8 724 läst · 13 svar
9k läst
13 svar
Hyvlad kalksten 1700-tal
Jag skall lägga ett större antal m2 med kalksten i ett större hus delvis 1700-tal under det kommande året. Tanken är att ha detta material i entréytor (3 st) och möjligen kök, kanske även några badrum/wc. huset är ett boställe mitt emellan högreståndsmiljö och vanlig gård. Gysinges ljusgrå tycks vara det som passar bäst men priset är litet överdrivet tycket jag. Begagnatmarknaden tycks även ganska sval...
a) Har någon hittat en bra leverantör av dessa äldre ytbehandlingar av kalksten till bättre pris, gärna i mellansverige?
b) har någon erfarenheter av att lägga vattenburen golvvärme under dylika golv (naturligtvis för att undvika snygga men skrymmande och 'malplacerade' vattenradiatorer)?
Tacksam för all form av respons!
a) Har någon hittat en bra leverantör av dessa äldre ytbehandlingar av kalksten till bättre pris, gärna i mellansverige?
b) har någon erfarenheter av att lägga vattenburen golvvärme under dylika golv (naturligtvis för att undvika snygga men skrymmande och 'malplacerade' vattenradiatorer)?
Tacksam för all form av respons!
Vi har kalksten från Norrvange, Gotland. Iofs polerad men vet att www.slitesten.se har många varianter, bl.a. något de kallar antikhyvlat, finns bild på deras hemsida.
Kalksten är dyrt, vi betalade ca 1000:- per kvm, men över 3.000 verkar lite löjligt dyrt.
Kalksten är dyrt, vi betalade ca 1000:- per kvm, men över 3.000 verkar lite löjligt dyrt.
Och, jo vi har vattenburen golvvärme under våra kalkstensplattor. Inga problem alls, temperaturen i slingorna är ju väldigt låg, under 30 grader. Golven blir mysigt varma, värmen är faktiskt skönare på ett stengolv än på ett trägolv.
Njae, tänkte att folk är intresserade av att företaget existerar och att det är bra folk. Jag har ju nyligen nyttjat deras tjänster. Bra att dela med sig av sina erfarenheter när man har haft en positiv upplevelse? Får man inte göra detta?E etompau skrev:
BirgitS
Medlem
· Stockholms län
· 40 619 inlägg
BirgitS
Medlem
- Stockholms län
- 40 619 inlägg
Men då är det ju bra om du berättar om dina erfarenheter och inte bara slänger ur dig ett namn för det kan upplevas som ren reklam, särskilt när det är i gamla trådar, eftersom det är så spammare brukar göra.e97aer skrev:
Och, jag gör ju så klart detta för andra sökande så att deras sökande skall bli kortare än mitt. Inte för att svara på ursprungsmeddelandet som är många år gammalt. Men forumet består och problemställningen är likadan år efter år. Söker man nu här så, kanske, att någon vänder sig till Thorsbergs stenhuggeri som är en utmärkt leverantör av kalksten.
En sann filantrop som tipsar om detta 10 år senare
Det intressanta för forumbesökare är nog här priset, så för den som har energin vore en enkel lista på 5-6 leverantörer med liknande slipning och resp. pris en god insats. Skalla man köpa säg 80m2 så är det inte enbart att de är mysiga på telefon som är relevant.
Det intressanta för forumbesökare är nog här priset, så för den som har energin vore en enkel lista på 5-6 leverantörer med liknande slipning och resp. pris en god insats. Skalla man köpa säg 80m2 så är det inte enbart att de är mysiga på telefon som är relevant.