Hej!

Jag håller på att anlägga en stor automatbevattningsanläggning. (långt ord)
Jag kommer att behöva ca 100m, 75mm sugslang, samt väldigt mycket 40mm PEM slang ut till spridarna.
Dimensioneringen är pga av tryckfall/antal spridare per magnetventil o.s.v
Nu är min fråga?
Kan man använda tex RinkabyRörs Pem PN6 (står jordvärmeslang artnummer 4695)slang ut till spridarna?
Fördelar:
1. Priset
2. Bättre flöde då denna har tunnare väggar.
3: Större rullar (behöver ca 2x500m) detta finns bara i Pem Pn6.

Antar att PN6 står för max tryck 6bar.
Tacksam för svar

PN6 är som du säger tryckklassen. Då jag inte vet hur mycket tryck du tänkt köra eller vad pumpen ger för tryck är det omöjligt att svara rikigt. Men skulle jag gissa så kommer du ligga mellan 5-7bar och då fungerar den slangen utmärkt. Den är dessutom mycket roligare att hantera.

Har du något tips om var man kan läsa om tryckfall i en bevattningsanläggning? Funderar på att använda hoppupp spridare nedgrävda i mark. Saknar erfarenhet av att räkna och är inte mattematiker....Är det en fördel att ha en tjock stamledning och gå ut med mindre rör till varje spridare, vilka dimensioner är användbara? Har en tomt på ca 5000m2 och vattnet tas från sjön.

H
Så passande, håller precis på för fullt och gör i ordning mitt bevattningssystem. Jag har beställt en del prylar från en Tysk sida som är bra mycket billigare än i Sverige. Exempel: 1 stycken Hunter I20 popupspridare kostar hos Waterboys 475:-, på http://www.hogi99.de/ betalade jag 190:-. Gardena prylar är kriminellt billiga fast det är inte samma kvalitet som Hunters, dock är Gardena kopplingar helt underbara att koppla med. De är väldigt billiga på allt.

Enligt tyskarna som jag har varit i kontakt med så ska man inte överdimissonera slangarna. Jag kör på 32 mm Pem slang sug/tryck från pump som föregrenar sig till två slingor på 25mm slang. Ena slingan så kör jag 4 mindre fontän popuper och på den andra 3 stycken Hunter rotor popuper. Pumpen jobbar med 8 bar samt ett flöde på ca 9 m3/h.

Lite att tänka på: Satsa absolut på en bra pump med höft flöde och tryck, då kan man köra större slingor utan ventiler. jag kör mitt för 1300 m2 utan magnetventiler.

*Gräv ner sprinkler ordentligt djupt - gräsklippare går lägre än vad man tror :)
*Förfilter av flödestyp är ett måste om man pumpar skitigt vatten. Visst sprinklerna har filter i sig med jobbigt att hålla på med när det är nedgrävt.
*Säkerhetsventil - två Gardena L-kopplingar sprängda vid test tackvare att sprinklerna var inställda på 0 flöde från fabrik :)
*Lita inte på Gardena planeringsprogramm på deras hemsida. Skrev in mitt flöde och enligt deras program så kunde jag inte driva 4 sprinklers på samma lina, utan var tvungen att skaffa ventiler och boxar. Jag driver 7 sprinkler på samma lina samt har en 3 m3 flöde kvar som jag ska koppla in inom kort.
*Dräneringsventiler för att säkra vintern, jag har valt att ha spridarna som lägsta punkt samt en dräneringsventil vid spridarna. för det känns som PEM slangen är hyffsad frostsäker i sig. Visst man får ta att det spottar och fräser innan det kommer igång vid uppstart.
* Det som jag ska fixa är också en bypass slinga med ventil från filtret om filtret skulle kleta igen, så man inte spränger den också.
* Vid planering räkna av en 20% på leverentörens kastlängd/radie uppgifter, dessa tester är gjorda i labbmiljö med 20 gradigt vatten och noll vind.
*De slingor du ska köra samtidigt ska ha någorlunda samma vattenflöde för att slippa "dry spots" Jag har ställt in minna på ca 900 l/h
* Nu märker jag att jag inte har svarat på någon av er fråga som tråden handla om :),

Hopplunda!
Varför skall man inte överdimensionera slangarna?
Man får tryckfall på små slangar över långa sträckor.
Jag har en ledning ut till 6st vattenspridare á 26l/min där jag behöver 3,5 bar.
Ledningen är 150m totalt med för liten slang säger de flesta att jag får för stort tryckfall.
De rekomenderar 50mm slang.
Vad tror du?

H
Han jag prata med mummlade någonting om hastigheten på vattnet miskar vid större dimensioner, nu förstod jag inte riktigt han till 100% hans engelska var inte den vassaste. Men det stämmer att tryckfallet blir mindre ju större slang. Men det verkar vara lite flummigt allt för om jag använder mig av exelbladet som grävaren infoga så ska jag ha 9 bars tryckfall på min ena slinga = inget tryck alls. Men sist jag testa så sprängde jag ett par kopplingar rätt så omedelbart. Jag kör 32mm stammnät ca 10 meter från pump, samt två slingor 25mm på 30 meter vardera. Jag har inte satt spridarna efter varandra på slangen, utan går ut med en T-koopling vid varje spridare. Med rekomendationer från Hunter irrigations system hemsida.

Tagg- då behöver du ett flöde på 156 l/min = 9360l/H för att kunna driva spridarna.

Redigerat:
H
50 slang låter inte för mycket för 9 m3/h vatten. Jag tror det blir bra. Det han menar med överdim på slang gäller nog större än så. Vid för alldeles för stor slang så blir hastigheten så låg att det kommer bara att rinna vatten utan tryck, oam man inte har en jättevolym av vatten.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.