26 267 läst · 6 svar
26k läst
6 svar
Hur hög takhöjd i en friggebod med pulpettak?
Vi har tänkt bygga en friggebod på 3x5 meter med pulpettak. Som jag fattat det får friggeboden vara 3 meter hög från syll/bärlina till takets högsta punkt rakt ovanför en yttervägg?
Det innebär att takhöjden inomhus blir beroende av dimension på golv- och takkonstruktion. Vi tänkte köra med plåttak, som bör ha så stor lutning som möjligt... Samtidigt vill vi ju ha ståhöjd inomhus även på den sida av huset som har där taket är lågt (Få plats med en duschkabin). Så om man vill ha typ 210 cm i takhöjd där huset är som lägst, hur mycket taklutning kan man ha?
Mvh Snurrig
Det innebär att takhöjden inomhus blir beroende av dimension på golv- och takkonstruktion. Vi tänkte köra med plåttak, som bör ha så stor lutning som möjligt... Samtidigt vill vi ju ha ståhöjd inomhus även på den sida av huset som har där taket är lågt (Få plats med en duschkabin). Så om man vill ha typ 210 cm i takhöjd där huset är som lägst, hur mycket taklutning kan man ha?
Mvh Snurrig
Välkommen till forumet!
Om jag nu minns rätt så ska ett plåttak luta minst 1:4. Så är den 3 meter bred så kommer taket att vara 75 cm högre i den högsta änden. Då har du 3 meter - 0,75 = 2,25. Dra sedan ifrån tjocklek på golv och tak (säg 0,4 meter) så är du nere i 1,85.
Om du väljer ett papptak i stället klarar du dig med en lutning på lägst 3°, ca 1:20. Då skiljer det bara 15 cm mellan väggarna.
Om jag nu minns rätt så ska ett plåttak luta minst 1:4. Så är den 3 meter bred så kommer taket att vara 75 cm högre i den högsta änden. Då har du 3 meter - 0,75 = 2,25. Dra sedan ifrån tjocklek på golv och tak (säg 0,4 meter) så är du nere i 1,85.
Om du väljer ett papptak i stället klarar du dig med en lutning på lägst 3°, ca 1:20. Då skiljer det bara 15 cm mellan väggarna.
Tack för välkomnandet!
Jag har aldrig byggt nåt större än en lådbil, men i sommar tänkte jag börja bygga en friggebod från grunden. Jag har kollat en hel del här på forumet; en toppenkälla för information. Att bygga från scratch känns en aning överväldigande dock...
Och tack för snabbt svar, även om det var nedslående. Med 1,85 i takhöjd blir det inga långa duschar
Hur kommer du fram till 40 cm för tjocklek för golv och tak?
Det här med papp, det känns lite osäkert. Friggan ska stå Hälsingland och kan komma att vara utan tillsyn nov-april. Friggeboden kommer ersätta ett uthus med papp-pulpettak som nu är genomruttet. (byggt ca 1970). Taket har läckt och huset börkjar likna en jättemögelsvamp. Att då bygga det nya huset med papp...Kanske har takpappen blivit bättre sen dess men det känns som att spotta i motvind.
Med 40 cm avsatt för golvochtak och 210 i takhöjd = 250 i ytterhöjd som lägst och 300 som högst kommer jag fram till lutning på 1:6, vad det nu blir i grader...
Kan det verkligen stämma, det borde ju inte finnas några branta tak på pulpettakfriggebodar i så fall? Och därigenom inga plåttak?
MVh Snurrig. Papp...
Jag har aldrig byggt nåt större än en lådbil, men i sommar tänkte jag börja bygga en friggebod från grunden. Jag har kollat en hel del här på forumet; en toppenkälla för information. Att bygga från scratch känns en aning överväldigande dock...
Och tack för snabbt svar, även om det var nedslående. Med 1,85 i takhöjd blir det inga långa duschar
Hur kommer du fram till 40 cm för tjocklek för golv och tak?
Det här med papp, det känns lite osäkert. Friggan ska stå Hälsingland och kan komma att vara utan tillsyn nov-april. Friggeboden kommer ersätta ett uthus med papp-pulpettak som nu är genomruttet. (byggt ca 1970). Taket har läckt och huset börkjar likna en jättemögelsvamp. Att då bygga det nya huset med papp...Kanske har takpappen blivit bättre sen dess men det känns som att spotta i motvind.
Med 40 cm avsatt för golvochtak och 210 i takhöjd = 250 i ytterhöjd som lägst och 300 som högst kommer jag fram till lutning på 1:6, vad det nu blir i grader...
Kan det verkligen stämma, det borde ju inte finnas några branta tak på pulpettakfriggebodar i så fall? Och därigenom inga plåttak?
MVh Snurrig. Papp...
Man kanske kan tänka sig att mäta någon dm fel på taket där det är som högst? tror inte det blir fängelse eller offentligt spöstraff för 3.2 meter.
Sen har det hänt en del med papp sen 1970.
Behandlar man den varje 8-10 år så kan den hålla länge. förmodligen längre än plåt som har en tendens att bli ful med åren.
Sen har det hänt en del med papp sen 1970.
Behandlar man den varje 8-10 år så kan den hålla länge. förmodligen längre än plåt som har en tendens att bli ful med åren.
Gissar. Fast inte helt i det blå, naturligtvis. Underlag+golvreglar+ golvspånskiva+innertak+takstolar+råspont+beklädnad= omkring 400mm.isback skrev:
Modern takpapp är utmärkta produkter (och består fö inte av nån papp alls). Ska inte på något sätt jämföras med den gamla tjärpappen.isback skrev:
Som jag fattat det är det höjd från markens medelnivå till taknock < 3m ...isback skrev:
Det betyder i så fall att om du gräver ner friggan en decimeter så kan du använde detta till mer takhöjd.
Å andra sidan så kommer du lätt få mögelproblem med ett träbjälklag nere i mark, så i praktiken bör du nog ha bjälklaget 5-10 cm ovan mark istället.
Om du gjuter en betongplatta så är det inga större problem att få golvet = marknivå (du tjänar in ca 200mm för golvbjälklaget med).
Ang tak. Med lutning minst 14° (1:4) så kan du använda nästan alla sorts takmaterial, undantaget är framförallt vissa tegelpannor med dålig formpassning. Vissa tak kräver dock extra åtgärder, tex krävs extra klistring för en del papptak.
Det finns en hel del taktäckningar som fungarar under 14°.
Dubbelfalsad bandtäckning (dyrt), en del olika papptak. Vissa plåttak, kolla vad plannja har, jag har för mig att dom har en plåt där dom lovar lägre lutning. Även clic-systemet klarar väl lägre ..?