavsett om jag behöver betala frakten eller inte så ställer jag mig lite tveksam till att behöva skicka maskinen kors och tvärs. Det funkar säkert bra i många fall, men det öpnnar portarna för strul och framförallt blir jag av med maskinen längre än nödvändigt. Dessutom betyder EU-garanti (åtminstone som jag ser det) att jag som konsument har möjlighet att använda garantin i vilket EU-land som helst, utan att behöva skicka den utomlands. Men så menar tydligen inte Bosch...
 
Det återförsäljaren troligen gör när dom får in maskinen för rep är att dom kontaktar bosch och felanmäler maskinen, Bosch skickar då upp en fraktsedel till ÅF som han sätter på maskinen och slipper således betala för frakten till Bosch verkstad.
Men det åligger inte ÅF att få din maskin till sig, utan det åligger dig som köpare.
Oftast så kan du lämna in maskinen inom samma kedja du har köpt den och det behöver således inte vara på samma ort.
Det finns också en möjlighet att lämna in din maskin till annan Bosch-åf men som sagt då är det upp till den åf att bestämma om han vill lägga ner den tid det tar för att få iväg din maskin på service.
 
Videoten skrev:
Det återförsäljaren troligen gör när dom får in maskinen för rep är att dom kontaktar bosch och felanmäler maskinen, Bosch skickar då upp en fraktsedel till ÅF som han sätter på maskinen och slipper således betala för frakten till Bosch verkstad.
Men det åligger inte ÅF att få din maskin till sig, utan det åligger dig som köpare.
Oftast så kan du lämna in maskinen inom samma kedja du har köpt den och det behöver således inte vara på samma ort.
Det finns också en möjlighet att lämna in din maskin till annan Bosch-åf men som sagt då är det upp till den åf att bestämma om han vill lägga ner den tid det tar för att få iväg din maskin på service.
Bra skrivit. Större ÅF kan nog dock skippa fraktsedeln från Bosch, men det saknar betydelse i sammanhanget (jag jobbade med konsumentelektronik för knappt 20 år sedan och då fakturerade vi leverantörerna för garantifrakter en gång i månaden).

Om nu Bosch säger sig ha EU-garanti så borde de rimligtvis också se till att det finns möjlighet att lämna in maskiner för garantirep hos annan ÅF än där man köpt maskinen. Sannolikt behövs någon form av kompensation för ÅF som hanterar garantiärenden för maskiner som de själva inte sålt - annars lär ju inte en enda ÅF bemöda sig. En sådan garanti kan inte baseras på ÅF skall vara snälla och ställa upp med "välgörenhetsarbete".

Om det nu finns någon ÅF som trots allt ställer upp så skall jag som konsument inte behöva bemöda mig med att leta upp en sådan. Jag kan tyvärr inte dra någon annan slutsats än att Bosch lovar mer än de kan hålla eftersom det inte ges någon möjlighet att utnyttja garantin i praktiken. Det är bara luft i orden, ja tusan ta mig snudd på bedrägligt.

Man skall kanske tipsa Plus-Sverker så att han kan kasta en skruvdragare från Bosch i soptunnan i nästa program? :rolleyes:
 
bygga_bo skrev:
Om det nu finns någon ÅF som trots allt ställer upp så skall jag som konsument inte behöva bemöda mig med att leta upp en sådan. Jag kan tyvärr inte dra någon annan slutsats än att Bosch lovar mer än de kan hålla eftersom det inte ges någon möjlighet att utnyttja garantin i praktiken. Det är bara luft i orden, ja tusan ta mig snudd på bedrägligt.
Jo jag håller fullt med dig att det borde ej vara jag som köpare som får lägga ner arbete att hitta en åf som är villig att ta emot och skicka mina trasiga varor.
Man tycker ju att ett så stort bolag som bosch borde kunna ordna det på ett bättre sätt.

Jag mailade till bosch service ang. servicetiden på min handöverfräs som skickats från Jula på service och jula kunde ej ge någon ungefärlig tid på servicen.
Enligt bosch så skall en std. service gå 24 timmar från det dom fått in maskinen tills den går iväg till åf.( frånsett att dom har reservdelar på lager).
Så i mitt fall verkar Jula vara en enorm flaskhals.
 
Mycket spekulationer blev det här.

1. Har man köpt i butik så får man stå för frakten till butiken själv
2. har man köpt på postorder så får man gratis frakt till ÅF.

Vem har sagt att Bosch Sverige vägrar ta hand om maskiner via sitt Svenska ÅF nät.
Har någon problem så ring:


Reparationsservice
Robert Bosch AB
Isafjordsgatan 15
Box 11 54
164 22 Kista

Telefon: 020-41 44 55 0
Fax: 020 - 86 87 77
 
Nimajneb skrev:
Vem har sagt att Bosch Sverige vägrar ta hand om maskiner via sitt Svenska ÅF nät.
Har någon problem så ring:


Reparationsservice
Robert Bosch AB
Isafjordsgatan 15
Box 11 54
164 22 Kista

Telefon: 020-41 44 55 0
Fax: 020 - 86 87 77
Enligt en kille på bosch hotline, tfn: 08-750 18 20
Så har reparationsservice i kista flyttats och alla reparationer sker i Danmark
Jag har även mailat till reparationsservice och fick då denna adress som tydligen skall gälla:

BOSCH Service Center

Telegrafvej 3, DK-2750 Ballerup, Denmark

Office: +45 44 89 88 55

Fax : +45 44 89 87 55
 
Nimajneb skrev:
...Vem har sagt att Bosch Sverige vägrar ta hand om maskiner via sitt Svenska ÅF nät...
Ingen. Problemet är att svenska ÅF inte tar (behöver ta) emot maskiner som är köpta i ett annat EU-land såsom England.
 
Videoten skrev:
Enligt en kille på bosch hotline, tfn: 08-750 18 20
Så har reparationsservice i kista flyttats och alla reparationer sker i Danmark
Jag har även mailat till reparationsservice och fick då denna adress som tydligen skall gälla:

BOSCH Service Center

Telegrafvej 3, DK-2750 Ballerup, Denmark

Office: +45 44 89 88 55

Fax : +45 44 89 87 55
Vet du om man kan skicka dit sin maskin som privatperson? Eller är det samma sak här, att det bara är ÅF som kan skicka dit?

Det hade i varje fall varit bättre om man skicka maskinen direkt till Bosch i Danmark så att den inte behöver vända hos ÅF i England. Om Jula kan vara en flaskhals så kan nog en ÅF i England vara en kork... ;)
 
bygga_bo skrev:
Vet du om man kan skicka dit sin maskin som privatperson? Eller är det samma sak här, att det bara är ÅF som kan skicka dit?

Det hade i varje fall varit bättre om man skicka maskinen direkt till Bosch i Danmark så att den inte behöver vända hos ÅF i England. Om Jula kan vara en flaskhals så kan nog en ÅF i England vara en kork... ;)
Frågade det när jag ringde men enligt killen på bosch hotline så var man tvungen att gå via ÅF.
Men man kan säkert prova ringa till Bosch serviceverkstan i Danmark och fråga om dom kan ta emot direkt.

Kan dock bara svara för vad jag har fått förklarat av bosch för mig och i mitt fall.
 
bygga_bo skrev:
Ingen. Problemet är att svenska ÅF inte tar (behöver ta) emot maskiner som är köpta i ett annat EU-land såsom England.
Frågade på skoj min lokala bygghandel idag och enligt dom så hade dom inga skyldigheter att ta emot en maskin köpt i en annan affär inom EU (Sverige inräknat) men han såg ingen anledning att hjälpa till. Han menade att han var mån om sina kunder då folk med blå bosch nästan alltid är stammisar.

Kan hända att detta är unikt men jag tror inte det.
 
Bumpar tråden i och med att jag testade att köpa lite grejer från Lawson, som nämnts tidigare, och PS-Tools.
Beställde från Lawson 22/7, fick någon dag senare ett mail om att varorna inte fanns på lager utan skulle komma in 1/8 och skickas då. Jag lät ordern ligga kvar och avbeställde inte. Den 31/7 fick jag mail att varorna hade skickats och den 6/8 kunde jag hämta ut paketet.
Jag har tidigare också gjort en beställning som jag avbokade i och med att fraktkostnaden skulle bli högre än jag först trott. Jag krånglade lite med några mail om att ändra ordern och hur det påverkade fraktkostnaden. Hela tiden har jag fått relativt snabba svar och de har alltid varit tillmötesgående IMO.

PS-Tools lade jag en order 2/8 och ordern skickades den 4/8 och jag kunde hämta ut paketet den 11/8. Hade det inte varit för posten och deras avi-rutiner kunde jag säkert kunna hämta ut det redan den 8/8. Gick att följa paketet via leveransnummer.
PS-Tools var också snabba på att svara på frågor innan jag lade en beställning.

Utifrån mina erfarenheter kan jag rekomendera båda. Inte omöjligt att jag kommer att beställa från båda själv igen.

// stOra_m
 
stOra_m skrev:
PS-Tools lade jag en order 2/8 och ordern skickades den 4/8 och jag kunde hämta ut paketet den 11/8. Hade det inte varit för posten och deras avi-rutiner kunde jag säkert kunna hämta ut det redan den 8/8. Gick att följa paketet via leveransnummer.
Har du ett trackingnummer som fungerar på posten.se och ser att paketet har kommit fram till ditt utlämningsställe så är det bara att knata dit med det nummret, det brukar jag göra när jag är otolig (du behöver alltså inte vänta på avin).
 
Jag har just lagt en beställning på ett par Makita-maskiner på PS-Tools. Spännande! Återkommer med rapport, hittills har de varit mycket tydliga och snabba med frågor kring moms, priser mm.
 
PS-Tools verkade ha bra priser på Festool, och sladden är det väl bara att byta ut mot den svenska om man inte har lust med adaptrar ...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.