Gott Nytt År! :D

Vi har lite svårt att få nyårsaftonstämning
pga av att vi sitter och försöker välja hus....
Ska jobba imorrn så därför är det en lugn kväll...

Nåja, till det jag undrade över.
Varför skrivs det aldrig något om etagehus? ???
Är det för att det är dyrare eller för att folk i
allmänhet inte tycker om etagehus.

Vi har en sluttande tomt, men inte så sluttande
så att vi vill välja ett sluttningshus.
Trivselhus har väldigt schyssta etagehus, men dyra.
Backliden med Eksjöhus är trevligt, men vet ännu inte vad det kostar. Skriv om ni har några andra förslag...

Hej hopp!

Vi har också ett lätt slutande tomt, (gatan 30m, lägsta punkten 28) men vi valde att bygga uppåt 1,5 plan.
Så vi bygger huset så nära gatan som möjligt (6 meter) sen höjer vi tomten ca halv meter mot grannarna (backsidan av tomten) för att minska sluttningen.

Några husförsäljare rekommenderade sluttningshus men det är för det första dyrare och inte så bra för lättsluttande tomt.

Grannen byggde en sluttningshus och han fick problem med dräneringen.

Jag kan försöka förklara.
Vårt hus kommer att ligga 30cm över gatan. Då går all dränering av dagvatten mot gatan.
I hans fall fick dom göra en dränerings kista på tomten, men detta fungerade inte bra, han fick hela gräsmattan blöt så dom fick göra om allting.

Vi funderade också på ettagehus ett tag men gav upp projektet just på grund av detta. Jag ville inte ha hus under mark.
Förr eller senare får man dränera om. Det kan ta 20 år men man kommer inte ifrån.

Sweli - Vilket husföretag bygger ni med och har huset något "namn" eller har ni ritat ett eget hus?

Mvh Annsan :)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.