Nu är måttet rågat, Ikväll kom svaret från VD på Roxistenhus,
Hej
Vi har fått information från vår takstolstillverkare och vi har titta på resultaten från X ochY´s mätningar på plats kan vi konstatera att det ligger inom toleranserna.
Vi kan komma och sänka fotlisterna.
Är ni ej nöjda med detta så får vi lösa detta på två års besiktning.
Vadå toleranser??? Vi har både nedskjunkna delar med både svikt och knarr i övervåningen och VD:n hävdar att det är helt enligt toleranserna. Detta fel anmäldes inom 6 månader efter besiktningen, men har inte åtgärdas för att vi skulle se att det inte blev mer problem och det var alla parter med på ( även Roxistenhus). Vi har även idag takstolar från minst två olika firmor...
Vad gör man med en sådan firma som vägrar ta sitt ansvar? Till och med killarna X och Y sa när de var här och mätte att vi hade fel på övervåningen inför vårt vittne och tillika KA.
Tyvärr har vi betalat in allt till dem eftersom dessa fel dök upp allt eftersom huset torkade upp, och problemen har varit konstanta sedan i september 2007.
Margareta sjödin, marieholm
Hej
Vi har fått information från vår takstolstillverkare och vi har titta på resultaten från X ochY´s mätningar på plats kan vi konstatera att det ligger inom toleranserna.
Vi kan komma och sänka fotlisterna.
Är ni ej nöjda med detta så får vi lösa detta på två års besiktning.
Vadå toleranser??? Vi har både nedskjunkna delar med både svikt och knarr i övervåningen och VD:n hävdar att det är helt enligt toleranserna. Detta fel anmäldes inom 6 månader efter besiktningen, men har inte åtgärdas för att vi skulle se att det inte blev mer problem och det var alla parter med på ( även Roxistenhus). Vi har även idag takstolar från minst två olika firmor...
Vad gör man med en sådan firma som vägrar ta sitt ansvar? Till och med killarna X och Y sa när de var här och mätte att vi hade fel på övervåningen inför vårt vittne och tillika KA.
Tyvärr har vi betalat in allt till dem eftersom dessa fel dök upp allt eftersom huset torkade upp, och problemen har varit konstanta sedan i september 2007.
Margareta sjödin, marieholm
Det man gör, kolla upp även med andra, är att kontakta en advokat som är utbildad på fastighetsrätt. Se till att ha "bevisning" dvs intyg eller gör besiktningar! I tingsrätten kräv bevis av diverse slag, inte något "upplevt", "muntligt" eller så.
Ta in en advokat om ni tycker ni har rätt. ibland räcker det att skicka in stämningsansökan för att husleverantören skall ge vika. Men de har egna advokater så ha papper som sagt.........kolla upp deras argument. vad /Vilka är toleranserna? Det kanske framgår i det finstilta och då har ni inget "case" även om ni till syns har rätt....
Ta in en advokat om ni tycker ni har rätt. ibland räcker det att skicka in stämningsansökan för att husleverantören skall ge vika. Men de har egna advokater så ha papper som sagt.........kolla upp deras argument. vad /Vilka är toleranserna? Det kanske framgår i det finstilta och då har ni inget "case" även om ni till syns har rätt....
Roxi Stenhus skräms inte utav en stämningsansökan. De ligger redan i tvist med många utav sina kunder, för att inte tala om med deras underleverantörer.
Även vi har svikt på ovanvåningen, precis som maggan9. Vi tog in en byggare, som rev upp halva golvet och konstaterade att Roxi inte limmat golvet mot mellanbjälklaget, vilket helt klart står i monteringsanvisningarna för spånskivorna där värmeslingorna ligger i.
Vid Malmömässan träffade jag en f d Roxianställd som var byggansvarig under vår tid med Roxi, fram till hävningen utav vårt kontrakt med dem. Jag frågade honom varför vårt golv inte var limmat mot mällanbjälklaget och han erkände att Roxi aldrig limmar dem. Helt klart ej fackmannamässigt utfört.
Men Åsa76 har helt rätt i att du ska kräva bevisning ifrån Roxi. Jag tror inte ens att de har frågat någon på takstolstillverkare utan hittar bara på. Prova med att ringa till Sjöbos Takstolsfabrik om Roxi verkligen har kontaktat dem, samt ta in en byggare som kan bekräfta att golvet är felaktigt utfört.
Även vi har svikt på ovanvåningen, precis som maggan9. Vi tog in en byggare, som rev upp halva golvet och konstaterade att Roxi inte limmat golvet mot mellanbjälklaget, vilket helt klart står i monteringsanvisningarna för spånskivorna där värmeslingorna ligger i.
Vid Malmömässan träffade jag en f d Roxianställd som var byggansvarig under vår tid med Roxi, fram till hävningen utav vårt kontrakt med dem. Jag frågade honom varför vårt golv inte var limmat mot mällanbjälklaget och han erkände att Roxi aldrig limmar dem. Helt klart ej fackmannamässigt utfört.
Men Åsa76 har helt rätt i att du ska kräva bevisning ifrån Roxi. Jag tror inte ens att de har frågat någon på takstolstillverkare utan hittar bara på. Prova med att ringa till Sjöbos Takstolsfabrik om Roxi verkligen har kontaktat dem, samt ta in en byggare som kan bekräfta att golvet är felaktigt utfört.
Kommentar till ÅSA76, enligt ama är toleranserna +- 3mm på svikt, och de kunde uppmäta med tumstock och rätskiva 5mm( = en mycket grov metod). Nu hävdar roxistenhus att 6mm är det man ska finna sig att ha. De vägrar kommentera att vi har spikknarr som står på mätningsprotokollet och även det är anmält inom 6 månaders efter godkänd slutbesiktning. Vi vill ha en mätning med kunnigt folk med noggranna instrument, Roxi vägrar...
Vad gäller egentligen med en tolerans på -+3mm, innebär det att golvet kan sjunka ned 6mm utan att det är något fel om det belastas? Eller är det 3 mm man ska gå på?
Vad gäller egentligen med en tolerans på -+3mm, innebär det att golvet kan sjunka ned 6mm utan att det är något fel om det belastas? Eller är det 3 mm man ska gå på?
+/- 3mm innebär rimligen att man kan tolerera att golvet maximalt sviltar 3mm nedåt, och 3mm uppåt. Det är ju inte helt ovanligt att när ett golv på en punkt pressas nedåt, så reser det sig på en annan punkt, och det skall alltså inte vara mer än 3mm åt något håll. 3mm är för övrigt rätt mycket, och rör sig ert golv 5mm så utgår jag ifrån att man blir "sjösjuk" efter ett tag. Så skall det naturligtvis inte vara.
Frågan är hur man skall orka ta dusten med Roxi, för av vad jag har läst så är det väl nästan bara MC-gäng som kan få dem att åtgärda saker.
Frågan är hur man skall orka ta dusten med Roxi, för av vad jag har läst så är det väl nästan bara MC-gäng som kan få dem att åtgärda saker.
Så här gick mätningen till: X tog en 3 m rätskiva och satte sig på knä ungefär på mitten av rätskivan och tryckte ned rätskivan mot golvet. Samtidigt mätte Y med en tumstock hur många mm som det nu skilde mellan rätskivan och golvet vid ändan av rätskivan.
Är denna metod tillräcklig för att bedöma svikt i ett bjälklag?
( Vi fick här på vissa ställen upp till 5mm skillnad mellan rätskiva och golv.)
Är denna metod tillräcklig för att bedöma svikt i ett bjälklag?
( Vi fick här på vissa ställen upp till 5mm skillnad mellan rätskiva och golv.)
Det borde mätas med lod istället, som är fäst i taket, och det skall mätas på den punkt som rör sig mest. Roxi gör det väldigt enkelt för sig som dels utgår från att golvet reser sig i kanten där ena änden av deras riktskiva finns (i sådana fall skall det nämligen bli 6mm), dels utgår från att golvet sviktar som mest 1,5m från väggen, och att golvet åter har rest sig 3m ut i rummet där rätskivans andra ände ligger.
Eftersom ett sådant scenario är synnerligen otroligt är också Roxis mätmetod ingenting att ha.
Men åter, hur man överbevisar dem om sådant här övergår mitt förstånd, för förmodligen spelar de inte bara korkade, utan är födda sådana. Försök att kontakta någon byggnadsingenjör som gärna har lite erfarenhet av att vara KA och besiktningsman för att konsultera om vad som kan vara en korrekt mätmetod.
Eftersom ett sådant scenario är synnerligen otroligt är också Roxis mätmetod ingenting att ha.
Men åter, hur man överbevisar dem om sådant här övergår mitt förstånd, för förmodligen spelar de inte bara korkade, utan är födda sådana. Försök att kontakta någon byggnadsingenjör som gärna har lite erfarenhet av att vara KA och besiktningsman för att konsultera om vad som kan vara en korrekt mätmetod.
Tack Swerot. Som de tryckte ned skivan är jag förvånad att det alls gav utslag med någon mm.
Vi försökte säga att mätmetoden var värdelös under tiden de mätte.
Jag har hela dagen försökt nå både en byggnadsingenjör och en besiktningsman, få se om jag lyckas i morgon.
Vad gäller egentligen för tolerans för knarr ( så kallat spikknarr), vi har så mycket knarr att vi inte kan titta till vår dotter utan att väcka henne när hon sover?
Vi försökte säga att mätmetoden var värdelös under tiden de mätte.
Jag har hela dagen försökt nå både en byggnadsingenjör och en besiktningsman, få se om jag lyckas i morgon.
Vad gäller egentligen för tolerans för knarr ( så kallat spikknarr), vi har så mycket knarr att vi inte kan titta till vår dotter utan att väcka henne när hon sover?
När man mäter svikten i mellanbjälklaget - vilken vikt belastar man då mellanbjälklaget med? Det är ju skillnad att belasta med endast t.ex. en persons vikt i jämförelse med t.ex. ett stort badkar fyllt med vatten + två pers. Vi har nämnligen också problem med svikt i mellanbjälklaget. Vilken vikt balastade ni med? Vad säger normerna?
Nej det är inget fel säger Roxistenhus och man vägrar låta någon som kan mäta göra det på rätt sätt. Istället så vill de ta upp det på garantibesiktningen om det är något fel. Så då tidigarelägger vi garantibesiktningen ett år... Vi ses Roxistenhus den 29 april. Vi kommer efter detta även ha en efterbesktning för att kolla att alla fel är åtgärdade på rätt sätt.
mvh
margareta sjödin
mvh
margareta sjödin
Det är nog inte alls dumt att tidigarelägga besiktningen. Roxis årsredovisning är allt annat än en munter historia.
Nu har vi gjort garantibesiktningen. Alla rum på övervåningen hade svikt, som mest 6 mm över godkänt värde enligt hus AMA.
Nu har ROXI två månader på sig att fixa golvet, få så se om de klarar det. Annars tar vi in en annan firma och skickar räkningen...
Varför ska man behöva bråka som i vårt fall när det är uppenbart att det är något fel? 6 mm över normer är mycket, lite av en studsmatta... Men nej det är inget fel tills en besiktningsman säger det...
Grr...
Nu har ROXI två månader på sig att fixa golvet, få så se om de klarar det. Annars tar vi in en annan firma och skickar räkningen...
Varför ska man behöva bråka som i vårt fall när det är uppenbart att det är något fel? 6 mm över normer är mycket, lite av en studsmatta... Men nej det är inget fel tills en besiktningsman säger det...
Grr...
Redigerat: