kjellfris vedklipp klipper max 15 cm sen står den och brummar man blir tokig ska köpa en pw klipp nr1
 
  • Gilla
swemax
  • Laddar…
Dyra investeringar med "riktiga vedklippar". kanske något om man säljer ved. Men för husbehov lär det vara mer ekonomisk t med kedjesåg + hydaulklyv.. En smart sågbock/bänk:

http://www.sakerskog.se/default.asp?pageid=19291

underlättar nog en hel del...
 
Vad skulle ni välja mellan dessa två maskiner.

Vedkombi 520
http://www.lovangersmaskin.se/product_info.php/cPath/67_58_139/products_id/927

PW Klippen
http://www.clobsagbacken.se/vedklippen_som_kapar_och_klyver_.htm


Prisnivån är ganska lika, mycket pengar vilken man en väljer men vi sitter nu i investeringsstadiet till en sådan maskin och funderar på vilken som är bäst.

Hyra är inget att tänka på, vi (jag och sambon) vill kunna hålla på när vi orkar och vill, den tid som passar oss - så en investering av en sådan maskin + transportband är ett måste :)


Årsbehovet ca: 50kubik

PW klippen tar "bara" 29cm diameter och vedkombi - 32cm.

PW klippen, faller bitarna verkligen isär ordentligt efter klyvning? på de filmer som finns tycker jag mig se att de inte alltid faller isär ordentligt?

Är kombin enklare hantera stockarna med?



Goda råd önskas.


Vänl,,,
 
Brukade hyra in en granne/lantbrukare med traktormonterad vedklipp. Maskinen har ett tungt roterande svänghjul med knivsegg som klipper och klyver i ett moment. Tror den klarar 22 cm diam. Två man har fullt jobb att mata monstret. Dunk-dunk-dunk:D

Nuförtiden är jag ändå latare och kör med 20 kbm färdigkluvet och värmepump. Båda kostar ca 30 öre/kWh.
 
daytrader hej om jag har tur så får jag min nya pw klipp på fredag jag hör av mig hur den funkar vänta med att köpa
 
Jag har en PW klipp.Och jag kan väll hålla med om att ett och annat vedträ inte spricker helt.men jag ser det inte som ett problem när man har vedpanna bitarna får sprickor och glipor så veden torkar ändå.Möjligen kan det bli problem om man vill ha extremt fin klyvet. Jag sneglade också på andra alternativ men föll för klippens enkelhet. Ingen mekanik som strular eller kedjor/klinga som ska slipas.Utan det är bara att gå ut och jobba när man vill och orkar.
28 cm räcker långt. Och man kan köra större om man börjar med lilländen. Då spricker biten på slutet och du får 2 st bitar att köra. Problemet med ved runt 30 cm är att få upp dom på bordet för dom är tuuunga 3 meter.
 
>klorena
Ja tack MYCKET GÄRNA!!! Evigt tacksam, antar du köpt transportör också?

>aprilia-tobbe
Ok, lite som jag tänkte då med vedträna som inte "faller isär" men inte riktg om det var ett önsketänkade eller inte. Tycker med det känns bättre med färre mekaniska delar och kedjor, men vill se hur andra tänker =)

Hur många kubik kör du upp med klippen per år?


Vänl,,,
Tobbe
 
hej Daytrader
Jag körde upp ca 50m förra året. Farssan körde 30 samt den tredje delägarren som körde upp ca 80 m björk för försäljning.
Han är pensionär så han bryr sig inte om hur fort det går.
Troligen går en maskin typ Bala fortarre men om jag skulle köpa en sådan vill jag nog ha en lite dyrare då dom billiga känns lite veka.
PS många bitar som inte klyvs faller isär i fallet från trasportören.!
 
>aprilia-tobbe

Ok, bra information :)
Fråga där med det som inte faller isär - faller isär efter fallet från transportören: låter du det bli en hög vid klyven och sedan lägger på transportören eller låter du bitarna ramla på transportören direkt? Funderar på om transportör-bandet klarar sådana "krafter"?

50kubik, hur mycket lyckas du klyva per timme, eller per dag (hur många effektiva timmar)?

Vänl,,,
Tobbe
 
Hur mycket du kan köra beror mycket på vilken ved du har. Optimal storlek är ca 15-20 cm.
Siffran som SP har testat på 17-18 m3 tror jag är ganska optimistisk men en 8-10 m3 på 8 timmar är nog realistisk.
Det bästa är att ha bitar som inte dehöver klyvas på fyra fär det tar lita tid att vrida på veden.
Jag låter veden gå rakt på trasportören. Inga problem mer än att ett och annat trä kan missa och hamna utanför transportören.

Ställ dig frågan vad du vill ha.
Kan du nöja dig med lite sämre prestanda och vill ha det tyst samt inte vill skruva och mecka så är klippen rätt.
Är det bara prestanda du är ute efter bör du leta efter en annan maskin.Då är det bara att välja vad plånboken tål.

Vad tycker ni andra med klippar??
 
Jag kör PW-klipp+transportör direkt i förråd (är på väg att fixa lite bilder på detta). Underhållsaspekten tycker jag är viktig. En klipp är som sagts en enkel maskin och den funkar både för grov kvist (som man med fördel lägger ihop en bunt och klipper av) och stock. Precis 15-20 cm är ju den våta drömmen för då får man många kubik per timme. Nack delen att vrida och vända tycker jag inte stör (då har jag kört två säsonger). Delat problem med alla lösningar är att man kan skära en hel del hanteringstid om man har ett stort bord där stock enkelt kan rulla ner till matarbordet för klipp/vedmaskin. Att maskinen är förhållandevis tyst gör arbetet behagligt.
För den riktigt grova stocken (+30cm och oftast tjockare som man ofta får längst ner på gammal björk och snabbvuxen gran) så har jag gjort så att jag sågar tre-metersstock till meterlängd och klyver detta (blir ofta 4-8 bitar) och därefter använder jag klippen för att klyva ytterligare och klippa av till halvmetersved. Orkar inte tänka på att såga stock i halvmeterspluttar innan klyvning.
 
Jag kanske får rätta mig själv::surprised:
SP lyckas säkert trycka i genom 17 m3 på 8 timmar men då måste förusättningarna vara perfekta.Ved i rätt storlek och ett bra bord att plocka stock i från.
Jag har bland ved med väldigt olika storlekar och den tunna veden tar lite tid även om man lätt kör 5 bitar samtidgt. Och tyvär har jag endel bita som är grova och dom tar också tid mest för att dom är tunga och klumpiga att häva på.Där av mina 8-10 m3/ 8 timmar.Har man bättre ved rak och fin med bra storlek går det nog fortare.:)
 
Har hyrt klipp några gånger och tycker att det är oslagbart jämfört med klinga och hydraulklyv.

Körde upp som mest 28 m3 (travat mått på lastbil) från 7:00 på morgonen till 20:00 på kvällen. Vi var då två man som turades om att bära fram ved och köra klippen. En person (kvinna) hann inte riktigt med att rada i vedboden samtidigt utan det vart en del radning dag 2 också. Effektiv tid var ca 11 timmar, vilket ger 2,5 m3/h. Men dag 2 var jag inte stöddig :)
 
vi klivde (klippa+klyva?) ca ett halvt lastbilslass med björk på en dag, då var det mycket krokigt och spea björkar-blev drygt 17 m3 travat. nästa lass klivde vi ca 3/4 av på en dag, dock grövre-en del för grova- jag provade att såga bort en "bit" längs efter stammen ca 2-3 dm så stocken gick in, därföre hade jag kapat den i 1 eller 1,5 meters bit-det funkade bra för då sprack den hela vägen och jag fick 2 delar så jag kunde klivda en i taget- min klyvkil är 10 cm bred vilket gör att den klyver väldigt bra jämfört med liggande hydraulklyvarna som har ett plattjärn på kanske 2 cm tjocklek. jag rekommenderar då en klipp för att bla slippa klingoljudet... med klippen arbetande kan man prata samtidigt :)
 
Jag har kört rätt mycket med en klipp fast jag har skaffat mig en vedkombi nu.
Tycker man får bättre flyt i arbetet med en kombi. Samt att man kan hålla i stocken när man kapar.
Nackdelen med en kombi är väl att den låter lite mer och att det blir sågspån.Fast spånet som blir av en kedja är lätt att ta reda på.

Har inte testat den som daytrader frågar om men jag tycker den ser lite hempulad ut?

Om jag valde bland dessa skulle jag tagit en klipp
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.