Vår granne håller just nu på och sätter upp ett minst tre meter högt plank mellan hans och vår tomt. Vi bor i radhusområde och de som bodde där innan hade ett vanligt staket som alla andra.

Vad jag förstår så måste man ha bygglov om man bygger ett plank närmare än 4,5 meter från grannens tomt men oss är det iallafall ingen som har frågat. Inte kan han ha fått bygglov utan att ha frågat oss först?

Hur gör man nu? Förrutom att prata med grannen, men han är sällan där utan har byggare på plats som renoverar hela huset.

Ska vi kontakta byggnadsnämnden?

Jag är nämligen inte så sugen att ha ett tre meter högt plank som enda utsikt från altanen.

Tre meter högt plank måste man ha bygglov för oavsett var på tomten man sätter upp det (åtminstonde i detaljplanerade områden).

Kontrollera med stadsbyggnadskontoret om det mot förmodan skulle finnas ett bygglov beviljat. Ta reda på var grannen bor nu, och kontakta honom.

Även om du troligen har rätt att slippa planket, så finns det en risk att grannen till varje pris vill ha insynsskydd i trädgården. Om han skulle få för sig att istället plantera en hög häck eller liknande så kan du inte göra något åt det. Man behöver inte bygglov för häck. Jag säger detta som en liten vink om att även om du har rätt så är det nog viktigt att få till en lämplig kompromiss med grannen.

fast om man vill ha totalt insynsskydd kan man väl bosätta sig på landet, inte i ett radhusområde. Folk är bra idiotiska.

Jag har hellre en hög häck än ett fult plank mot tomten iallafall. Dessutom har vi redan en jättestor björk mellan vår och grannens tomnt som gör att det är i princip inoll insyn mellan vår och höst.

Hej Pitufina,

Hur gick det med din grannes plank? Fick han ta ner det? Eller har han "luftat" det, dvs tagit bort några plankor så det blir genomsiktligt och därmed inte att betrakta som plank?

Jag frågar eftersom jag har en direkt parallell med min granne just nu. Han har smällt upp ett 225 cm plank mellan oss (mellanradhus) av ren hämnd eftersom han inte fick mitt godkännande till skärmtak.
Jag har skrivit till Stadsbyggnadskontoret i Göteborg och dom har kontaktat honom men efter en vecka står planket fortfarande intakt.
Kunde vara bra att veta hur det funkar i andra kommuner.

Han har ändrat lite i planket nu och det är fortfarande högre än ett staket men ser bra ut så för vår del är det helt ok. Nu känns det inte längre som att bo mittemot en byggarbetsplats.

Däremot har grannen nog problem både med de andra grannarna som bor bredvid oss och kommunen som varit där ett antal gånger så det kan hända att han tvingas sänka planket ännu mer eller lufta det. Ska bli intressant att se vad som händer.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.