4 417 läst · 5 svar
4k läst
5 svar
Drag i väggarna
Jag har ett 50-tals hus som är byggt i ytong och klätt med tegel. Mellan detta så ligger det ca 5cm dubbelpappad glasull. Nu är det så att vi har tilläggsisolerat hela huset med 70mm cellplast och putsat det! I och med detta bytte vi fönster och satte de i liv med den gamla fasaden. Detta blottade isoleringen mellan tegeln och ytongen. Då jag inte fick alla smygar färdiga i fjol så blev detta lämnat öppet i vinter. Något som jag märket fort var att det drog i mellan tegel och ytongen då den dubbelpappade isoleringen ligger lite slappt i väggen.
Min teori är nu om det kan vara så att den kalla luft som finns på vinden rasar ner i väggarna? Vad ska jag göra för att åtgärda detta. Det har varit alla möjliga vilda planer från att spruta in isolerskum i väggarna mellan vinden och andra våningen för att klämma isoleringen på plats till att isolera upp ytongväggen på vinden! Kom med tips så är ni snälla!
Min teori är nu om det kan vara så att den kalla luft som finns på vinden rasar ner i väggarna? Vad ska jag göra för att åtgärda detta. Det har varit alla möjliga vilda planer från att spruta in isolerskum i väggarna mellan vinden och andra våningen för att klämma isoleringen på plats till att isolera upp ytongväggen på vinden! Kom med tips så är ni snälla!
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Detta är vad någon här på forumet kallade en "väggmacka" - den här var det mycket pålägg på
Försök identifiera alla ställen där det kan dra in luft i väggen och täta där med mineralull.
Se sedan till att dina salningar runt fönstren blir ordentligt lufttäta.
Kan det inte dra in luft i huset den vägen så kommer det ju heller inte att sugas in även om det finns möjlighet.
Så länge du inte kan ta in luft i underkant och via konvektion få luften att komma ut i överkant så har du inget stort problem.
Men till alla er som funderar på att lägga isolering utanpå tegel, panel, eternit eller andra beklädnader, ta detta som ett varnande exempel
Försök identifiera alla ställen där det kan dra in luft i väggen och täta där med mineralull.
Se sedan till att dina salningar runt fönstren blir ordentligt lufttäta.
Kan det inte dra in luft i huset den vägen så kommer det ju heller inte att sugas in även om det finns möjlighet.
Så länge du inte kan ta in luft i underkant och via konvektion få luften att komma ut i överkant så har du inget stort problem.
Men till alla er som funderar på att lägga isolering utanpå tegel, panel, eternit eller andra beklädnader, ta detta som ett varnande exempel
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Ja, men jag förstor inte hur du skall komma dit... för där sitter väl 70mm cellplast utanför?
Medlem
· Västra Götaland
· 545 inlägg
Proppa igen!... det är där luften kommer in... men börja med att dreva med mineralull - det blir tätt än då!