[quote author=hanneli link=board=Badrum;num=1115742906;start=20#30 date=06/08/05 kl 21:41:23]Ett lite apropos till denna diskussion: Vi var inne i ett visningshus och hittade följande på badrummet. Den första bilden visar arbetet över dörren. Den andra bilden visar dörren inn till bastun (till höger) och dörren (till vänster). Samt snygg kapning av kakelet och listning i taket. Not. :surprised: Om någon hantverkare hade gjort detta i mitt hus... >:(

Kanske därför de säljer huset ;)

 
Jag skrev fel :p det var inte et "visningshus", utan en öppen visning i et nygbyggt hus.
 
Vill bara tillägga ett alternativ 3:
Passar dock endast om man har breda innerväggar med "dörrsmygar".

Vi satte helt enkelt gips även i dörrsmygen och alu. kakellist i hörnen, sedan kaklade vi även smygen. (Mjukfog mellan kakel och karm) Gjorde lika i fönstret.

Blev kalassnyggt med vitt kakel och vita alu. lister.

 
Väcker denna tråd eftersom jag står inför problemet nu;

Blir det inte fel, enligt våtrumsreglerna, att sätta dörrkarmen så att den kommer i liv med kaklet?

Då kommer ju kanten på tröskeln inte i liv med gipset och man kan inte få till tätskiktet så att att det överbryggar springan mellan dörrkarm och vägg.

Själv tänkte jag göra så här:

1 Karmen sätts i liv med väggen.

2 Tätskiktar och kaklar.

3 Anpassning av karmen (enligt tidigare inlägg i denna tråd) så att den passar både mot karm och kakel.
 
Vart i reglerna står det att man ska tätskikta ut på karmen?
Oftast blir det ju en smyg på insidan vilket fall... helt klart alt 2 annars.
 
T
Usch, alt 1. ser verkligen för jäkligt ut, huga mig.......
 
Bob_the_builder
smiler skrev:
Vart i reglerna står det att man ska tätskikta ut på karmen?
Oftast blir det ju en smyg på insidan vilket fall... helt klart alt 2 annars.

BBV 6.4.2: "Spalt mellan karm och vägg skall ilagas så att försegling kan utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Uppviket av förseglingen skall utföras till nivå för färdig golvbeläggning."
 
Jag har kaklat först och tänkte sätta foder efteråt. Det har dock visat sig vara lite knepigt att hitta bra list med kant, någon kallade det för klackfoder. Det är ju typiskt att det ska va slutsålt när man behöver grejerna!!!
Hade jag kunnat backa bandet hade jag nog satt foder först.
 
Bob_the_builder
Åk till nästa bygghandlare... :)
 
Bob_the_builder skrev:
Åk till nästa bygghandlare... :)
Tänk...Den som ändå hade bil.
 
Bob_the_builder skrev:
BBV 6.4.2: "Spalt mellan karm och vägg skall ilagas så att försegling kan utföras kontinuerligt mellan tröskel, karm och vägg.
Uppviket av förseglingen skall utföras till nivå för färdig golvbeläggning."

Jaja nere vid golvet ja såklart... men inte upp på väggen lixom mellan karm å vägg.

Har man dörren nära duschen brukar ja lägga en silicon sträng på väggen bakom plattan närmast dörren så att inte vattnet kan vandra ut till karmen.
 
Bob_the_builder
smiler skrev:
Jaja nere vid golvet ja såklart... men inte upp på väggen lixom mellan karm å vägg..
...och eftersom frågan gällde vad karmen skulle liva med så är svaret "tätskiktet" om inte karmen ska luta utåt eller inåt... ;-)
 
Hur menar du? Den kan väl lika gärna liva med plattornas yta, den behöver väl inte luta för det..?
 
får jag bryta in med en sidofråga då?
måste tröskeln liva med kakel då?
finns oftast bara 95 mm karmar att köpa på bygghandeln, om man då har vägg med dubbla skivor och kakel så är man uppe i 125 mm kanske, bygga ut karmen går ju bra men tröskeln sitter ju där den sitter 3 cm in, ok eller dumt?
mvh daniel
 
Inga som helst problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.